• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13734
+
-

آمادگی حمل‌ونقل دریایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

ایده‌های جهانی
آمادگی حمل‌ونقل دریایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

صنعت حمل‌و‌نقل جهانی در تلاش است تا با یک حرکت تاریخی، از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بکاهد.

طی هفته اخیر، سازمان بین‌المللی دریایی (IMO) برای نخستین‌بار با قانون محدودکردن انتشار گازهای گلخانه‌ای موافقت کرد. کشتی‌های باری در واقع ۹۰درصد آنچه را که ما می‌خریم و می‌فروشیم در جهان جابه‌جا می‌کنند و تردد آنها به شکل فزاینده‌ای بر تولید گازهای گلخانه‌ای اثرگذار است. قطعا اگر صنعت کشتیرانی، یک کشور مستقل بود، میزان تولید آلاینده‌های آن در میان ۱۰کشور آلاینده دنیا ـ جایی میان ژاپن و آلمان ـ قرار می‌گرفت.

با توسعه تجارت جهانی، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای نیز تا سال۲۰۲۵ میلادی بسیار بالاتر خواهد رفت؛ به همین دلیل، لازم است که با تعیین و وضع قوانین جدید، از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در صنعت کشتیرانی کاسته شود. با توجه به اهداف جدید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، ناظران بر این عقیده‌اند که پاکسازی صنعت کشتیرانی در این حوزه، چیزی بیش از یک مبارزه است. سازمان بین‌المللی دریانوردی موافقت کرده که تا سال۲۰۵۰میلادی و مطابق با توافقات انجام‌شده در سال۲۰۰۸میلادی، تا حدود ۵۰درصد، از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها بکاهد. این طرح با قوانینی که توسط سازمان ملل و معاهده پاریس هماهنگ شده باعث کاهش تولید گازهای کربنی در سراسر جهان خواهد شد. این طرح سختگیرانه توسط اعضای سازمان (متشکل از ۱۷۳کشور جهان) مورد تأیید قرار گرفته و در مقر آیمو در لندن به تصویب رسیده است. جزایر مارشال و کشورهای نزدیک به اقیانوس آرام قصد دارند طرح بلندپروازانه کاهش ۱۰۰درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را طی 2دهه آینده عملی کنند؛ حرکتی که باعث کاهش 5/1درجه‌ای دما خواهد شد. همچنین اتحادیه اروپا قصد دارد تا نیمه قرن بیست‌ویکم، میزان تولید گازهای آلاینده را ۷۰ تا ۱۰۰درصد کاهش دهد.

اگرچه طرح کاهش تولید گازهای آلاینده توسط ژاپن که اقتدار زیادی در سازمان دارد تقویت شد، کشورهایی مانند آمریکا و عربستان ـ 2غول بزرگ تولیدکننده نفت که تأثیر زیادی در صنعت حمل‌ونقل دریایی دارند ـ با این طرح به‌شدت مخالفت کردند. از سوی دیگر، برخی از فعالان این صنعت نسبت به افزایش هزینه‌های جابه‌جایی کالا هشدار دادند. توافقنامه هفته گذشته، یک استراتژی اولیه و برنامه بلندمدتی‌است که برای سال۲۰۲۳ به تصویب رسیده است. آیمو نیز موظف است اطلاعات مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها را در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی جمع‌آوری کند. به نظر می‌رسد که صنعت کشتیرانی باید وارد یک عملیات مهم برای تغییر نوع سوخت فسیلی به سوخت‌های جایگزین و پاک شود.

منبع: wired

 

این خبر را به اشتراک بگذارید