• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137270
+
-

کشاورزی خراسان‌جنوبی نفس تازه می‌کند

با اجرای طرح «نهضت گلخانه‌ای» هزارهکتار گلخانه در استان خراسان‌جنوبی ساخته می‌شود

کشاورزی خراسان‌جنوبی نفس تازه می‌کند

محمد بلبلی-خبرنگار


یکی از اساسی‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی در خراسان‌جنوبی، کشاورزی است و می‌توان گفت بیشترین اتکای اقتصادی مردم این استان به این بخش و البته دامداری است. این‌درحالی‌است که خراسان‌جنوبی سال‌هاست با معضل خشکسالی و کم‌آبی مواجه شده و این موضوع کشاورزان استان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده‌است.برای جبران آسیب‌های ناشی از خشکسالی و همچنین تغییر رویکرد دراین حوزه به فعالیت‌های دانش‌بنیان و اقتصادی، سال1398 تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «نهضت گلخانه‌ای» میان استانداری خراسان‌جنوبی و وزارت جهاد کشاورزی امضاء شد؛ تفاهم‌نامه‌ای که سبب می‌شود کشاورزی سنتی خراسان‌جنوبی ارتقا یابد و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی ‎شود. علاوه براین، تثبیت اشتغال از دیگر مزایای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای است. براین اساس در هر هکتار گلخانه، برای 8نفر فرصت شغلی مستقیم و برای ۲۰نفر هم فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌شود.از آنجا که بسیاری از استان‌های کشور با معضل خشکسالی و کم‌آبی درگیرند و اراضی تعداد زیادی از استان‌ها به کشاورزی اختصاص دارد، طرح نهضت گلخانه‌ای می‌تواند الگویی مناسب برای مدیریت مصرف آب، رونق کشاورزی، اشتغال و اقتصاد پایدار باشد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی دراین باره به خبرنگارهمشهری گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان استانداری خراسان‌جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، با اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای هزارهکتار گلخانه در استان خراسان‌جنوبی ساخته می‌شود.«مشیرالحق عابدی» با بیان اینکه طرح نهضت گلخانه‌ای با 190میلیارد تومان اجرا می‌شود، افزود: 150میلیاردتومان آن ازسوی شرکت شهرک‌های کشاورزی و ۴۰میلیاردتومان هم از محل اعتبار استانی است. این درحالی‌است که تاکنون در بحث نهضت‌گلخانه‌ای ۱۳۲میلیاردتومان اعتبار به متقاضیان پرداخت شده‌است.
وی ادامه داد: همچنین از هزارهکتار زمین درنظر گرفته شده برای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای دراستان، ۷۰۰هکتار برای گلخانه، ۱۵۰هکتار برای بارگاه زرشک (فراورده‌های تکمیلی و تبدیلی)، ۱۰۰هکتار برای فعالیت‌های دامی و ۵۰هکتار برای اجرای طرح‌های شیلاتی است.عابدی تصریح کرد: ۱۲۴هکتار از زمین‌هایی که دراین طرح برای گلخانه‌ها درنظر گرفته شده، به مناقصه گذاشته شده و در مرحله نخست، این مناقصه مربوط به شهرستان‌های نهبندان با ۳۰هکتار، سربیشه با ۳۱هکتار، سرایان با ۴۰هکتار و زیرکوه با ۲۳هکتار بوده‌است.

اقدام‌های انجام شده
معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی درباره اقدام‌های انجام شده در راستای اجرای این تفاهم‌نامه عنوان کرد: هزارو 787هکتار از اراضی ملی در استان برای ساخت شهرک‌های کشاورزی شناسایی شده‌است. همچنین کمیسیون «ماده2» برای هزارو 52هکتار (672هکتار گلخانه، 167هکتار دامپروری، 158هکتار مجتمع بارگاه زرشک و 55هکتار شیلات) دریافت شده‌است.وی با اشاره به پرداخت حقوق عرفی بابت مجتمع‌های گلخانه‌ای نهبندان، سربیشه، سرایان، زیرکوه، بیرجند، ماژان و محمدیه افزود: این شهرستان‌ها جزو اولویت‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی استان برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای هستند و ماژان نیز به‌دلیل موقعیت و ظرفیت خوبی که در کشاورزی دارد، در اولویت قرارگرفته است.
عابدی درباره نحوه فروش محصولات گلخانه‌ای هم گفت: برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها نیز پیگیری‌های لازم انجام شده و در سفر رئیس اتحادیه گلخانه‌داران کشور، برای فروش و صادرات محصولات با کیفیت که با شرایط اعلام‌شده مطابقت داشته باشد اعلام آمادگی شده‌است.وی ادامه داد: در همه شهرستان‌های ذکر شده، برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان اعلام شد که در برخی شهرستان‌ها، سرمایه‌گذاران بومی و در برخی مناطق هم سرمایه‌گذار غیربومی انتخاب شدند. عابدی با بیان اینکه در راستای پیشبرد طرح نهضت گلخانه‌ای عملیات گاز‌رسانی به مجتمع گلخانه‌ای شهرستان‌های سربیشه، نهبندان و بشرویه انجام شده‌است، افزود: عملیات اجرایی ساخت شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، معابر و خیابان‌های مجتمع گلخانه‌ای شهرستان‌های سربیشه، سرایان و خوسف نیز انجام شده‌است. وی با بیان اینکه مطالعات شهرک‌های دامی نهایی شده، اما عملیات اجرایی زیرساخت‌ها هنوز آغاز نشده‌است، اضافه‌کرد: در زمینه بارگاه‌های زرشک نیز برنامه‌ریزی شده تا زیرساخت‌های لازم به زرشک‌کاران با هزینه کم واگذار شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید