• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137404
+
-

افتتاح طرح‌های‌کم‌هزینه، نشاط اجتماعی را رقم زد

شهردار‌تهران در مراسم افتتاح پروژه‌های منطقه9 از تغییر رویکرد پرو ژه‌های‌شهری گفت

مراسم افتتاح پروژه‌های مدیریت شهری در منطقه 9 روز گذشته با حضور شهردار تهران برگزار شد. پیروز حناچی در این مراسم گفت: تلاش کردیم با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر شهر را اداره و فروش تراکم و حرکت خارج از برنامه را اصلاح کنیم.
به گزارش پایگاه خبری شهر، او تأکید کرد: در این دوره تلاش کردیم تا جایی که می‌شود از افراد متخصص در حوزه‌های تخصصی استفاده کنیم. شاید امروز تفاوت در پروژه‌های افتتاح شده نسبت به دوره گذشته، نتیجه توجه به این موضوع باشد. حناچی افزود: نقطه ضعف ما در مقایسه با بقیه کلانشهر‌های جهان این است که در آن شهرها مدیریت فضاها و قلمروی عمومی به شهرداران نواحی سپرده می‌شود. از آنجا که این مسئله نرم‌افزاری، فرهنگی و هنری است و کسانی که این آموزش را ندیده باشند نمی‌توانند این انتظار را به‌وجود بیاورند، در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.
حناچی ادامه داد: در این مدت در حوزه قلمروی عمومی مسیر باغ‌راه حضرت فاطمه(س) به طول ۹کیلومتر، میدان امام‌خمینی (ره)، پلازای کنار مسجد حضرت علی‌اکبر(ع) افتتاح شد. درواقع فضاهایی که از جنس فضایی مانند میدان آزادی هستند. شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره به مناطق جنوبی نگاه ویژه‌تری داشتیم، اضافه کرد: مناطق ۹ و ۱۰ مصداق بارز این نگاه هستند. در منطقه۱۰ پارک‌های مختلف و میدانگاه بریانک افتتاح شد. او ادامه داد: در منطقه۹ علاوه بر این مورد، باقیمانده گذر استاد معین، فتح و ادامه استاد معین (خیابان بدرالزمان قریب) را افتتاح کردیم. همچنین پروژه قریب این ظرفیت را دارد که در دوطرف آن طراحی و اقدامات ویژه‌ای انجام شود. حناچی اجرای کوچه‌های دوستی را یکی از برنامه‌های این دوره عنوان کرد که به‌گفته او، از نوع طرح‌های کم‌هزینه اما پربازده است و نشاط اجتماعی را به‌وجود می‌آورد. اوگفت: در بازدیدهای این طرح اثری از اعتراض ندیدم و تنها تأثیرات نشاط اجتماعی آن را دیدم که شخصیت اجتماعی را به محلات بخشید. شهردار تهران با بیان اینکه بسیاری سعی کردند مشارکت پایین در انتخابات را به عملکرد و اقدامات شهرداری ربط دهند، گفت: این درحالی است که مشارکت پایین در کل کشور اتفاق افتاد و در برخی شهرها میزان رأی باطله از منتخبان بیشتر بود. البته این علامت خطر برای ماست که نشان می‌دهد باید در روش‌ها تجدیدنظر کنیم؛ کمااینکه بزرگ‌ترین بحران‌ها در دوره معاصر را با حمایت و پشتیبانی مردم پشت سر گذاشتیم و عملکرد و تأثیرات تفاوت‌های ماهوی ما با دوره‌های قبل را آینده باید مشخص کند. او افزود: با یک تغییر رویکرد جدی تعریف پروژه‌های از پایین به بالا را انجام دادیم و 3هزار و500پروژه محلی را در سال ۱۴۰۰ که رضایتمندی مردم را نیز در سال گذشته در پی داشت، در دستور کار قرار داریم.

نامه محرمانه رهبر انقلاب به شورای چهارم
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در ابتدای دوره به نامه‌های محرمانه‌ای از رهبر انقلاب به شورای قبل برخوردیم که منویات ایشان درباره ضرورت صیانت از شهر در حریم و فضای سبز بود. در دوره پنجم در این راه حرکت کردیم و مصوباتی برای حفظ محیط‌زیست گذراندیم و با بودجه و جریمه قطع درختان، باغ‌های زیادی تملک شد. محسن هاشمی گفت: در انتخابات دوره پنجم شورای شهر میزان مشارکت نسبت به دوره قبلی ۳.۵برابر بود و مردم از ما انتظار ایجاد تحول داشتند؛ هر چند تمام این خواسته‌ها برآورده نشد، اما سعی شد تا بعضی از انتظارات مردم در این دوره به نتیجه برسد. او افزود: انتظار اول مردم این بود که شهر را ارزان‌تر اداره کنیم؛ بر همین اساس بودجه‌ها را انقباضی بستیم. در بحث نیروی انسانی شهرداری بدون اینکه کسی را بیکار کنیم، توانستیم در بخش پرسنل رسمی و پیمانکاری ۱۰هزار نفر از نیروها را کاهش دهیم. شهرداری در این دوره کم کردن از هزینه‌های غیرضروری به قیمت ثابت سال ۹۵ توانست شهر را ۴۰درصد ارزان‌تر اداره کند.
هاشمی با بیان اینکه دومین انتظار از ما شهرنفروشی در موضوع شهرسازی بود، ادامه داد: شهرفروشی بعد از جنگ تحمیلی شروع شد و در دوره قبل اوج گرفت و حرکت در چارچوب قانون و طرح تفصیلی در این دوره هرچند سخت بود، اما اتفاق افتاد و در سال ۹۹ این میزان به عدد صفر رسید و خارج از طرح تفصیلی، تراکم غیرقانونی در شهر فروش نرفت، امیدواریم این آرامش در شهرسازی ادامه پیدا کند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: در کنار این پروژه‌ها به سمت پروژه‌های محله‌محور رفتیم و بیش از هزار مورد از آنها افتتاح شد. در همین منطقه ۹ انواع پروژه‌های فرامنطقه‌ای مانند استاد معین، پروژه منطقه‌ای کوثر و پروژه‌های محله‌ای مانند پلازای هاشمی وجود دارد. هاشمی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز از خودرومحوری جدا شدیم، تأکید کرد: نسبت بودجه خودرومحوری هفت دهم درصد و بودجه بخش حمل‌ونقل عمومی ۳.۷درصد بود و این نگاه ویژه شهردار تهران به نحوه هزینه‌کرد در پروژه‌ها را نشان می‌داد.
او ادامه داد: همچنین در این دوره حدود ۴۰ایستگاه مترو راه‌اندازی و در خط ۶ حدود ۱۸کیلومتر به بهره‌برداری رسید. در مجموع در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی ۵۰۰ اتوبوس و ۱۳۰واگن اضافه شد، اما در این زمینه همچنان با کمبود مواجه هستیم و امیدواریم شورای ششم هر دو مصوبه دولت در زمینه تأمین اتوبوس و واگن را دنبال کند. به‌گفته رئیس شورای شهر، تهران به ۹هزار اتوبوس برقی، ۴۵۰کیلومتر و ۲۵۰ایستگاه مترو نیاز دارد که تاکنون به نصف این میزان رسیده است. همچنین متروی تهران ۱۵۰۰واگن دارد که باید به ۵هزار واگن برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید