• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13743
+
-

هنر تبدیل تبریز به شهر گردشگر

هنر تبدیل تبریز به شهر گردشگر

علی‌اصغر مونسان| معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری:

رویداد تبریز 2018 تا چه اندازه می‌تواند در توسعه متوازن در استان آذربایجان‌شرقی و کشور موثر باشد؟ پیش‌تر تصور می‌کردند در رویدادهای اینچنینی دولت باید به راه‌اندازی پروژه‌ها بپردازد. درحالی‌که در رویدادی همچون تبریز 2018 جهت‌دهی شهرها در یک هدف واحد است. رویداد تبریز 2018به ایجاد یک جنبش در بین مردم و مسئولان شهر تبریز و فعالیت بیشتر در راستای گردشگری منجر شده است. همین موضوع مهم‌‌ترین دستاورد رویداد جهانی تبریز 2018 است. بخش خصوصی و دولتی رویکرد گردشگری به‌خود گرفته‌اند و صنوف فعال در این شهر قرار است به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند.

 در تعطیلات نوروز سال‌های گذشته براساس اعلام معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، تمامی صنوف و بازار بزرگ ثبت‌جهانی‌شده این شهر که از جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز است تعطیل بود و جاذبه‌ای برای حضور گردشگر وجود نداشت. اما در نوروز97 صنوف و بازار جهانی تبریز از دومین روز فروردین‌ماه فعال بودند و با زنده کردن شهر موجب جذب گردشگر به تبریز و حتی استان آذربایجان شرقی شدند.

تبلیغات تبریز 2018 اندکی ضعیف بود و استانداری آذربایجان شرقی باید فعالیت بیشتری در تبلیغ این رویداد جهانی در سطح کشور انجام می‌داد. درصورتی که تبلیغ رویداد جهانی تبریز 2018 به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سطح کشور انجام شده بود تاکنون باید حداقل 20درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی کلانشهرهای کشور به تبلیغ این رویداد اختصاص می‌یافت.

ماندگار شدن فرهنگ گردشگری در کشور نیازمند قرار گرفتن شهرهای ایران در مسیر گردشگری است. این اتفاق در شهر اصفهان افتاده است. در طول تاریخ به واسطه آنکه همواره این شهر در کانون توجه گردشگران خارجی قرار داشت، تمامی شهر اصفهان در مسیر رونق گردشگری قرار گرفته و گردشگری در این شهر نهادینه شده است.

تبریز هم باید از فرصت جهانی تبدیل شدن به شهر نمونه گردشگری کشورهای جهان اسلام استفاده کند و تمام این شهر همچون اصفهان در مسیر رونق گردشگری قرار بگیرد. از آنجا که فرصت به‌دست آمده برای توسعه شهر تبریز تنها مختص به سال2018 نیست، هنر مردم و مسئولان این شهر و استاندار محترم تبریز باید بر تداوم نهادینه کردن گردشگری در این شهر زیبا متمرکز شود و مسیر رونق گردشگری را پس از این سال نیز تداوم بخشند تا شاهد توسعه متوازن و ایجاد اشتغال، نه‌تنها در شهر تبریز که در استان آذربایجان شرقی باشیم.

تبریز در سال2018 باید تبدیل به شهر گردشگر شود. اگر پایلوت شهر گردشگر در سال2018 به خوبی در تبریز اجرا شود، می‌توان امید داشت که مسیر رونق گردشگری در استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز نهادینه شود و مردم این استان به خوبی از مزایای تبدیل شدن به شهر گردشگر بهره‌مند شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید