• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13714
+
-

تعدیل کارگران کنتورساز

به علت سوء مدیریت یا مشکلات گمرکی ، قرار است بیش از 150 نفر از کارگران کارخانه کنتورسازی به مدت 6 ماه تعدیل شوند

کارگری
تعدیل کارگران کنتورساز




میثم مالمیر| قزوین- خبرنگار


شرکت کنتورسازی یک سال است که بدون سر و صدا به کار خود ادامه می‌دهد و مانند سال 95 تجمعات کارگری ندارد اما مشکلات دستمزد معوقه این شرکت که بالای 10 ماه است پرداخت نشده همچنان به قوت خود باقی مانده است. تغییرات سیاسی در کشور و استان (مانند انتخابات ریاست جمهوری و تغییر استاندار) سبب شد کارگران مدتی صبر پیشه کنند و در انتظار برون‌رفت از مشکلات باشند. در این بین خیلی از کارگران خسته از منازعات و تبعیض‌های نارورا، یا قید کار کردن را زدند و یا از سر اقبال با بازنشستگی از منجلاب صنعت خود را نجات دادند.

آنچه هست، بلاتکلیفی نزدیک به 2500 کارگر این شرکت و شرکت رسانور است که همچنان برای بازپس گرفتن حق خود ایستادگی می‌کنند. 
بنا به آخرین اطلاعات اکنون یک ماه است که تولیدات شرکت متوقف شده و کارگران بیکار هستند. به گفته منابع رسمی، تامین قطعات فلزی برای ساخت کنتور که ‌باید از گمرک ترخیص می‌شد با مشکلاتی روبه‌رو شده و اکنون امکان تولید در این شرکت فراهم نیست. مدیران صنعتی این شرکت نیز تصمیم گرفته‌اند نزدیک به 150 کارگر این شرکت را تعدیل کنند اما آنچه کارگران به آن معترض هستند این است که چرا با این وضعیت، مدیران و کارفرماهای شرکت تعدیل نمی‌شوند. اگر حقوق یک کارگر یک میلیون تومان است، حقوق مدیران شرکت بیش از 8 میلیون است و سبک کردن بار شرکت با نپرداختن حقوق مدیران بیشتر به نفع شرکت خواهد بود. با اینکه سال‌هاست این مشکلات بیان شده اما هیچ مسئول اداری و نهاد قضایی به فکر راه‌حل قطعی برای مشکلات این شرکت نیست.


کارگران یک ماه است بیکارند

یکی از کارگران شرکت کنتورسازی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: از زمانی که مدیریت شرکت به دست بانک افتاد، نزدیک به یک ماه است که هیچ‌ تولیدی نداریم و کارگران همه بیکارند. به گفته مدیران شرکت مواد اولیه برای ساخت کنتورها پشت درهای گمرک مانده و امکان ترخیص آنها وجود ندارد. 
وی می‌افزاید: یکی از معضلات شرکت همین مشکلات حقوقی است که قبلاً در پی واگذاری سهام شرکت ایجاد شد. الان شرکت کنتورسازی در مسیری حرکت می‌کند که گویا سیاسی شده و برخی می‌خواهند این شرکت مانند گذشته احیا نشود. 


تعدیل کارگران، ابقای مدیران 

این کارگر که نمی‌خواست نامش ذکر شود، افزود: مدیران شرکت گفته‌اند که قرار است از ابتدای اردیبهشت 60 نفر از کارگران رسانور و 140 نفر از کارگران کنتورسازی تعدیل شوند و همین مسأله سبب شده روحیه کارگران تضعیف شود. برای کارگران جای سؤال است که اگر شرکت با مشکلات تولید و فروش روبه‌رو است، پس چرا فقط کارگری که ماهانه یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد باید از کار بیکار شود درحالی که مدیران شرکت بیش از 7 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و تعدیل نمی‌شوند. اگر شرایط برای همه یکسان است، پس چرا بین کارگران و مدیران تبعیض قائل می‌شوند؟ 

یکی از بانوان شاغل در شرکت رسانور نیز به همشهری می‌گوید: درحال حاضر مدیران شرکت به ما قول داده‌اند که بعد از 6 ماه با کارگران تعدیل شده دوباره قرارداد کارگری بسته می‌شود. مسأله اینجاست که همیشه بار همه مشکلات بر دوش کارگران است و متأسفانه مدیران استانی مدام شعار حمایت از کارگران سر می‌دهند، اما در عمل هیچ‌ حمایت یا اقدامی که به نفع کارگران باشد را نمی‌بینیم.
وی می‌افزاید: امسال و با وجود شعار حمایت از کالای ایرانی، این کارگر است که باید کالای با‌کیفیت تولید کند و امروزه نبود امنیت شغلی سبب شده کارگر در محل کار امنیت خاطر نداشته باشد. 


مخالفت با تعدیل کارگران

«محمد نصیری» سرپرست فرمانداری شهرستان البرز در این‌باره می‌گوید: تاکنون مخالفت‌های بسیاری از سوی فرمانداری البرز با تعدیل کارگران شده و اگر قرار باشد تعداد زیادی از کارگران از کار بیکار شوند، قطعاً باید از قبل مکاتبه انجام شود. در یک سال گذشته، نزدیک به دو مدیر در این شرکت حضور یافته‌اند و مشکلات تولید و فروش محصولات بارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و اکنون این نوع برخورد با کارگران قابل توجیه نیست. 


مدیران شرکت همکاری نمی‌کنند

مدیر روابط کار اداره کل تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در واکنش به اتفاقات پیش آمده در حوزه کارگران تراکتور سازی می گوید: تا کنون چندین جلسه کمسیون کارگری برگزار شده و در چندین مرحله مشکلات کارگران این شرکت را مطرح کرد‌ه‌ایم. در کنار این موارد کارشناسان ما چندین بار به شرکت مراجعه ‌کرده‌اند و از نزدیک مسائل و مشکلات را دیده‌اند. در جلسات فراوانی که با مدیران این شرکت در شهرستان البرز و معاونت اقتصادی استاندار تشکیل شد بار‌ها تاکید کردیم که نباید هیچ کارگری تعدیل شود. 

حجت الله آقایی می‌گوید: بزرگترین مشکل شرکت سومدیریت کارفرما و مدیران است که سبب شده شاهد گرفتاری کارگران باشیم. متاسفانه میدران صنعتی این شرکت هیچ همکاری با نهاد‌های دولتی ندارند تا شاهد اقدامات موثر آن‌ها باشیم. اداره کار نیز تا جای ممکن فشار وارد می‌کند تا کارگران به شکلی که مدیران انتظار دارند تعدیل نشوند اما قطعا این مخالفت‌ها تا زمانی است که مدیران شرکت هم موافق باشند. وی ادامه داد: این شرکت در نظر داشت از ابتدای اردیبهشت نزدیک به 80 نفر از کارگران را تعدیل کند که با رایزنی‌ها سرانجام تصمیم گرفتند تعدیل موقتی باشد و بعد از پایان کارگران به کارشان بازگردند.

به همین دلیل اداره کار به نوبه اعلام آمادگی می‌کند تا چنانچه کارگری از کنتورسازی بیکار شد مقرری بیمه بیکاری برقرار کند.  آقاجانی می‌گوید: در بهمن و اسفند  سال قبل چند نشست با مدیران شرکت تشکیل شد اما به دلیل اینکه مدیرعامل شرکت حضور ندارد. این مدیران جایگزین هم اختیارات لازم برای تصمیم گیری را نداشتند. 
در آخرین تحقیقات به عمل آمده از شرکت و گزارش‌های موجود گویا نماینده کارفرما اظهار کرده بود که ترخیص نشدن قطعات فلزی کنتور از گمرک سبب توقف تولید شده و اگر این ترخیص انجام شود مجددا فرایند تولید راه اندازی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :