• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137418
+
-

سهم 8/32درصدی غذا از واردات بهار 1400

در بهار امسال 3.4میلیارد دلار محصول کشاورزی و غذایی وارد کشور شده که ازنظر ارزش معادل 8/32درصد از کل واردات کشور است

براساس آمارهای رسمی، 32.8درصد از کل واردات کشور در فصل بهار امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده است. ارزش این بخش از واردات به 3.4میلیارد دلار رسیده که نسبت به بهار سال قبل 34درصد افزایش پیدا کرده است. به گزارش همشهری، بررسی کارنامه تجارت بخش کشاورزی و غذایی در فصل بهار1400 نشان می‌دهد در این فصل ارزش کل واردات و صادرات این حوزه به 4.6میلیارد دلار رسیده که 1.2میلیارد دلار از آن به صادرات اختصاص داشته و در مقابل 3.4میلیارد دلار از آن صرف تأمین کالاهای کشاورزی و غذایی مورد نیاز کشور شده است.

وضعیت صادرات غذا
براساس آمارها، در بهار امسال 1.2میلیارد دلار محصول کشاورزی و غذایی از کشور صادر شده که بخش عمده آن ازنظر ارزش به محصولاتی نظیر پسته، هندوانه و گوجه‌فرنگی اختصاص داشته است؛ به‌گونه‌ای که این 3 محصول به‌تنهایی حدود 30درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در فصل بهار1400 را تشکیل می‌دهند. بررسی‌های معاونت اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد مجموع صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.1درصد کاهش پیدا کرده و درمجموع سهم این حوزه از کل صادرات کشور در بهار1400 معادل 11.4درصد بوده است. واکاوی اطلاعات مربوط به تجارت محصولات کشاورزی و غذایی ایران در بهار1400 نیز حاکی از این است که مهم‌ترین مقاصد صادراتی این محصولات، کشورهای عراق، افغانستان و امارات متحده عربی بوده که به‌تنهایی بیش از 53درصد از کل ارزش صادرات کشاورزی و غذایی ایران را در این فصل خریداری کرده‌اند.

آمار و ارقام واردات غذا
طبق آمارهای رسمی، در بهار1400 و در شرایطی که همچنان واردات فهرست بلند بالایی از کالاها به کشور ممنوع بوده است، 32.8درصد از کل ارزش واردات ایران به محصولات کشاورزی و غذایی اختصاص داشته و درمجموع 3.4میلیارد دلار صرف تأمین این کالاها شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین اقلام وارداتی محصولات کشاورزی و غذایی به کشور در بهار امسال به‌ترتیب شامل ذرت دامی، روغن خام دانه آفتابگردان و دانه سویا تراریخته بوده است که درمجموع 45درصد از کل ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذایی را در این فصل تشکیل می‌دهند. همچنین مهم‌ترین مبادی واردات محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این فصل کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و سوئیس بوده که به‌تنهایی حدود 49درصد از واردات این محصولات را طی مدت مورد بررسی تشکیل داده‌اند. البته این سه کشور عمدتاً در فرایند بازرگانی به‌عنوان مبدأ واردات کالا شناخته شده‌اند و به‌نظر می‌رسد با توجه به فهرست بازیگران اصلی بازار غذا و محصولات کشاورزی، مبدأ اصلی بارگیری این کالاها کشورهایی نظیر برزیل و آمریکا باشد.

صادرات ارزان و واردات گران
بررسی ریزنمرات کارنامه تجارت خارجی محصولات کشاورزی و غذایی ایران در بهار1400 حاکی از این نکته است که میانگین قیمت صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در این مدت حدود 508دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حدود 16درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که در این بازه زمانی، میانگین قیمت واردات این محصولات با افزایش 45.2درصدی نسبت به بهار سال قبل مواجه شده و ارزش آن به 539دلار به ازای هر تن رسیده است.

تراز تجاری منفی‌تر شد
از دیگر نکات تجارت محصولات کشاورزی و غذایی ایران در بهار1400 این است که در این فصل، تراز تجاری منفی این محصولات تشدید شده و 2.2میلیارد دلار بیش از ارز حاصل از صادرات این محصولات، به واردات دیگر اقلام مورد نیاز کشور اختصاص یافته است. این رقم در مقایسه با کسری تراز تجاری محصولات کشاورزی در بهار سال قبل حدود 881میلیون دلار بیشتر است. به‌نظر می‌رسد خشک‌سالی و تلاش ناگزیر دولت برای تأمین هر چه بیشتر خوراک دام و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق واردات، اصلی‌ترین عامل رشد 881میلیون دلاری کسری تراز تجاری این حوزه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید