• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13745
+
-

2018 و فرصت حفاظت از آثار تاریخی

2018 و فرصت حفاظت از آثار تاریخی

محمدحسن طالبیان| معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

انتخاب تبریز به‌عنوان شهرنمونه گردشگری کشورهای اسلامی موجب شد تا 50میلیارد تومان به کاوش و مرمت بنای تاریخی ربع‌رشیدی به‌عنوان نخستین دانشگاه بین‌المللی ایران در 700سال پیش اختصاص یابد. تفاهم شده است تا 20میلیارد تومان از این بودجه از محل بودجه ملی و 20میلیارد تومان دیگر نیز از محل بودجه استانی به آزادسازی این محوطه تاریخی و مهم کشور به‌منظور حفاظت مؤثر از ربع رشیدی اختصاص یابد. انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018همچنین موجب شد تا تمامی موزه‌های این شهر نیز به برنامه ساماندهی بپیوندند.

 هم‌اکنون تمامی کارهای پژوهشی ربع رشیدی تبریز به پایان رسیده است و دو برنامه کاوش باستان‌شناسی برای این محوطه تاریخی تا پایان سال 2018در دست انجام است. اگر چه بودجه 50میلیارد تومانی نجات‌بخشی و آزادسازی و مرمت و کاوش ربع رشیدی هنوز اختصاص نیافته است اما به محض اختصاص حتی بخشی از این بودجه کارهای مرتبط با نجات ربع رشیدی آغاز می‌شود. در سال 2018همچنین برپایی نمایشگاهی از آثار به‌دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی استان آذربایجان‌شرقی در موزه تبریز در دستورکار است که تابستان امسال رونمایی از این نمایشگاه انجام خواهد شد.

اکنون اشیای شاخصی که از محوطه‌های باستانی آذربایجان‌شرقی به‌دست آمده‌اند توسط موزه ملی ایران انتخاب شده‌اند تا نمایش آنها از تابستان امسال تا پایان سال 2018میلادی در تبریز آغاز شود. سازمان میراث فرهنگی همچنین مرمت آثار تاریخی در محور فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی را با هدف نجات بناها و محوطه‌های تاریخی و معرفی بهتر این آثار به گردشگران داخلی و خارجی در اولویت کاری خود قرار داده است.

این محور شامل بازار ثبت جهانی شده تبریز، بناهای تاریخی، آثار تاریخی اطراف تبریز در محور تاریخی و فرهنگی کلیبر و جلفا نیز می‌شود که در طول سال 2018کارگاه‌های مرمتی این آثار فعال و تجهیزات مرتبط با مرمت آثار و بناهای تاریخی این محور تهیه می‌شود. تبریز 2018فرصت خوبی برای برگزاری سمینار بین‌المللی شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) در شهر تبریز فراهم کرده است و نشست کشورهای حوزه راه ابریشم نیز با درنظر گرفتن انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در همین شهر برگزار می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید