• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137468
+
-

اندوه نقره، شادی برنز

با شکست تلخ یزدانی در فینال و پیروزی زارع در کشتی رده‌بندی، آزادکاران ایرانی با یک نقره و یک برنز به‌کار خود پایان دادند

اندوه نقره، شادی برنز

مسابقات کشتی آزاد المپیک توکیو برای کشتی‌گیران ایران قبل از آغاز روز آخر به پایان رسید. پایان کار کشتی‌گیران در المپیک توکیو تحت‌تأثیر شکست یزدانی از تیلور قرار گرفت. تیلور برای سومین بار ستاره کشتی ایران را شکست داد تا حسرت 2طلایی شدن یزدانی در دل هوادارانش باقی بماند. یزدانی مدال نقره گرفت و روز بعد امیرحسین زارع نیز در سنگین‌وزن به مدال برنز رسید تا آزادکاران با 2مدال به‌کار خود پایان بدهند.

  مدعی بازی کثیف، دور اول باخت
مصطفی حسین‌خانی ملی‌پوش ایران در وزن 74کیلوگرم بود که پیش‌تر با گذاشتن استوری در صفحه اینستاگرامش مدعی شده بود دلیل رفتن او به مسابقات قهرمانی آسیا و حضور یونس امامی در مسابقات کسب سهمیه به این دلیل است که او را به المپیک نبرند. حسین‌خانی نوشته بود «و اما طبق معمول بازی‌های کثیف و سناریوهای تکراری شروع شد» اما برخلاف استوری که منتشر کرده بود به دوبنده تیم ملی رسید تا در المپیک حاضر باشد. این کشتی‌گیر در دور اول مسابقات المپیک با شکست در مقابل کایل داک آمریکایی کارش را شروع نکرده به اتمام رساند. داک دور دوم در مقابل محمدحبیب کادزی محمداف از بلاروس با نتیجه 11 بر صفر شکست خورد و با این شکست مصطفی حسین‌خانی از دور مسابقات حذف شد.

  اطری دستش به مدال نرسید
رضا اطری کشتی‌گیر 57کیلوگرم ایران شروع فوق‌العاده‌ای داشت. او در دور نخست مقابل سلیمان آتلی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از ترکیه با نتیجه نزدیک ۳ بر ۲ به برتری رسید و در دومین مبارزه خود برابر بخبایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان از مغولستان با نتیجه ۵ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. اطری تا نیمه‌نهایی حساب شده کشتی گرفت ولی در مقابل زائور اوگویف دارنده ۲طلای جهان از روسیه نتوانست کشتی‌های خوبش را ادامه دهد و با نتیجه ۸ بر ۳ شکست خورد. اطری در رده‌بندی با نمایش ضعیفی که از خودش نشان داد با نتیجه 9 بر یک در مقابل گیلمان از آمریکا شکست خورد و مدال برنز المپیک را از دست داد. او بعد از شکست در رده‌بندی و از دست دادن مدال المپیک درحالی‌که اشک می‌ریخت گفت: «من گوشت تنم را آب کردم تا به این رقابت‌ها برسم و خیلی تلاش کردم اما نشد.»

  نمایش ضعیف 2وزن آخر
محمدحسین محمدیان در وزن 97کیلوگرم در روز آخر مسابقات کشتی بازی‌های المپیک روی تشک رفت. دارنده مدال برنز جهان با یک کشتی ضعیف در مقابل اودیکادزه از گرجستان با نتیجه 6 بر 3 شکست خورد. با توجه به شکست 10 بر صفر این کشتی‌گیر در مقابل عبدالرشید سعداله‌یف، کشتی‌گیر ایرانی از دور رقابت‌ها حذف شد. مرتضی قیاسی در 65کیلوگرم دومین کشتی‌گیر ایران در روز آخر بود. قیاسی در دور نخست مقابل هایتم داخلای از تونس با نتیجه ۵ بر یک به‌برتری رسید اما در دومین مبارزه مقابل باجرانگ از هند ضربه فنی شد و از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند. با توجه به شکست باجرانگ در مقابل حاجی‌علی‌اف آذربایجانی مرتضی قیاسی نیز از دور مسابقات کنار رفت.

  تراژدی شکست در مقابل تیلور
و اما حسن یزدانی در وزن 86کیلوگرم، امید کاروان ایران برای کسب مدال طلای بازی‌های المپیک توکیو بود. او که با اقتدار تا فینال مسابقات پیش رفته بود در واپسین ثانیه‌های یک کشتی نفسگیر به تیلور آمریکایی باخت. تیلور نخستین‌بار با شکست دادن یزدانی در مسابقات جام‌جهانی کرمانشاه نامش را برای ایرانی‌ها مطرح کرد و با تکرار این پیروزی در جهانی2018 تبدیل به کابوس اهالی کشتی شد که همیشه از یزدانی توقع طلا دارند. یزدانی با کسب تجربه از 2 مسابقه قبلی که یکی را با ضربه فنی و دیگری را با 5امتیاز اختلاف واگذار کرده بود در توکیو تغییر تاکتیک داد. دیگر از حملات انفجاری او خبری نبود و بیشتر سعی در اداره کشتی داشت که تا آخرین لحظات هم موفق بود. یزدانی تا 20ثانیه به پایان از حریفش با نتیجه 3 بر 2 پیش بود که با زیرگیری تیلور در خاک نشست و نتیجه کشتی 4 بر 3 به‌نفع تیلور به پایان رسید. دلاور جویباری که در ثانیه‌های پایانی برد را با باخت عوض کرده بود نتوانست خودش را کنترل کند و با فریاد و چند ضربه به تشک کشتی ناراحتی‌اش را نشان داد. یزدانی با این مدال دومین کشتی‌گیر پرافتخار ایران در بازی‌های المپیک بعد از غلامرضا تختی است. او پس از این شکست چند ثانیه در مقابل خبرنگاران ایرانی ایستاد و گفت: «شرمنده مردم شدم، حلالم کنید.» یزدانی ساعاتی بعد در یک پست اینستاگرامی هم عنوان کرد با قدرت برمی‌گردد و قصد حضور در مسابقات جهانی نروژ را دارد.

  مدال زارع مرهمی بر درد کشتی
امیرحسین زارع در روز اول رقابت‌های خودش در دور اول مقابل الکساندر خوتسیانویسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین ۷ بر صفر به برتری رسید. او در دومین مبارزه اگزون شالا از کوزوو را با نتیجه ۱۳ بر ۲ شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد. سنگین‌وزن 20ساله ایران در نیمه‌نهایی مقابل گنو پتریاشویلی گرجستانی قرار گرفت که ۳مدال‌ طلای جهان و یک برنز المپیک را در کارنامه خود دارد.
 زارع که در لیگ 2سال پیش پتریاشویلی را شکست داده بود در این دیدار با نتیجه ۶ بر ۳ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
 در دیدار رده‌بندی برای کسب مدال برنز المپیک، زارع مقابل ژی‌وی‌دنگ دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از چین قرار گرفت که در یک کشتی حساب‌شده با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شد و به مدال برنز المپیک رسید.
دیدار فینال این وزن، بین استیوسن کشتی‌گیر ۲۱ساله آمریکایی و گنو پتریاشویلی برگزار شد که در ثانیه‌های پایانی درحالی‌که پتریاشویلی با نتیجه 8 بر 7 پیش بود خاک شد و طلای المپیک به استیوسن آمریکایی رسید. این کشتی‌گیر آمریکایی پیش‌تر موفق به شکست ۸ بر صفر طاها آکگل قهرمان جهان و المپیک از ترکیه شده بود.

شما باید حلال کنی حسن‌جان
محسن محمودصفری   
کی این قرار را با خودمان گذاشتیم که حسن یزدانی باید بشود درمان تمام دردهایمان؟ مشکلات اقتصادی، اجتماعی و کرونا این روزها آرامش را از ما گرفته ولی این چه ربطی به حسن یزدانی دارد؟ دلخوش به المپیک هستیم تا با مدال بروبچه‌های ورزشکار برای ساعاتی هم که شده کیف‌مان کوک شود. با هر رنگ مدالی خوشحال می‌شویم مثل برنز ساروی و نقره داوودی. ولی نوبت به حسن که می‌رسد خودمان را به فراموشی می‌زنیم و یادمان می‌رود که ورزش 2 رو دارد؛ یک رو باخت و روی دیگر برد. حسن یزدانی را از این قاعده مستثنی کردیم، انگار او محکوم است به بردن. آنقدر یل جویبار را تحت فشار گذاشتیم که با نقره المپیک نه‌تنها خوشحال نمی‌شود بلکه می‌گوید حلال کنید! حسن‌جان تو باید ما را حلال کنی که می‌خواهیم برای شادی دل خودمان اصل ورزش را زیر سؤال ببریم.

   از یک سال قبل شروع کردند به بالا بردن توقع مردم و دقیقا دست گذاشتند روی نقطه‌ضعف قهرمان مردمی؛ مردم طلا می‌خواهند. ولی حواس‌شان نبود تیلور آمریکایی دارد تمرین می‌کند و از نظر روانی به پشتوانه بردهایش در 2 مسابقه قبلی شرایط بهتری دارد. فشار، فشار و فشار، قهرمان‌مان را زیر بار مسئولیت له کرد. کاروان هم آنقدر به مدال کشتی‌‌گیران دل بسته بود که فراموش کرده بود هر چه در 4سال گذشته کاشته باشی در المپیک درو می‌کنی. به حسن یزدانی چه داده بودید که از او فقط و فقط طلای المپیک می‌خواستید؟ طلایی که با غیرت تا یک قدمی آن پیش رفت ولی در 20 ثانیه آخر طلا از دستش سر خورد. حسن هم می‌توانست مثل آن ورزشکاری باشد که بعد از باخت -آن هم باخت بی‌مدال- سینه‌اش را سپر کرد و گفت مگر همه باید مدال بگیرند؟ یا مثل دیگری بگوید این مسابقه تدارکاتی شد برای بازی‌های آسیایی چین! با یزدانی چکار کردیم که با بغض لحظاتی کوتاه جلوی دوربین ایستاد و تلخ‌ترین سکانس المپیک توکیو را آفرید: «شرمنده مردم شدم، حلالم کنید.»

   باخت یزدانی چندین و چند اتفاق دیگر را هم به همراه داشت. از هجوم به صفحه اینستاگرام تیلور تا شکوفا شدن کارشناسان متعدد! همه تحلیلگر شدند و از سبک کشتی دلاور ایرانی ایراد گرفتند. ولی فراموش کرده بودند که او تا ثانیه‌های آخر پیش بود و در یک‌قدمی تاریخ‌سازی ایستاده بود. اصلا اینها را فراموش کنید. جردن باروز و علیرضا حیدری قهرمانان جهان و المپیک اعتقاد دارند سبک مبارزه یزدانی خیلی بهتر از 2دفعه قبل بوده و او فقط بدشانسی آورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید