• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137403
+
-

جنجال شکایت از ایران به شورای امنیت

 جنجال‌سازی سیاسی علیه ایران در ماجرای حمله به کشتی اسرائیلی با نامه‌نگاری اخیر 3کشور به شورای امنیت دنبال می‌شود. این پروژه همزمان با فضاسازی رسانه‌ای 2روز اخیر بر سر ربایش یک کشتی‌ و نقش ایران در این حادثه برجسته‌سازی می‌شود. انگلیس، رومانی و لیبریا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل به بهانه حمله به کشتی مرسر ستریت، ایران را «تهدیدی برای امنیت کشتیرانی بین‌المللی» خواندند. کشتی نفتکش «مرسر» که مدیریت آن را شرکت اسرائیلی زودیاک، بر عهده دارد پایان هفته قبل در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت و 2خدمه انگلیسی و رومانیایی آن کشته شدند. همزمان در میانه هفته جاری انتشار 2 خبر مبنی بر حادثه ربایش یک کشتی حامل آسفالت در آب‌های امارات و از کنترل خارج شدن 4نفتکش در دریای عمان اتهام‌افکنی‌ها علیه ایران را تشدید کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی قبل‌تر از این نامه بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی‌ها در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و نسبت به هرگونه فضاسازی کاذب برای اهداف خاص سیاسی هشدار داد.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم با اشاره به برخی جریان‌سازی‌‌های رسانه‌ای برخی خبرگزاری‌های صهیونیستی، غربی و سعودی مبنی بر ناامنی جریان کشتیرانی در آب‌های دریای عمان به فارس گفته بود: اخبار ضد‌و نقیض برخی رسانه‌های غربی، صهیونیستی و سعودی مبنی بر هرگونه ناامنی دریایی و ربایش کشتی در آب‌های منطقه، نوعی عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی‌های جدید است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن کمک به تردد ایمن کشتی‌های تجاری، نسبت به هرنوع تحرکات مشکوک، دارای اشراف کامل اطلاعاتی بوده و در آمادگی کامل هستند. سردار ابوالفضل شکارچی تأکید داشت: نیروهای دریایی قدرتمند سپاه و ارتش ایران اسلامی درصورت ضرورت و درخواست شناورهای خارجی، آماده هرگونه کمک‌رسانی و اعزام واحدهای امدادی هستند.
سفارت کشورمان در لندن نیز درباره حادثه کشتی آسفالت پرنسس اعلام کرد که تاکنون هیچ اطلاعاتی مربوط به رخ دادن حادثه جدیدی برای کشتی‌های تجاری در منطقه تأیید نشده است. صفحه توییتر سفارت کشورمان در انگلیس نوشت: طبق رابط‌های مستقیم مان در منطقه خلیج‌فارس، هیچ اطلاعاتی از حادثه‌ای جدید برای هیچ کشتی تجاری در منطقه تاکنون تأیید نشده است. گمراه کردن مردم در سراسر جهان برای بهره‌بری دیپلماتیک در نیویورک بازی منصفانه‌ای نیست. درنهایت نیز آژانس دریانوردی انگلیس که مدعی ربوده شدن احتمالی یک کشتی نفتکش در آبهای نزدیک به امارات شده بود، عقب‌نشینی و اعلام کرد که ربایندگان، کشتی را ترک کرده‌اند. واحد عملیات تجارت دریایی ارتش انگلیس سه‌شنبه شب گزارش داده بود که احتمالا افراد مسلح کنترل یکی از کشتی‌ها به نام آسفالت پرنسس را در اختیار گرفتند. خبرگزاری آسوشیتدپرس ساعاتی پس از این حادثه مدعی شده بود سکان هدایت دست‌کم 4کشتی در سواحل امارات متحده عربی از کنترل خارج شده است. رویترز به نقل از منابع امنیتی دریانوردی مدعی شد تصور می‌شود نیروهای تحت حمایت ایران مسئول توقیف این نفتکش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید