• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13737
+
-

ریل‌گذاری توسعه در شهر نخستین‌ها

تمامی برنامه‌های شهری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر تبریز با محوریت گردشگری تنظیم می‌شوند

ریل‌گذاری توسعه در شهر نخستین‌ها

محمد باریکانی:

وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از 2سال پیش تبریز را در نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو این سازمان در شهر نیامی کشور نیجریه به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال 2018معرفی کردند. پیش از تبریز شهرهای بیت‌المقدس در فلسطین، قونیه در ترکیه و مدینه در عربستان این عنوان را به‌دست آورده بودند. در سال 2015 وزرای گردشگری سازمان همکاری‌ اسلامی با درنظر گرفتن شاخص‌های گردشگری شهر تبریز، این شهر را شهر نمونه گردشگری سال 2018کشورهای اسلامی معرفی کردند.

از سال 2015تا ماه‌های پایانی سال 2017اما فعالیت چندانی در شهر تبریز صورت نگرفته بود تا آنکه در 5آبانماه سال 96درحالی‌که تنها 3‌ماه به آغاز سال 2018باقی بود علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشور از پلیس تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ارتباطات اسلامی، نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس و وزیر سابق صنعت و معدن و تجارت را که ‌زاده تبریز بود و خانه پدری‌اش نیز در فهرست خانه‌های تاریخی کشور به ثبت رسیده است، به سازمان میراث فرهنگی دعوت کرد و از آنها جویای وضعیت رویداد تبریز 2018شد.


نتیجه یک اعتراض

هیچ‌یک از دستگاه‌ها در آن جلسه گزارش قابل اتکایی درخصوص این رویداد به معاون رئیس‌جمهور ارائه نکردند و همین موضوع موجب اعتراض علی‌اصغر مونسان به فرصت‌سوزی در رویداد تبریز 2018شد.در آن جلسه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تمامی دستگاه‌ها را ملزم کرد که ظرف یک هفته برنامه‌های عملیاتی و اجرایی خود را درخصوص این رویداد و با توجه به محوریت گردشگری تبریز 2018به دفتر او ارسال کنند.

او دی‌ماه 96 هم در سفری به شهر تبریز پیش رویداد افتتاح رسمی تبریز 2018را که قرار است امروز با حضور رئیس‌جمهور به‌صورت رسمی افتتاح شود، برگزار کرد و در بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر تبریز از دستگاه‌های کشوری در ستاد ملی تبریز 2018که با مصوبه هیأت دولت تشکیل شده است، خواست تمام توجه خود را به جذب گردشگر به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز متمرکز کنند.


شهر نخستین ها، پایلوت شهر گردشگر

تبریز را شهر نخستین‌ها خوانده‌اند و حالا برای نخستین‌بار این شهر تبدیل به پایتخت گردشگری جهان اسلام شده است. تبریز 2018تنها یک رویداد معمولی نیست، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است با بهره‌گیری از این رویداد پایلوت شهر گردشگر سازمان میراث فرهنگی کشور که به تازگی به ادبیات گردشگری کشور افزوده شده، در تبریز عملیاتی شود. براساس طرح شهر گردشگر، تمامی خدمات ارائه شده در شهرها باید علاوه بر درنظر گرفتن جامعه شهروند، جامعه گردشگر را نیز درنظر بگیرد و گردشگران بتوانند از خدمات کیفی بیشتری در این شهر برخوردار شوند. همچنین تمامی برنامه‌های شهری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر تبریز نیز باید با برنامه گردشگری تنظیم شوند.

تبریز 2018زیر پوست این شعار، یک فرصت توسعه بسیار مطلوب نه‌تنها برای شهر تبریز که برای ایجاد توسعه متوازن در استان آذربایجان شرقی و بهره‌مندی تمامی این استان از صنعت گردشگری ایجاد کرده است. دستگاه‌های حاضر در ستاد ملی تبریز 2018اذعان دارند که فرصت ایجاد شده از سوی کشورهای اسلامی برای شهر تبریز حتی می‌تواند دیگر شهرهای ایران را نیز از فرصت بهره‌مندی از صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی به کشور منتفع کند.


شاخصه های خوب تبریز در رقابت جهانی

تبریز در شرایطی به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018انتخاب شد که شهرهای تالینگ در مالزی، پالقا و سیلد در بنگلادش، ماردین در ترکیه و مدینه در عربستان نیز در فهرست انتخاب وزرای گردشگری کشورهای اسلامی قرار داشتند اما تبریز توانست با برخورداری از شاخصه‌های خوب گردشگری همچون مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت مناسب، تعداد موزه‌ها، شهر جهانی فرش، طبیعت، رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی و تعداد گردشگران داخلی و خارجی ورودی به آن شهر، در رقابت سخت با دیگر شهرهای جهان، پرچم ایران را در سال 2018بالا نگه دارد.


رئیس جمهور به تبریز می‌رود

تبریز در جمع شهرهای کشورهای اسلامی به‌عنوان پایتخت گردشگری و شهر نمونه گردشگری این کشورها در سال 2018انتخاب شده است. نخستین دانشگاه طب در ایران 700سال قبل در ربع رشیدی تبریز توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر غازان‌خان مغول بنیان گذاشته شد که چند هزار دانشجوی خارجی داشت و در آن دوره، به 7زبان زنده جهان علوم و پزشکی در ساختمان تاریخی این شهر تدریس می‌شد. نخستین چاپخانه ایران نیز در سال 1227توسط عباس میرزا در شهر تبریز تاسیس شد.

محمد علی تربیت نیز در سال 1300نخستین کتابخانه عمومی دولتی در ایران را در همین شهر دایر کرد. نخستین قطار شهری ایران با عنوان تراموا نیز در سال 1280شمسی در همین شهر راه‌اندازی شد. در سال 1284نیز نخستین کافه رستوران ایران در شهر تبریز گشایش یافت. نخستین هتل به‌معنای امروزی آن توسط میرزا اسحاق خان معزالدوله در شهر تبریز افتتاح شد و نخستین سینمای عمومی، نخستین مدرسه ایران، نخستین اسکناس و پول کاغذی، نخستین سکه ماشینی، نخستین شهرداری و شهربانی، نخستین آتش‌نشانی و نخستین مؤسسه خیریه غیردولتی ایران در همین شهر متولد شدند.

 تبریز اکنون نخستین شهر ایران است که توسط وزرای گردشگری کشورهای اسلامی به پایتختی گردشگری جهان اسلام و شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است و به همین دلیل هم حسن روحانی، رئیس‌جمهور ، امروز همزمان با حضور سفرای خارجی و وزرای گردشگری کشورهای اسلامی به شهر تبریز سفر می‌کند تا رویداد مهم تبریز 2018را که نقش مهمی در ایجاد توسعه متوازن در استان آذربایجان شرقی و بهره‌مند شدن دیگر استان‌های کشور از این رویداد بین‌المللی در صنعت گردشگری دارد، افتتاح کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید