• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137333
+
-

شهر، شفاف تحویل داده می‌شود

دیروز آخرین جلسه شورای شهر پنجم با حضور اعضا و شهردار تهران برگزار شد

شورا
شهر، شفاف تحویل داده می‌شود


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار


دیروز صبح ساختمان شورای شهر تهران در خیابان بهشت، میزبان اعضای شورا و پیروز حناچی، شهردار تهران بود تا آخرین جلسه شورای پنجم برگزار شود.
رئیس شورای شهر تهران در ابتدای صحبت‌های خود از بررسی و تصویب 310طرح و لایحه  در این دوره خبر داد و گفت: «اعضای پارلمان شهری این دوره درراستای نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری و ایجاد بسترهای قانونی تلاش کردند و امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات و شفاف تحویل شورای ششم می‌دهیم.» 
محسن هاشمی گفت که دوران 4ساله شورای پنجم به پایان رسید و شورای ششم عهده‌دار پذیرش مسئولیت بار امانت سنگین صیانت و پیگیری حقوق مردم خواهد بود. به‌گفته او در این دوره 316جلسه عادی و فوق‌العاده برگزار و 310طرح‌ و لایحه بررسی و مصوب شده است: «در راستای نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی تلاش کردیم تا بتوانیم امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات و شفاف تحویل شورای ششم دهیم. انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره، ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری بود که اگرچه به تمام و کمال رخ نداد، اما گام‌های مهمی در این مسیر برداشته شد و به همین دلیل می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و به این دوره افتخار کنیم.» 
او به هزینه‌های سنگین اداره شهر هم اشاره کرد و گفت: «هزینه‌های سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال 1395و 1396به قیمت‌های روز، حدود5تا 6میلیارد دلار را به تهران تحمیل و مدیریت شهری را برای تامین آن ناگزیر به شهرفروشی و قانون‌فروشی می‌کرد، توسط اعضای شورای پنجم کاهش یافت و به قیمت دلاری یک‌سوم رسید و البته به قیمت ریالی 40درصد کاهش را نشان می‌دهد.» به‌گفته محسن هاشمی‌رفسنجانی برای نخستین‌بار 20درصد از پرسنل شهرداری و شورای شهر تهران کم شد؛ به‌گونه‌ای که کسی اخراج نشد، بلکه نیروها بازخرید شدند. او در ادامه مهم‌ترین اقدامات این دوره رابرشمرد و گفت: کاهش شدید هزینه‌های غیرضروری، تشریفاتی و تبلیغاتی مدیریت شهری، پرهیز از آغاز مگاپروژه‌های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژه‌های کم‌هزینه و زودبازده و محله‌محور و اتمام پروژه‌های عمرانی ناتمام، شفاف‌سازی‌ عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را می‌بلعید، تلاش برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها و دستگاه‌ها در چارچوب توافقات رسمی و غیررسمی واگذارشده بود که منجر به بازپس‌گیری 600ملک و تشکیل پرونده قضایی برای 300پرونده شد، اقدامات مهم انجام شده در این دوره هستند. 
رئیس پارلمان شهری ادامه داد: «دوره پنجم مصوبات خوبی درراستای صیانت از باغ‌ها، حریم و فضای شهری و مدیریت پسماند داشت و اقدامات ارزشمندی هم در امر مناسب‌سازی‌ ایستگاه‌های مترو از طریق نصب 270دستگاه پله‌برقی و 70دستگاه آسانسور انجام شده است. گرچه به‌دلیل شرایط تحریم و کرونا، دولت نتوانست وظیفه خود را در تامین اعتبار ارزی و ریالی برای تجهیز ناوگان مترو و اتوبوس انجام دهد و در این مورد هدف شورای پنجم در افزایش ظرفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی محقق نشد، اما در زیرساخت با تکمیل خطوط نیمه‌تمام متروی تهران، 40ایستگاه معادل یک‌سوم ایستگاه‌های متروی تهران به سیستم حمل‌ونقل عمومی افزوده و عملیات احداث خط 10متروی تهران هم آغاز شد.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: «امیدوارم تلاش‌هایمان با وجود همه کاستی‌هاونقص‌ها، رضایت شهروندان را فراهم کرده باشد و مدیریت شهری دوره ششم هم گام‌های بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی و پاسخ دادن به مطالبات بحق مردم تهران بردارد.» 
این بیت حسن‌ختام صحبت‌های رئیس شورای شهر پنجم بود: «خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار».

با هر تخلفی برخورد شد
شهردار تهران دیروز در جلسه پارلمان شهری حاضر شد تا آخرین گزارش از عملکرد مدیریت شهری را ارائه دهد. پیروز حناچی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «بنده و همکارانم ازجمله افرادی بودیم که از سال 1376نسبت به شیوه اداره امور شهرهای کشور نقد داشتیم و معتقد بودیم در چرخه‌ای گرفتار شده‌ایم که نتیجه آن کاهش کیفیت زندگی در محیط شهری خواهد بود، اما تصور نمی‌کردیم که روزی حل این موضوع بر عهده خودمان باشد. شاید اگر آن زمان پیش‌بینی امروز را داشتیم، وضعیت به‌گونه‌ای دیگر تغییر می‌کرد.» او با بیان اینکه بیشترین میزان مشارکت مردم پس از انقلاب در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران بود، عنوان کرد: «همچنین در انتخابات دوره ششم شوراها شاهد پایین‌ترین مشارکت مردم هستیم و تفاوت جدی در این دو انتخابات مشاهده می‌شود و شرایط مقایسه دوره پنجم با دوره‌های پیشین و دوره‌های بعدی فراهم خواهد شد.» شهردار تهران با تأکید بر اینکه در دوره پنجم تلاش شد تا درآمدهای پایدار شهرداری افزایش یابد، افزود: «خوشبختانه این اتفاق رخ داد و همچنین میزان وابستگی بودجه‌های شهرداری تهران به درآمدهای ناپایدار کاهش یافت و تعادلی میان درآمدها و هزینه‌ها ایجاد شد. از همه مهم‌تر انضباط کالبدی در شهر راکه موجب مقابله با رانت، فساد و... می‌شود، کنترل کردیم. مدیریت شهری ادعا نمی‌کند که در این سازمان عریض و طویل هیچ تخلفی رخ نداده است، اما مطمئناً با هر تخلفی که مشاهده شد، برخورد کردیم.»

جلوگیری از تراکم فروشی و تخریب باغ‌ها
حناچی با بیان اینکه اصطلاح فروش تراکم بدون برنامه در این دوره از مدیریت شهری به صفر رسید، عنوان کرد: «مدیریت شهری پنجم با بلندمرتبه‌سازی‌ مخالف نبود؛ چراکه یکی از عارضه‌ها در کلانشهرها کمبود زمین است و راه‌حل آن هم استفاده از ظرفیت بلندمرتبه‌سازی ا‌ست، اما مدیریت شهری با بلندمرتبه‌سازی‌ بی‌برنامه مخالفت کرد و ضوابط بلندمرتبه‌سازی‌ تصویب و ابلاغ شد. یکی از معضلات کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است. نمی‌توان جز کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضای سبز راه‌حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد و از این‌رو با تخریب باغ‌ها برخورد و تلاش کردیم تا میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را که کاری بسیار سخت و پرهزینه‌ است را افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم. بسیاری از باغ‌هایی که قرار بود در آن برج‌باغ ساخته شود امروزه به‌عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.»

توسعه مترو در دوره پنجم
شهردار تهران به کارهای انجام شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان ریلی هم اشاره کرد و گفت: «توسعه حمل‌ونقل عمومی در اولویت کارها قرار داشت و حدود 40کیلومتر طول مسیر و 39ایستگاه در این دوره بهره‌برداری و مشکل پایانه‌های انتهای خطوط 4، 6و 7هم حل شد.» 
او ضمن اشاره به بدهی 66هزار میلیارد تومانی در دوره مدیریت شهری پنجم هم عنوان کرد: «بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها، بدهی‌های بانکی بود و در این دوره اگر هیچ کاری نمی‌کردیم و تنها سود و جریمه دیرکرد همین مبلغ را به بانک پرداخت می‌کردیم، کار بزرگی انجام شده بود. علاوه بر این پروژه‌های عمرانی دوره‌های پیشین را  به اتمام رساندیم و نسل جدیدی از پروژه‌های عمرانی را با محوریت محله‌ها تعریف کردیم.» 

اجرای پروژه‌ها در راستای خدمت به مردم
حناچی درباره پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) هم گفت که خط راه‌آهن تهران-تبریز برای بارگذاری ساختمان چهار طبقه طراحی شده بود اما تبدیل به جذاب‌ترین محور پیاده شهری خواهد شد که فاز نخست آن افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت. شهردار تهران به ساختمان بلدیه هم اشاره و عنوان کرد: «قرار است که ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی(ره) بازسازی و تبدیل به میدان تشریفاتی شهر تهران شود و طراحی این پروژه به‌گونه‌ای است که نام و تصویر حدود 27هزار شهید تهران به‌ترتیب روز شهادت روی دیوار آن نصب و جایگاهی برای ادای احترام به شهدا خواهد بود.» شهردار تهران با بیان اینکه دوره پنجم مدیریت شهری سخت‌ترین دوره مدیریت شهری را پشت سرگذاشت، گفت: «کرونا برای نظام مدیریت شهر تهران دو معنای روشن داشته است؛ کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها. در حقیقت کرونا و تحریم‌های ظالمانه امان ما را بریده بود اما با تلاش همکاران و پشتیبانی اعضای شورای شهر تهران این دوران سخت پشت سر گذاشته شد.» او تأکید کرد: «ادعا نمی‌کنیم که ایرادی به‌کار ما در این دوره وارد نبوده است اما مدیریت شهری به‌علت زمان کوتاهی که بر سر کار بود نتوانست به تمام موضوعات این کلانشهر عظیم وارد شود. تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا دوره‌ای متفاوت به واسطه پشتیبانی اعضای شورای شهر به نمایش بگذاریم و آن چیزی که آموخته و مطالعه کرده بودیم را اجرا کنیم.» شهردار تهران صحبت‌هایش را با این بیت از غزل حافظ پایان داد:
«در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است/خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی»

   توقف چرخه باطل شهر فروشی

  رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در جلسه شورا گفت: علت العلل مصائب حوزه شهرسازی و معماری نگاه تک بعدی و تقلیل گرایانه به شهرها بوده و هست، چرا که این نگاه باور دارد شهر صرفاً یک بستر کالبدی و فضاهای شهری کالا هستند که باید آن‌را برای کسب درآمد و سود آوری ساخت و فروخت. محمد سالاری افزود: توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می‌تواند الگویی برای اداره کل شهرهای کشور باشد.
  نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت:یکی از پیگیری‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند، تحقق انجام الکترونیکی کلیه معاملات بود. سید حسن رسولی ادامه داد: اگر همه مراحل انواع معاملات به‌صورت تمام‌الکترونیکی انجام شوند، امکان زدوبند به حداقل رسیده و اطلاعات معاملات نیز به‌صورت سیستماتیک ثبت می‌شود.
  رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در جلسه شورا گفت: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شامل 8 کمیته، 2 ستاد و یک کمیسیون فرعی است که از ابتدای دوره پنجم با تقسیم کار میان اعضای محترم کمیسیون  فعالیت‌های درخور توجهی داشته است. محمدجواد حق ‎شناس گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری ۶۸ جلسه کمیسیون نامگذاری برگزار شد که در آن جلسات علاوه بر بررسیِ درخواست‌های واصله به دبیرخانه کمیسیون، درخواست‌های سازمان‌ها، نهادها و انجمن‌های مختلف مورد تبادل نظر قرار می‌گرفت.

 مکث
نامهربانی‌ها در حق شورا و مدیریت شهری


سیدابراهیم امینی: فعالیت شورای پنجم به پایان رسید و چه زیباتر بود اگر این روزها، وضعیت حاکم بر جامعه و فضای امید و نشاط میان مردم، کماکان همانند 4سال پیش بود. اما افسوس که سوءمدیریت و انوع بلایای انسانی و طبیعی طی 4 سال گذشته، شرایط و روزگاری را برای مردمان ما رقم زد که امروزه شاهدیم در کنار تنگناهای اقتصادی و فشارهای مالی بر دوش خانواده‌ها و آحاد مردم، جوانه‌های شور و امید در دل مردمانمان کم‌سو شده است. تقریبا تمام عمر شورای پنجم در همین شرایط دشوار گذشت، ولی انسجام شورا باعث شد به‌خوبی شهر را اداره کنند و بار مسئولیت را بر دوش منتخبان شورای ششم بگذارند. حکایت شورا ، فشارها و نامهربانی‌ها در حق شورا و مدیریت شهری، حکایت یک روز و 2 روز و یک دوره و 2 دوره نیست. اگرچه شورای شهر و پارلمان محلی به‌واسطه نقش بلاواسطه‌ای که نمایندگان مردم در شوراها در تمام طول مدت وکالت خویش از مردم دارند و تأثیر ملموس اقدامات اعضای شورا و مدیریت شهری در زندگی روزانه شهروندان، به‌عنوان یکی از بارزترین‌ جلوه‌های مردم‌سالاری و حکومت شهروندان بر سرنوشت خویش شناخته می‌شود و از این‌رو دولت‌ها باید به‌منظور نزدیکی هرچه بهتر و بیشتر به مردم و تحکیم جایگاه اجتماعی خود، بیش از همه موافق و حامی پارلمان محلی باشند، اما متأسفانه در کشور ما اینگونه نبوده و نیست. همواره شوراها و نقش مهم آنان مغفول مانده است.  سویه غم‌انگیز ماجرا اینجاست که شوراها در عمر کوتاه 22ساله خود همواره با رقیبی قدرتمند به‌نام قوه مجریه دست‌به‌گریبان بوده‌اند که از نظر پول، قدرت سیاسی، قدرت رسانه‌ای و پتانسیل‌های چانه‌زنی در سطوح بالای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نظام دست بالا را داشته و از همه بدتر، مصوبات این رقیب پر قدرت، برای شوراها الزام‌آور است و در زمره اسناد بالادستی برای شوراها محسوب می‌شود.
در شرایط موجود شورایارها به‌عنوان حلقه ارتباطی میان شهروندان محلات و شورای شهر و شهرداری حائزاهمیت هستند و باید تلاش کرد توسعه کلانشهر تهران محله‌محور باشد و هر محله باتوجه به استعدادها، پتانسیل‌ و ویژگی‌های همان محله موردتوجه قرار گیرد.
 در کمیته حقوق شهروندی که در دوره پنجم فعالیت شورا برای نخستین‌بار تأسیس و آغاز به‌کار کرد هم سعی شد تمامی مصوبات شورا از منظر تطابق با حقوق شهروندی و تضمین حقوق حداکثری مردم بررسی شود، موارد احتمالی نقض یا عدم‌تأمین حقوق شهروندان در مجموعه مدیریت شهری و تا آنجایی که در حیطه اختیارات شورا قرار دارد بررسی و پیگیری شود. در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای اعضای شورای ششم، امیدوارم تلاش‌های شورای پنجم را به‌‌عنوان اقدامات کارشناسی و به‌دور از نگاه‌های سیاسی مدنظر قرار دهند و ضمن تداوم، درصورت امکان به تکمیل و تقویت فعالیت‌هایی که این دوره برای رفاه حال شهروندان و توسعه کلانشهر صورت گرفته تلاش کنند، به امید اینکه تهرانی آبادتر و سربلندتر را شاهد باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید