• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137594
+
-

خبرهای کوتاه/ تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران

 فرماندار کلیبر با انتقاد از ضعیف بودن اطفای هوایی حریق جنگل‌های ارسباران تا عصر دیروز گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران همچنان ادامه دارد و شاهد گسترش آتش هستیم. عدالت حاجی‌پور به مهر گفت: ۳روز است جنگل‌های ارسباران واقع در حوزه شهرستان کلیبر در آتش می‌سوزد و هنوز بالگردهای اطفای حریق نتوانستند نقشی ایفا کنند. او افزود: امکانات اطفای حریق و تجهیزات ابتدایی برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به‌کار نمی‌آید. فرماندار شهرستان کلیبر با تأکید بر اینکه اگر بالگردها یک روز زودتر به کلیبر می‌رسیدند آتش‌سوزی گسترش نمی‌یافت، گفت: باید عاملین گسترش آتش‌سوزی را به مردم و دستگاه‌ها معرفی کنیم و واقعیت‌ها را بگوییم.

  رگبار و رعد و برق در ۱۴ استان کشور
سازمان هواشناسی نسبت به تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۱۴استان‌ کشور و افزایش فعالیت بادهای ۱۲۰روزه هشدار داد. به گزارش ایسنا، در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است: امروز 17مردادماه وقوع رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، نیمه شمالی فارس، شرق کردستان، لرستان، جنوب غرب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات مازندران ‌پیش‌بینی می‌شود. به اعلام این سازمان، فردا (دوشنبه) نیز این وضعیت در آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی تداوم خواهد یافت که احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود، وزش تند باد موقت و خیزش گردوخاک در این مناطق وجود دارد. سازمان هواشناسی همچنین در ادامه این هشدار نسبت به افزایش فعالیت بادهای ۱۲۰روزه در شرق کشور خبر داد.

  «میش‌مرغ» در یک قدمی انقراض
مدیر پروژه مشارکتی حفاظت از میش‌مرغ با بیان اینکه جمعیت این گونه حتی از یوزپلنگ آسیایی هم کمتر است، گفت: جمعیت این پرنده در کشور کمتر از ۴۰بال تخمین زده و در خطر انقراض‌ترین گونه جانوری ایران محسوب می‌شود. مهدی نبی‌یان به ایسنا گفت: میش‌مرغ سنگین وزن‌ترین پرنده‌ دارای قدرت پرواز در جهان است. جمعیت جهانی آن حدود ۵۰هزار بال تخمین زده می‌شود و بیشترین جمعیت آن در کشورهای اسپانیا و پرتغال شناسایی شده است. وی اضافه کرد: براساس آخرین سرشماری انجام شده - که مربوط به اسفند سال ۹۹ است - ۱۹بال میش‌مرغ در کشور رصد شده و جمعیت این پرنده در کشور کمتر از ۴۰بال تخمین زده می‌شود. او درباره علل کاهش جمعیت میش‌مرغ گفت: تبدیل کشاورزی دیم به کشاورزی آبی باعث از بین رفتن سطح زیستگاه‌های جوجه‌آوری این پرنده شده است چون میش‌مرغ‌ها تنها در اراضی گندم که به روش دیم کشت می‌شوند، جوجه آوری می‌کنند و آبیاری بارانی باعث از بین رفتن جوجه و تخم پرنده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید