• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13719
+
-

هراس از آبشوران

‌درسال‌های اخیر با نزدیک شدن فصل‌گرما، نگرانی از مسائل بهداشتی و‌آلودگی این رودخانه، دل مردم را می‌لرزاند

شهری
هراس از آبشوران




فاطمه کمانی | کرمانشاه- خبرنگار: 

وسط شهر کرمانشاه یک رودخانه جاری است که شباهتی به رودخانه‌های دیگر ندارد، نه جاذبه گردشگری است که مردم را در فصل گرما به خود جذب می‌کند و نه اطراف آن برای استراحت گردشگران زیبا شده است. در این رودخانه به‌جای آب، فاضلاب در جریان است و بوی بد و شرایط نامناسب آن همه را فراری می‌دهد و مردمی که در کنار این رودخانه زندگی می‌کنند از شرایط بد بهداشتی و زیست‌محیطی آن به تنگ آمده‌اند. داستان آبشوران و سامان‌دهی آن به قدمت عمر بسیاری از پدران و مادران ماست، رودخانه‌ای که قرار بود سامان‌دهی شود و از این وضعیت نجات پیدا کند اما با تخصیص اعتبارات قطره چکانی هنوز روند کار بازسازی آن با گذشت چندین سال پیشرفت چندانی نداشته است و بیش از نیمی از کار سامان‌دهی این رودخانه باقی مانده است.


بوی مشمئزکننده رودخانه

هر سال با نزدیک شدن فصل گرما نگرانی از مسائل بهداشتی و آلودگی این رودخانه دل مردم را می‌لرزاند که چگونه باید چند ماه تابستان را با بوی مشمئزکننده این رودخانه و ازدحام حشرات اطراف آن سپری کنند. 
«ندیمه محمدی» یکی از ساکنین حاشیه رودخانه آبشوران در محدوده میدان رفعتیه به سمت پل چوبی است و می‌گوید: از زمانی که ما در این جا ساکن شده‌ا‌یم، یعنی حدود 12 سال است که موضوع سامان‌دهی این رودخانه مطرح شده و ما در تمام این سال‌ها چشم انتظار بوده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: در فصل تابستان بوی فاضلاب رودخانه آبشوران تا چند صد متری احساس می‌شود و مردمی‌که در این محدوده زندگی می‌کنند اصلا جرأ‌ت باز کردن پنجره منازل خود را ندارند زیرا بوی بد و آلودگی به سرعت وارد خانه‌ها می‌شود. این شهروند می‌افزاید: این بوی بد و آلودگی ناشی از فاضلاب در بلندمدت بر سلامت ما و به‌ویژه کودکان اثر می‌گذارد و باعث بیماری آن‌ها می‌شود. 
وی یادآوری می‌کند: خانواده‌هایی که اطراف این رودخانه زندگی می‌کنند به کودکانشان اجازه بازی در بیرون از خانه را نمی‌دهند، زیرا هم هوای اطراف رودخانه آلوده است و هم امکان دارد در مناطقی که رودخانه روباز است کودکی در آن سقوط کند.


افزایش تعداد موش‌ها در تابستان

«شاهین قیماسی» یکی دیگر از ساکنین حاشیه رودخانه آبشوران است و درباره آلودگی این رودخانه می‌گوید: این رودخانه آنقدر آلوده است که به محلی برای ازدحام و تجمع حشرات موذی و جوندگانی مانند موش تبدیل شده است که خانه‌های اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: در فصل گرما تعداد موش‌ها و حشرات بیشتر می‌شود و حتی گاهی به خانه‌های اطراف هم هجوم می‌برند.


‌کاهش قیمت املاک 

به گفته این شهروند کرمانشاهی، خانه‌هایی که در نزدیکی رودخانه آبشوران قرار دارند حتی از ارزش اقتصادی ملک آنها نیز کم می‌شود، زیرا بسیاری از افراد حاضر نیستند پول بدهند و خانه‌ای بخرند که نزدیک رودخانه باشد. قیماسی با بیان این‌که چندین سال است موضوع سامان‌دهی رودخانه ابشوران مطرح شده، اضافه می‌کند: چشم امید همه ما به سامان‌دهی این رودخانه و نجات آن از وضعیت کنونی است تا زندگی مردم اطراف نیز سامان بگیرد.

اکنون چند سال است که کار سامان‌دهی رودخانه آبشوران به شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه سپرده شده و روند کار در چند جبهه توسط پیمانکاران در حال انجام است تا این رودخانه سامان‌دهی و در برخی بخش‌ها سرپوشیده شود اما روند کار به‌دلیل عدم تخصیص مناسب بودجه همچنان کند است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در این باره می‌گوید: قرار بود در طرح سامان‌دهی رودخانه آبشوران ظرف 4 سال حدود 200 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه داده شود، اما تاکنون فقط 60 میلیارد تومان نقدینگی برای سامان‌دهی رودخانه دریافت کردیم.‌«کیاست امیریان» ادامه می‌دهد: در بودجه سال 97 نیز ابتدا رقم ناچیزی برای بهبود رودخانه آبشوران در نظر گرفته شده بود که با پیگیری‌های انجام شده به 13 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و امیدواریم همین رقم نیز تخصیص مناسبی داشته باشد. 


نیاز به 50 میلیارد تومان در سال 

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، برای این‌که روند اجرای سامان‌دهی آبشوران تسریع شود باید سالانه 50 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یابد تا بتوان کار سامان‌دهی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داد. امیریان اضافه می‌کند: قرار است کار سامان‌دهی رودخانه مزبور در مسیری به طول5/14 کیلومتر انجام شود. اگرچه کار سامان‌دهی رودخانه آبشوران باید به سرعت پیگیر شود، اما مهم‌ترین نکته جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه است که این امر نیز فقط با احداث تصفیه‌خانه جدید فاضلاب شهر کرمانشاه محقق خواهد شد که ساخت آن در دست پیگیری است.


انتقاد مدیرکل دفتر شهری استانداری و پاسخ شهرداری

‌مدیرکل دفتر شهری استانداری گفت: شهرداری کرمانشاه در اسرع وقت نسبت به جمع آوری زباله‌های آبشوران اقدام کند در غیر این صورت پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد. «منوچهر فخری » اظهار کرد: برخی از شهروندان و رسانه ها با انتشار تصاویر و گزارش هایی از انباشته شدن زباله ها در حاشیه آبشوران که مشکلاتی برای ساکنان محلات مجاور آن پدید آورده، اظهار نارضایتی کرده اند.

وی در این زمینه گفت: جمع آوری زباله ها از وظایف ذاتی شهرداری ها بوده و داشتن شهری پاکیزه، کمترین حق همشهریان است. مدیرکل دفتر شهری استانداری افزود: قبلا نیز در این زمینه به شهرداری تذکر داده ایم و امیدواریم وقفه‌ای در جمع آوری زباله ها ایجاد نشود. فخری ادامه داد: انتظار می رود شهرداری کرمانشاه در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام لازم را به‌عمل آورد، زیرا در غیر این صورت پیگیری های لازم توسط این دفتر به عمل خواهد آمد. شهرداری کرمانشاه هم در این باره اعلام کرد که نسبت به مخزن‌گذاری شهر و محله های اطراف آبشوران اقدام کرده است، اما متاسفانه اهالی برخی محلات شهری به دلیل بی‌توجهی به حقوق شهروندی با سهل‌انگاری نسبت به تخلیه پسماندهای خود در آبشوران اقدام می کنندکه همین مساله سبب آلودگی بیشتر آبشوران می‌شود، هرچند بارندگی‌های اخیر باعث افزایش آلودگی رودخانه نیز شده است. شهرداری کرمانشاه هرسال و به صورت مستمر آبشوران را پاکسازی و لایروبی می کند، اما همکاری و مساعدت شهروندان در این زمینه ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :