• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137512
+
-

ورود سازمان ملل به تنش سازی جدید اسرائیل در دریای عمان

واشنگتن از دولت رئیسی خواست ادامه مذاکرات احیای برجام را از سر بگیرد

گزارش
ورود سازمان ملل به تنش سازی جدید اسرائیل در دریای عمان

تنش‌ها به شورای امنیت سازمان ملل کشیده شده است. رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده که شورای امنیت روز جمعه نشستی غیرعلنی برای بررسی سانحه حمله به نفتکش اسرائیلی برگزار می‌کند؛ نشستی که 3‌کشور انگلیس، رومانی و لیبریا در نامه‌ای درخواست برگزاری آن را مطرح کردند و مدعی شدند که «به‌احتمال خیلی زیاد» ایران پشت حمله به این نفتکش در دریای عمان بوده است.
 حتی گفته شده که قرار است اسرائیلی‌ها شواهد ادعایی خود در این زمینه را در نشست شورای امنیت ارائه کنند. تا اینجا، آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل ادعا کرده‌اند که براساس شواهد اطمینان دارند ایران به این نفتکش حمله پهپادی کرده است. ایران اما این ادعا و هرگونه نقش در این حادثه را تکذیب کرده است. با این‌همه تنش‌ها همچنان ادامه دارد و حتی وزیردفاع رژیم صهیونیستی از آمادگی برای حمله به ایران صحبت کرده. بنابراین ماجرا قرار نیست به‌زودی خاتمه پیدا کند و البته ابعاد جدیدی هم هفته گذشته به آن اضافه شده است. ربوده‌شدن موقت یک نفتکش دیگر روز سه‌شنبه در دریای عمان و اعلام وضعیت اضطراری از سوی 4کشتی دیگر در همان روز، التهاب‌های خلیج‌فارس را بالا برده است. آن‌هم درست در زمانی که دولت سیزدهم و سیدابراهیم رئیسی در ایران کار خود را آغاز کرده‌اند.

رد صریح ادعاهای غربی‌ها از سوی ایران
مقامات کشورمان هنوز- تا لحظه تنظیم این گزارش - به مطرح‌شدن موضوع حمله به نفتکش اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل واکنشی نشان نداده‌اند. در همین حال نیز منابع دیپلماتیک تأکید کرده‌اند که قرار نبوده در نشست شورای امنیت، تصمیمی اتخاذ شود و ۱۵عضو فقط به بررسی این حادثه می‌پردازند.
هرچند ورود این موضوع به شورای امنیت می‌تواند حاکی از ادامه و افزایش تنش‌ها در این زمینه باشد.
البته پیش از این نشست نیز سعید خطیب‌زاده درباره احتمال مطرح‌شدن این موضوع در شورای امنیت گفت که «موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام‌زدن‌های واهی بردارد و این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می‌کند».
خطیب‌زاده،سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که «مسئولیت وضعیت فعلی برعهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده‌اند» و «آنها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌کند و هرکس باد بکارد توفان درو می‌کند». این درحالی‌ است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیردفاع آن با ادعای دست‌داشتن ایران در این حمله خواستار اقدام بین‌المللی شده‌ و ادعا کرده‌اند که برای مواجهه نظامی با ایران آمادگی دارند.
آمریکا و انگلیس نیز تاکنون از این ادعاها حمایت کرده‌اند و حتی جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفته که از حق رژیم صهیونیستی در دفاع از خود در برابر ایران حمایت می‌کند. هرچند کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که خواستار ادامه مسیر دیپلماسی و مذاکره با ایران است. درحالی‌که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، مدعی شده که حمله به نفتکش با پاسخ جمعی کشورها روبه‌رو می‌شود، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تکرار ادعای اسرائیل علیه ایران در ماجرای نفتکش، اعلام کرده که باب دیپلماسی در قبال ایران نیمه‌باز است

ایران مشتری هیچ بازیگری در جهان نیست
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه باب دیپلماسی در قبال ایران نیمه‌‌باز است تصریح کرد که این باب، براساس احترام متقابل تعریف می‌شود.
به گزارش ایسنا، سفارت کشورمان در لندن در توییتی نوشت: ایران احترام را با حرف و در عمل پاسخ می‌دهد اما ‌شأن ایرانیان به هر قیمتی حفظ می‌شود. ایران مشتری و نوکر هیچ بازیگری در جهان نیست. باب دیپلماسی براساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است. همچنین حسین متین، کاردار ایران در لندن، با اشاره به مطلب فوق، در توییتی نوشت: «هرگز ایرانیان را تهدید نکنید. هرگز!»

ماجرا از کجا آغاز شد؟
در میان اعضای شورای امنیت اما روسیه هنوز از ادعاهای غربی‌ها حمایت نکرده است.
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست خبری گفته: «در این زمینه اطلاعات متناقضی وجود دارد. ما با برداشت‌های مطرح‌شده که اساسا بر تحلیل استوار هستند مخالفیم. ابتدا باید حقایق مشخص شود و از نظر ما تعجیل در اتخاذ یک تصمیم یا اقدام مشخص بدون دردست‌داشتن شواهد مستند در مورد نحوه وقوع این حادثه، کار درستی نیست». چینی‌ها هم هنوز نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند و با توجه به غیرعلنی‌بودن نشست شورای امنیت، جزئیات مواضع کشورها در آن مشخص نیست. ماجرای حمله به نفتکش اسرائیلی از هفتم مرداد در دریای عمان آغاز شد و به‌نظر می‌رسد که تنش جدید بر فضای تب‌آلود خلیج‌فارس افزوده است. البته این نفتکش که «مرسر استریت» نام دارد در اصل متعلق به ژاپن است اما مدیریت آن را شرکتی اسرائیلی به‌عهده داشته است.
در حمله روز پنجشنبه، 2شهروند رومانی و بریتانیا کشته شدند. پس از این اتفاق و ادعاهای مقام رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، بنی‌گانتز، وزیر دفاع این رژیم، مدعی شد که ایران در یک سال گذشته «دست‌کم به5 فروند کشتی دیگر در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده است». درحالی‌که وزارت خارجه ایران و مقامات نظامی هرگونه نقش در چنین حوادثی را تکذیب کرده‌اند. در مقابل، محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن، نیز گفته که «در طول یک‌سال اخیر ۱۱کشتی ایرانی مورد حمله قرار گرفته است». به‌گفته بهاروند حتی در یک مورد با زیردریایی به یک کشتی ایرانی حمله شده است.
در چنین شرایطی باید دید که این حوادث آرامش آب‌های خلیج‌فارس را بر‌هم می‌زند یا در سطح تنش‌های دیپلماتیک باقی خواهد ماند.

مکث
آمریکا: روزنه دیپلماسی برای همیشه باز نیست

همزمان با غوغاسازی جدید اسرائیل علیه کشورمان، آمریکا خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین است. این چندمین باری است که مقامات وزارت خارجه آمریکا بر این موضع تأکید می‌کنند و تلاش دارند تا اهرم فشار تعویق و به‌نتیجه‌نرسیدن مذاکرات را در دست بگیرند. درحالی‌که پس از 6 دوره مذاکره برای احیای برجام در دولت دوازدهم، حالا دولت سیزدهم سکان امور را در ایران در دست گرفته و سیدابراهیم رئیسی در نخستین سخنرانی رسمی نیز از رفع تحریم‌ها و هر طرح دیپلماتیک در این زمینه دفاع کرده است. به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در نشستی خبری، در این‌باره گفته: «ما از ایران می‌خواهیم به‌زودی به مذاکرات بازگردد تا بتوانیم پیگیر به‌نتیجه‌رساندن کارمان شویم». او همچنین این موضع آمریکا را تکرار کرد که «روزنه دیپلماسی برای همیشه وجود نخواهد داشت». پرایس در واکنش به سخنان رئیسی درباره لغو تحریم‌ها هم گفته که «اگر رئیس‌جمهور رئیسی در عزمش برای لغو تحریم‌ها جدی باشد، این دقیقا همان چیزی است که در وین روی میز است». به‌گفته پرایس این مسئله برای آمریکا «اولویت فوری» است و این کشور امیدوار است که ایران هم به همان میزان فوریت با‌‌ آن برخورد کند. در چنین شرایطی سرنوشت توافق هسته‌ای هنوز در ابهام قرار دارد. طبق گزارش‌ها تصمیم نهایی درباره ادامه مذاکره در وین با کمیته تطبیق متن توافق است که در شورای‌عالی امنیت ملی ایران تشکیل شده و همه نهادها نیز در آن نماینده دارند و البته اکثریت آن‌ نیز از اصولگرایان تشکیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید