• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13710
+
-

بستن بازارچه‌های مرزی بدون ایجاد اشتغال

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی: وقتی فرصت شغلی ایجاد نشده است نباید بازارچه‎های مرزی را ببندند

مرز
بستن بازارچه‌های مرزی بدون ایجاد اشتغال





هیوا محمدپور| بانه- خبرنگار: 

معیشت بسیاری از مرزنشینان استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مراودات مرزی بستگی دارد. این مراودات پیشینه و سابقه طولانی بین مرزنشینان دارد. از آن‌جا که دولت در حال ساماندهی مراودات مرزی است و اقدام به بستن مبادی و مسیرهای کولبری کرده است، بازاریان بانه بعد از این تصمیمات مغازه‌های خود را بستند و سفره‌هایی خالی را در خیابان پهن کردند. این در حالی است که مسئولان، نمایندگان و استاندار مراودات مرزی را در معیشت بسیاری از مرزنشینان استان موثر می‌دانند.


بازار بانه کساد شده

یکی از مغازه‌داران بانه‌ای می‌گوید: بعد از این‎که کولبری تعطیل و تعرفه‎های جدید اعمال شد، عملاً باز و بسته بودن مغازه‌ها فرقی ندارد، زیرا مغازه‌داران کسب و کارشان فلج شده است و بیشتر آنها مجبورند در خانه بمانند. 
«سه‎لام محمدی» ادامه می‌دهد: بعد از این‎که در روزهای پایانی سال دولت مرزهای کولبری را بست، اول کولبران و بعد مغازه‌داران ابراز نارضایتی کردند. به طور طبیعی و با توجه به ویژگی جغرافیایی بانه، کسب و کار و زندگی مردم مرزنشین وابسته به مرز است. اگر این مرزها بسته شود زندگی مردم دچار مشکل می‎شود. این بازاری می‎افزاید: هر کدام از مسئولان نظرشان را به صورت جداگانه اعلام می‎کنند و بیانیه می‌دهند که پیگیر حل مشکل هستند و با مقامات کشوری رایزنی می‎کنند. اما در این مدت هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و ما همچنان منتظر نتیجه هستیم. 


تعطیلی بازار بانه بر گردشگری استان تأثیر دارد

یک کارشناس اقتصادی هم  می‌گوید: در ایام نوروز و تقریباً در طول سال، بانه پذیرای بیشترین گردشگر در استان است و این فقط به دلیل بازار و مجتمع‌های تجاری آن است. اگر این بازارها تعطیل شوند علاوه بر این‎که ساکنان با مشکل مواجه می‌شوند، آمار گردشگری استان هم با کاهش روبه‌رو خواهد شد. 

«سامان الهی» ادامه می‌دهد: کولبری کار یکی دو سال اخیر مردم نبوده است، بلکه مردم مرزهای کردستان سال‌ها از این مرزها کالاهایی مانند چای و پارچه را روی دوش‌های خود حمل و وارد می‌کردند و این کار تقریباً به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بسیاری از مردم شغل محسوب می‌شد. وی می‎افزاید: بسیاری از پاساژهای بانه متناسب با فعالیت‌های کولبری شکل گرفته است. ارتزاق ‌هزاران نفر در داخل شهر از طریق کالاهایی که کولبران وارد می‌کردند، صورت می‌گرفت. 

کار و درآمد این افراد با بسته‌ شدن مرزها مختل شده است و مشکلات مختلفی را در پی دارد. وقتی باری از طریق کولبرها به کشور وارد نشود و کالایی در بازارها نباشد، عملا پاساژهای شهر تعطیل و صدها نفر بیکار می‌شوند. 
الهی بیان می‌کند: دولت می‌تواند با شناسایی پتانسیل‌های غرب کشور برای این مناطق برنامه‌ریزی کند. در غرب ایران از منظر توریسم، کشاورزی و دامداری و صنایع ظرفیت درخور ‌‌توجهی وجود دارد. امیدوارم این مساله در دستور کار دولت قرار گیرد. ضروری است دولت به شکل جدی، کارشناسی و تخصصی و البته با دغدغه ملی به فکر حل مشکل مردم مرزنشین باشد. 


کولبری برای امرار معاش

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مقام معظم رهبری در زمینه کولبران تکلیف را بر همگان روشن کرده‌اند و فرمودند که «منظور از برخورد با قاچاق، قاچاق سازمان‌یافته و ترانزیتی است، نه آن کولبری که برای امرار معاش روزانه خود در بازارچه‎های مرزی چند کیلو بار جابه‎جا می‌کند.»«محسن بیگلری» ادامه می‌دهد: در بازارچه‎های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی کالای کولبران قاچاق تلقی می‎شود، اما با واردات غیرقانونی خودروهای لوکس برخوردی نمی‎شود. 

وی می‎افزاید: تنها باریکه راه امرار معاش این مرزنشینان کار در بازارچه‎های مرزی است. آیا دولت کارخانه یا فرصت شغلی ایجاد کرده است که بازارچه‎ها را می‌بندد؟ مردمی که درصد بالایی از رأی کشور را به رئیس‌جمهوری داده‌اند، انتظار دارند دولت توجه ویژه‎ای به آن‎ها داشته باشد. بیگلری بیان می‌کند: برای پیگیری مشکلات و بازگشایی مجدد مرزها رایزنی‌های زیادی با مسئولان کشوری صورت گرفته که بی‌نتیجه مانده است. وی می‎افزاید: در این زمینه دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس گمرک کشور و معاون وزیر صنعت برای بازگشایی مجدد مرزها ابلاغ شده، اما اقدامی عملی در این زمینه تاکنون صورت نگرفته است. 


گلایه یک کولبر

یک کولبر بانه‌ای با اشاره به اینکه از روی ناچاری کولبری می‎کرد، می‌گوید: اگر درآمد کافی داشتم که با آن خرج خانواده‌ام را بدهم هرگز به طرف مرز نمی‎رفتم. مدتی هم است که بازارچه‌های کولبری بسته شده و آن اندک درآمدی که داشتیم قطع شده است. از مسئولان می‌خواهیم به فکر ما باشند. «آزاد اصلانی» ادامه می‌دهد: دولت گفت که با حذف کولبری درآمد بیشتری برای کولبران پیش‌بینی می‌کند. اما این اتفاق نیفتاد و ما در حال حاضر درآمدی نداریم. وی می‌افزاید: من 25 سال دارم و 8 سال است که در این مرز هستم. ما از مرز خشکبار و لباس تاناکورا و اجناس دیگر را وارد کشور می‌کنیم. مسئولان می‌گویند این کارها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. بله، من هم قبول دارم، اما آیا من و دیگر کولبران نباید منبع درآمدی داشته باشیم؟

این خبر را به اشتراک بگذارید