• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13682
+
-

صف طولانی کارجویان بی مهارت

۱۲۰ هزار نفر در سامانه‌های کاریابی استان ثبت نام کرده اند

اشتغال
صف طولانی کارجویان بی مهارت




نسا خلخالی |  ارومیه- خبرنگار: 

باتوجه به اینکه بیکاری معضل کهنه جامعه ماست، آمارهای بیکاری همیشه در صدر اخبار قرار دارد و همه مسئولان از مبارزه با معضل بیکاری به عنوان مهم‌ترین هدف خود سخن می‌گویند این در حالی است که هرروز بر بیکاران بی‌مهارت افزوده می‌شود. آمار بیکارانی که از نداشتن مهارت های لازم برای انجام کارهای فنی و حرفه‌ای رنج می‌برند و اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل محور اصلی این گزارش است.


 نگرانی اصلی استان

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه  اشتغال یکی از دغدغه های بسیار جدی در استان است، می‌گوید: آذربایجان غربی یکی از استان‌های کمتر توسعه یافته کشور است و معضل نبود اشتغال یکی از مهم ترین نگرانی های آینده کشور و آذربایجان غربی است.
« علی دیلمقانیان » ادامه می‌دهد: بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این استان با وجود داشتن مرز مشترک با 3 کشور همسایه و ظرفیت بالای سرمایه گذاری نشانگر وجود ضعف در تبدیل ظرفیت های بالقوه به ظرفیت بالفعل است.
وی تنها راه ممکن برای خروج از این وضعیت را تغییر نگرش‌ها نسبت به آذربایجان غربی و تغییر در سیستم آموزشی دانشگاه‌ها عنوان کرده و اظهار‌می‌کند: نگاه های موجود به این استان باید تغییر کند و به نگاهی اقتصادی به منظور استفاده از جاذبه های سرمایه گذاری تبدیل شود که این امر نیز نیازمند عزم جدی همه مسئولان است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ارومیه درباره نبود ارتباط بین دانشگاه و فضای کسب و کار می‌گوید: متاسفانه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شده و با توجه به تئوری بودن آموزش‌های دانشگاه‌ها، نمی‌توانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند و به همین دلیل از فضای کار کنار گذاشته می‌شوند این در حالی است که انتظار می‌رود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاوه بر حضور در بطن فضای کسب و کار حتی در صورت وجود سرمایه بتوانند به عنوان کارآفرین در جامعه ظاهر شوند.دیلمقانیان با اشاره به اینکه قدم بعدی برای خروج از بحران اشتغال این استان، حمایت از سرمایه‌گذاران است، تصریح می‌کند: به دلیل نبود حمایت از سرمایه گذاران، بیش از 70 درصد از شهرک های صنعتی موجود در آذربایجان غربی غیر فعال هستند.
وی تاکید می‌کند: حل مشکل بیکاری فرمول مشخصی ندارد، اما مسئولان باید طبق قانون رفع موانع تولید از حداکثر توان و اختیارات خود استفاده کنند. 


 بیکاری 32 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی 

مدیرکل  تعاون ،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی هم می‌گوید: بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر ثبت نامی جوینده کار در استان داریم که از این تعداد ۳۲ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند البته مشکل بیکاری در کل کشور وجود دارد و برای سیاستگذاری بهبود شاخص‌های بازار کار باید 4 مولفه بازار کار، کالا، پول و سرمایه را در گستره ملی طوری برنامه ریزی دقیق کنیم که از این حجم زیاد بیکاران کشور کاسته شود.

« رضا نقی زاده » با بیان اینکه افکار عمومی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی را متولی اشتغال می‌دانند در حالی که این وزارت وظیفه تنظیم کار را برعهده دارد، اظهار می‌کند: مهم‌ترین راهکارهای کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی رونق دادن به بخش صنعت و خدمات از طریق تسهیلات کم‌بهره و تسهیل مسیر کسب‌ و کارهای جدید و ارائه مشاوره‌های فنی به واحدهای اقتصادی
 است. وی افزود: در سال 95 کاریابی‌های غیر دولتی استان نزدیک به ۵ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده بودند که در سال 96 به کمتر از هزار نفر هم کاهش یافته است که یکی از علل آن، ماده ۸۰ تخفیفات بیمه ای سهم کارفرما است که در برنامه ششم حذف شده اما این ماده نباید حذف می‌شد چراکه برای ایجاد اشتغال خیلی مفید بود و کارفرمایان از حذف این ماده بشدت ناراضی هستند.


طرح کارورزی جایگزین «ماده ۸۰»

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی می‌گوید: با حذف ماده ۸۰ بر میزان نرخ بیکاری افزوده و ایجاد شغل و اشتغال در کشور و به ویژه استان ما کاسته شده است البته طرح کارورزی جایگزین ماده ۸۰ شده که باید تمام دستگاه‌ها در اطلاع رسانی آن نقش آفرینی کنند که می‌تواند در مهارت آموزی و کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی موثر واقع شده و کمک کار کارفرمایان در تخفیفات بیمه سهم کارفرما باشد.


مکث

«رضانقی زاده» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم استان را در ایجاد اشتغال فراگیر ۷۰۰ میلیارد تومان و برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری را ۴۸۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند. وی از اجرای سیاست‌های ایجاد اشتغال و تحرک بخشی و رونق بازار تولید و برنامه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از سال 1396 خبر می‌دهد. نقی زاده با بیان اینکه در سال 97 نیز با هدف رونق اقتصادی روستاها و به‌تبع آن استان‌ها این تسهیلات پرداخت خواهد شد، می‌افزاید: مدت‌ بازپرداخت اقساط اشتغال فراگیر، پرداخت نشدن یارانه تسهیلات در سال نخست اجرای طرح در اشغال فراگیر و نرخ بالای سود تسهیلات در طرح‌های اولویت‌دار اشتغال فراگیر از مشکلات مطرح شده در زمینه این تسهیلات هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید