• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 136969
+
-

تست‌های مثبت کرونا رکورد زد

شیوع گسترده ویروس دلتا در 29استان علاوه بر تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش مراجعه‌های سرپایی آمار تست‌های مثبت روزانه کرونا را هم به بیش از 50درصد رسانده است

مریم سرخوش- خبرنگار

شیوع کرونا در بسیاری از شهرهای کشور وخیم گزارش شده و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از وقوع فاجعه‌ای وحشتناک با تداوم روند ابتلا و افزایش مراجعه سرپایی خبر می‌دهند.  در برخی استان‌ها علاوه بر تکمیل ظرفیت تخت‌های درمانی کرونا، نتایج آزمایش‌های روزانه موارد ابتلا به بیماری به بیش از 50درصد رسیده و از هر دو تست انجام شده در مراکز بهداشتی آنها یک تست مثبت اعلام می‌شود. متاسفانه روز گذشته ۲۸۶ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر رسید، رقمی که کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند نسبت به کل جمعیت ایران رقم بسیار بالایی از نرخ مرگ‌ومیر شناخته می‌شود و با فعالیت گسترده دلتا در ایران تا پایان مرداد احتمال عبور از مرز 100 هزار فوتی هم ثبت خواهد شد.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت صبح دیروز (شنبه 9مرداد) در جلسه ستاد ملی کرونا، سویه غالب در 29استان را کرونای دلتا عنوان کرد و گفت: «رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰درصد کاهش یافته است و در این شرایط میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها افزایشی شده و بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن است. با این روند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج سهمگین‌تری شویم درحالی‌که هنوز به قله این موج از کرونا نرسیده‌ایم.»

مشهدی‌ها؛خواهان قرنطینه سختگیرانه
این‌بار شیوع بیماری در شمال شرق کشور افزایشی شده و حال مشهد را وخیم کرده است. سازمان نظام پزشکی مرکز خراسان رضوی درباره فاجعه‌ای وحشتناک در این شهر هشدار داده و استاندار خراسان رضوی هم خواهان تعطیلی سراسری و کامل شهر حداقل به‌مدت یک هفته، مسدود شدن همه ورودی و خروجی‌های شهر به شکل واقعی اعم از ریلی، زمینی و هوایی است؛ تنها اتفاقی که به‌نظر می‌رسد این شهر را که همچنان هتل‌هایش از مسافر پر است و در بیمارستان‌هایش تختی برای بستری وجود ندارد از پیک ابتلا به کرونا نجات دهد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این‌باره به همشهری می‌گوید: «30درصد بیماران بستری در مشهد کد ملی خارج از جغرافیای دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارند و غیربومی هستند؛ افرادی که از شهرهای دیگر یا استان‌های همسایه ازجمله سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، گلستان و سمنان به اینجا مراجعه می‌کنند. برخی برای درمان و برخی دیگر هم که برای زیارت  به مشهد سفر کرده‌اند به کرونا مبتلا شده‌اند و در مراکز ما بستری هستند. این آمار را اشغال 67درصدی هتل‌های مشهد هم تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که با موجی از سفر‌های غیرقابل کنترل به مشهد مواجه هستیم.»
حمیدرضا رحیمی، در پاسخ به این سؤال که آیا ظرفیت تخت‌های مشهد برای این روند افزایشی بیماران نیازمند بستری جوابگوست؟ بیان می‌کند: «ظرفیت داریم و هزار تخت دیگر هم دیروز باز شد، اما 10هزار تخت در استان وجود دارد و نمی‌توانیم تمام این فضا را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. در این صورت تکلیف بیماران سکته قلبی و مغزی، زنان باردار، خونریزی‌های گوارشی و کودکان بیمار گوارشی و عفونی چه می‌شود؟ همین حالا هم 30درصد تخت‌های موجود در استان به کرونا اختصاص داده شده و برای ارائه خدمات به بیماران دیگر با مشکل مواجه هستیم. آن هم درحالی‌که رکورد جدیدی در مشهد ثبت شده و بیشترین آمار مراجعه سرپایی به مراکز سرپایی 16ساعته را داریم و 50درصد تست‌ها در حال مثبت شدن است. این آمار بسیار بالایی است و به‌عبارتی از هر دو فرد مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت با علائم ابتدایی یک نفر قطعا تست مثبت دارد.»
به‌گفته رحیمی، با وجود اینکه مشهد جزو شهرهای قرمز است و شامل اعمال محدودیت‌هاست اما این محدودیت‌ها فقط شامل خودروهای شخصی غیربومی است و برقراری روزانه 100پرواز از سراسر کشور به مشهد و مسافرانی که با قطار و اتوبوس به این شهر سفر می‌کنند، مشکل‌ساز است.
او با اشاره به اینکه هنوز مرگ‌ومیر به نقطه بالا نرسیده و با مداخله زودهنگام می‌توان مانع از افزایش آن شد، بیان می‌کند: «با این روند افزایشی سفرها و رعایت نشدن پروتکل‌ها از سوی مردم، بیماری در حال چرخشی خطرناک است؛ اتفاقی که می‌تواند افزایش بستری را رقم بزند و به افزایش آمار فوت  منجر شود.»
به‌گفته رحیمی، واکسیناسیون طی ماه‌های اخیر واقعا مؤثر بوده و در رنج سنی بالای 70سال در پیک جدید نسبت به پیک قبلی 10درصد کاهش بستری سالمندان ثبت شده است. او توضیح می‌دهد: «ما در این پیک تاکنون مرگ‌ومیر کاهشی داشتیم و میانگین سنی بستری هم به‌طور واضح کاهش پیدا کرده است. براساس آمارها میانگین سن فوت قطعی در هفته اول فروردین امسال 63سال بود و در هفته اخیر به 57رسیده است، همچنین میانگین سن پذیرش بستری از 57سال به 53سال کاهش پیدا کرده که دلیل آن به‌طور واضح واکسیناسیون است.»
او با اشاره به واکسیناسیون افراد 55سال به بالا در استان از ارسال درخواست به وزارت بهداشت برای کاهش سن واکسیناسیون با توجه به شیوع گسترده بیماری هم خبر می‌دهد.

جهش ناگهانی مراجعات
به جز مشهد در بسیاری از شهرهای کشور هم مراجعات به مراکز نمونه‌گیری افزایش پیدا کرده است. امراله مردانی، دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به جهش ناگهانی آمار مراجعات به مراکز منتخب نمونه‌گیری بهداشت، از شناسایی روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰بیمار جدید در شهر اهواز خبر می‌دهد و می‌گوید: «میزان مراجعات نسبت به روزهای گذشته تقریبا دوبرابر شده است.»
در گلستان اما آمار تست‌های مثبت کرونای روزانه به 70درصد رسیده است. عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «به‌طور متوسط از هر 100تستی که انجام می‌شود 70تست مثبت است.
این در حالی است که ما با افزایش موارد بستری هم مواجه هستیم. هم‌اکنون 1470بیمار در مراکز درمانی بستری هستند و 970بیمار هم درمان سرپایی رمدسیویر را انجام می‌دهند.»
در همدان هم وضعیت کرونا سخت‌تر از پیک‌های قبلی شده و آمار بستری و مراجعات سرپایی دست کمی از دیگر شهرهای قرمز کشور ندارد. محمد خزایی، معاونت امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان همدان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «روند ابتلا و فوتی‌ها افزایشی است. اتفاقی که به‌دلیل رعایت نشدن پروتکل‌ها در استان رقم خورد.»


هیچ ویروسی پشت دروازه‌ شهرها نمی‌ماند
هرچند شیوع گسترده کرونای دلتا در کشور را برخی کارشناسان نتیجه اجرا نشدن سریع و فوری قرنطینه در استان‌هایی که زودتر درگیر ویروس شدند، می‌دانند اما علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: «هیچ ویروسی پشت دروازه‌ ورودی شهرها نمی‌ماند. تنها کاری که می‌توان کرد به تأخیر انداختن آن است. کرونای دلتا، نخستین بار در هرمزگان و بوشهر دیده شد و بعد در سیستان و بلوچستان. این استان هم نخستین پیک کرونا را تجربه می‌کرد و پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها را داشت و به همین دلیل با شیوع بالا مواجه شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید