• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137746
+
-

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز با 18رأی شهردار جدید پایتخت را معرفی کردند

زاکانی شهردار‌تهران شد

شورای شهر، علیرضا جاوید را تا پایان انجام مراحل اداری و ابلاغ حکم علیرضا زاکانی به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کرد

شورا
زاکانی شهردار‌تهران شد


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

علیرضا زاکانی روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران از اعضای پارلمان شهری رأی اعتماد گرفت و با 18رأی سکاندار پایتخت شد. او پس از تأیید وزارت کشور رسما با عنوان شهردار وارد ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت می‌شود. البته زاکانی نماینده مردم قم در مجلس است و برای حضور در شهرداری باید از مجلس استعفا دهد که به‌گفته خودش استعفایش را به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی داده است و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس متن استعفای او در نخستین جلسه قرائت و در جلسه هفته بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد. تا زمان صدور حکم رسمی شهرداری تهران برای علیرضا زاکانی، علیرضا جاوید سرپرست شهرداری تهران خواهد بود. در جلسه دیروز او با 21 رأی اعضای شورا به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد. دیروز پیروز حناچی شهردار سابق تهران دفتر کار شهردار را تحویل علیرضا جاوید داد.
معرفی سرپرست شهرداری تهران و تشریح برنامه‌ها توسط علیرضا زاکانی نامزد تصدی شهرداری تهران، دستور جلسه روز گذشته پارلمان شهری بود. رئیس شورای شهر تهران دیروز به مناسبت روز خبرنگار در ابتدای صحبت‌هایش این روز را به اصحاب رسانه تبریک گفت و عنوان کرد: «خبرنگاران بازگو‌کننده نظرات و انعکاس‌دهنده روحیات مردمی در جامعه هستند و علاوه بر آنکه به‌صورت کامل اخبار روز را به سمع و نظر شهروندان می‌رسانند، نظرات مردم را هم به مسئولان منتقل می‌کنند.» 
مهدی چمران ادامه داد: «خبرنگاران همواره در حوادث مهم مانند دفاع‌مقدس حضور داشتند و طنین صدای آنان در گوشمان همچنان زمزمه می‌شود که عملیات‌ها را اعلام می‌کردند، یاد و نام آنان را هم گرامی می‌داریم.» پس از پایان صحبت‌های او، مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران با جعبه‌ای پر از گل وارد صحن شورا شد و مهدی چمران همراه با پرویز سروری شاخه‌های گل را به اصحاب رسانه تقدیم و از آنها تقدیر کردند. سپس رئیس شورای شهر تهران علیرضا جاوید را به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران معرفی کرد و گفت: «ابتدا قرار بود درصورت کوتاه شدن پروسه شروع به‌کار شورای ششم و انتخاب شهردار تهران، سرپرست انتخاب نشود و پیروز حناچی همچنان به‌عنوان شهردار تهران کارها را انجام دهد اما با توجه به اینکه ممکن است انتخاب شهردار بیش از چند روز طول بکشد و آقای حناچی هم تمایلی به ادامه کار نداشت، از علیرضا جاوید خواستیم تا زمان انتخاب شهردار تهران، این مسئولیت را بپذیرد.» 21عضو شورای شهر تهران به علیرضا جاوید رأی دادند و او پس از دریافت حکم خود از مهدی چمران رسما سرپرست شهرداری تهران شد.

تامین آرامش برای شهروندان
سرپرست شهرداری تهران پس از دریافت حکم پشت تریبون رفت و گفت که یکی از مهم‌ترین اهداف در شهرداری تأمین آرامش شهروندان است. علیرضا جاوید در ادامه به تجربیاتش در شهرداری اشاره و عنوان کرد: «بیش از 18سال از حضورم در شهرداری می‌گذرد و فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌ام. تجربه به من آموخت که رمز موفقیت هر مجموعه‌ای داشتن انگیزه و امید است. نو شدن مجموعه شهرداری و انتخاب شهردار آینده تهران این امید را به شهر منتقل خواهد کرد.» او با بیان اینکه تفاوت شهرداری با سایر دستگاه‌های خدماتی این است که اثرات آن مستقیماً در زندگی مردم نمود پیدا می‌کند، گفت: «شهرداری نقطه اتصال خدمت نظام اسلامی به مردم است و مردم اثر خدمت خوب را می‌فهمند و اگر نتوانیم به‌طور شایسته خدمات ارائه دهیم ممکن است باعث آزردگی شهروندان شویم.» سرپرست شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری جای چترافکنی است و چتر خدمت بر سر همه شهروندان باید گسترده شود، گفت: «برای من خدمت به مردم همیشه افتخار بزرگی بوده است. شهروندان گرایش‌های مختلفی دارند و از نظر مذهبی، تنوع در نقاط سکونتگاهی، تنوع در مشاغل و فعالیت‌ها متفاوت هستند و شهرداری جای خدمت‌رسانی به همه سلایق است.» جاوید ادامه داد: «در شهرداری وظیفه داریم سرانه خدماتی مردم را تامین کنیم و اگر پراکنش و توزیع آنها در شهر مهیا شود و کمیت و کیفیت مناسبی داشته باشد منجر به ارتقای آسایش مردم می‌شود.» سرپرست شهرداری تهران در پایان تأکید کرد که براساس طرح جامع تهران حدود ۹۵درصد حوزه کمی و زیرساخت‌ها تامین شده و مابقی نیز تامین خواهد شد و این دوره شاهد تحول مثبتی در حوزه آرامش روان خواهیم بود.

توزیع عادلانه خدمات در شهر
علیرضا زاکانی در جلسه دیروز حاضر شده بود تا برنامه‌هایش برای مدیریت تهران را به اعضای پارلمان شهری ارائه دهد. او ابتدا با تشکر از زحمات مدیران سابق شهر تهران گفت: «از همه کسانی که به‌عنوان شورای شهر و شهردار تهران در سنوات قبل بودند به‌ویژه پیروز حناچی تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از علیرضا جاوید که مسئولیت سرپرستی شهرداری در دوره انتقال را بر عهده گرفته است. نماینده مردم قم در مجلس بودم و از این تریبون بابت انصرافم از مردم قم پوزش می‌خواهم اما همواره در مسیر خدمت‌رسانی کنار مردم خوب و شهیدپرور قم خواهم بود و از مجلس هم برای اینکه رفیق نیمه راه شده و جدا شدم عذرخواهی می‌کنم.» او با اشاره به اهمیت شهر تهران به‌عنوان ام‎القرای جهان اسلام گفت: «امروز عرصه خدمت در شهر تهران فرصتی بی‌نظیر برای خدمت به آحاد مردمی است که در تهران زندگی یا به این شهر سفر می‎کنند. تهران نما و نماد نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است و لذا وظیفه ماست که دست به‌دست هم داده و این شهر را آنگونه که شایسته انقلاب و مردم است بسازیم.» زاکانی در ادامه به موضوع عدالت هم اشاره و عنوان کرد: «آنچه در شهر اسلامی مدنظر قرار می‌گیرد، عدالت در تقسیم خدمات‌، تأمین آرامش روحی و معنوی، عمران و آبادی و حفظ طبیعت است چرا که این مسائل سخنان رهبر انقلاب است و همه باید با هم همت کنیم و اقدامات لازم را در شهر انجام دهیم تا تهران الگویی برای جهان اسلام باشد. همچنین تلاش کنیم به ساخته‌های گذشتگان بیفزاییم و بتوانیم در این الگوسازی‌ هم از هویت خود و هم اساس و بنیان ایرانی- اسلامی صیانت کنیم. بنابراین امیدوارم طی 4سال، یک شهرداری کارآمد و مقرون به صرفه، هدف‌مدار، هوشمند، چابک و سریع در ارائه خدمات و شفاف و راستگو با کارکنانی مسئولیت‌پذیر داشته باشیم تا زمینه‎های مشارکت‌پذیری و افزایش خدمت‌رسانی به مردم را فراهم کنیم.»

تهران نیاز به تحول دارد
زاکانی در ادامه با بیان اینکه با اقداماتی می‌توان مقدمات رویکرد تحولی را ایجاد و آن را به یک باور عمومی تبدیل کرد و در این مسیر همه مردم و مسئولان باید با هم همراستا باشند، گفت: «رویکرد تحولی در شهر تهران ضروری است و تلاش داریم تا از ظرفیت‌های فناوری و هوشمندسازی در شهرداری تهران بهره‌مند شویم و با وحدت نظر و انسجام کارها را پیش ببریم. برای تحقق اهداف، نیاز است همه مردم به عرصه‌ها ورود کنند تا تحولی بزرگ و کالبدی ایجاد شود. نمونه عینی این ماجرا دفاع‌مقدس و حضور بسیج و ارزش آن است که امام فرمودند اگر بسیج نبود، جنگ سمت و سوی دیگری می‌گرفت.» علیرضا زاکانی افزود: «ما باید همه شهرها ازجمله تهران را به یک کارخانه مولد، پویا و فعال و با نشاط تبدیل کنیم و از یک مسیر درست به یک حکمرانی شایسته و مشارکت‌پذیر برسیم. بالطبع امکانات و اقتضائات کشور هم محدود است و لذا نیازمند امکانات هستیم که با میدان دادن به مردم و جذب سرمایه‎های مردمی و فراهم کردن زمینه‎ای برای سود دوطرفه، فراهم می‌شود. بنابراین  اساس کار ما خدمت، پیشرفت و آبادانی است.» 
او در ادامه با بیان اینکه باید به شهر و شهروند و شهرداری توامان توجه شود، گفت: «میدان دادن به شهروند امکان ساخت شهری بزرگ و سالم و پیشرفته را می‌دهد و باز خود شهروند، محور بهره‎مندی ، رشد و تعالی قرار می‌گیرد. اگر مقصود ما یک الگو برای جهان اسلام و جامعه جهانی باشد، بی‎شک نیازمند شهری هستیم که در آن آرامش و عدالت و تعالی مدنظر باشد.»

8محور برنامه‌های شهری
عدالت شهری و بازآفرینی اعتماد عمومی، آرامش شهر، فرهنگ شهرنشینی و هویت ایرانی-اسلامی، علم و فناوری در مدیریت شهری، مشارکت شهروندان، ارتقای کالبدی و اقتصاد شهری و نقش‌آفرینی بین‌المللی تهران، 8محور مهم برنامه‌های علیرضا زاکانی برای مدیریت پایتخت است. او دراین رابطه  گفت: «وقتی از عدالت شهری، بازآفرینی و اعتماد می‎گوییم باید به وضعیت شهر نگاه کنیم. برای نمونه در یک منطقه 8/33متر سرانه فضای سبز وجود دارد و در منطقه دیگر 6/2! این نابسامانی‎ها، سلسله آسیب‎هایی را به بخش محروم جامعه وارد می‎کند. وقتی از زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی سخن می‌گوییم باید بدانیم که بیش از ۴۰درصد امکانات ورزشی در ۵منطقه وجود دارد و ۱۵منطقه هم فاقد امکانات ورزشی مناسب هستند. وقتی درمورد موضوعات رفاهی سخن گفته می‌شود، می‎بینیم مناطق 9، 16، 17، ۱۸و ۱۹ از نبود رفاه رنج می‎برند.» زاکانی با بیان اینکه عدالت هم به‌معنای شرایط برابر در زیست اجتماعی است و هم به‌معنای فرصت رشد برابر برای همه، عنوان کرد: «اکنون ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد که هم فرصت است و هم تهدید. همچنین ۴۵۰۰هکتار بافت فرسوده داریم که از مشکلات عدیده رنج می‌برند. البته این موارد نافی خدمات شهرداران گذشته نیست چراکه همه ما دیده‎ایم که تهران چه شهری بود و امروز چه شهری است.»

  برنامه‌های شهردار جدید برای حل چالش‌ها
زاکانی دیروز در بخشی از تشریح برنامه‌های خود به چالش‌های شهر و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: «350روز هوای غیرپاک، رانت‌خواری، فساد و نبود شفافیت کافی اداری، بدهی ۷۰هزار میلیارد تومانی، ساختار فربه سازمانی، تعداد بالای پروژه‌های نیمه‌تمام و بافت فرسوده از مشکلات اساسی شهر و شهرداری تهران است. تهران برای رونق و توانایی قابل‌پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است و به همین دلیل به‌دنبال تغییرات بنیادین و حرکت جهادی هستیم تا شهری سرشار از عدالت و اعتماد عمومی بسازیم.» شهردار جدید تهران با بیان اینکه به نهضت پارکینگ‌سازی‌ نیاز داریم، گفت: «مشاهده می‌کنید که کنار خیابان‌ها به پارکینگ تبدیل شده و این امر حمل‌ونقل را دچار مشکل کرده که با برنامه‌ریزی جدید می‌توان این مشکل را رفع کرد.» علیرضا زاکانی با تأکید بر اینکه در توسعه حمل‌ونقل شهر نیازمند یک توسعه ترکیبی هستیم گفت: «اکنون ۲۵۸کیلومتر زیرساخت در مترو مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و می‌توانیم با تکمیل و ایجاد خطوط ۸، ۹، ۱۰و ۱۱ مسیرهای مترو را توسعه دهیم. همچنین حدود 600واگن نیاز به اورهال دارند که می‎توان آنان را آماده‌سازی‌ کرد. تکمیل خطوط نیمه‌تمام به‌ویژه خطوط ۶ و ۷ سبب افزایش ظرفیت ناوگان ریلی می‌شود. در پایان دوره قبلی در تهران 6500دستگاه اتوبوس فعال بود و اکنون این عدد به 1500 تا 2200دستگاه رسیده است که در وهله اول باید با بهره‎مندی از همین ظرفیت‌های موجود به شهروندان خدمت‌رسانی کرد.» او در پایان با تأکید بر اینکه کالبد شهر ما زیبنده این شهر نیست و در شمال و جنوب شهر تفاوت‌های جدی وجود دارد و این اصلا با اهداف انقلاب اسلامی سازگار نیست، عنوان کرد: «تأثیری که تهران می‎تواند در سراسر کشور بگذارد، اثری بی‌نظیر است و اگر در شهر تهران حمل‌ونقل را سامان دهیم، مشکل مسکن را حل کنیم و تعاملات انسانی را ارتقا دهیم، پیشگام این تحولات در سراسر کشور خواهیم بود و تهران الگوی دیگر شهرها می‎شود.»  زاکانی به بدهی‌ها ، مطالبات و بودجه شهرداری هم اشاره کرد و گفت: «شهرداری تهران حدود ۶۶هزار میلیارد تومان بدهی و در نقطه مقابل ۵۷هزار میلیارد تومان مطالبه دارد و بودجه امسال شهرداری تهران ۴۸هزارو۸۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که برای اداره امور باید همه این موارد را مدنظر قرار داد. همچنین علاوه بر اداره شهر به‌صورت سالانه بخشی از بدهی‌ها باید پرداخت شود که برای این کار باید بخشی از محل مطالبات، بخشی از محل ایجاد رونق، بخشی ازطریق  استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مطالبات از دولت شامل سهم دولت در بلیت و تامین مالی برای خرید اتوبوس و بخشی نیز از طریق اوراق مشارکت انجام شود.» ایجاد قرارگاه اجتماعی در شهرداری تهران مهم‌ترین اقدام زاکانی است که در تشریح آن گفت: «با ایجاد این قرارگاه همه دستگاه‌های دخیل در امر آسیب‌های اجتماعی پای کار می‌آیند و موضوعاتی چون تکدیگری، معتادان متجاهر و کودکان کار در این قرارگاه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و راهکارهای مناسب برای حل‌وفصل مشکلات آنها ارائه می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید