• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 136967
+
-

مولفه‌های اثرگذار بر روند بازار سرمایه

سیدجواد درواری- کارشناس بازارسرمایه

برای پیش‌بینی آینده بازار سرمایه، باید به بررسی عوامل تأثیرگذار برآن بپردازیم. این عوامل ناشی از مناقشات سیاسی و اقتصادی در سطح جهانی و تأثیرات آن بر کشور و همچنین مسائل داخلی در حوزه سیاست و اقتصاد است. عواملی مانند: برجام و مذاکرات هسته‌ای، نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بهره و قیمت‌های جهانی محصولات، می‌توانند بر چشم‌انداز و انتظارات سرمایه‌گذاران تأثیر بگذارند. عوامل تأثیر‌گذار بر بازار سرمایه از هم مستقل نیستند. شرایط، تصمیمات و نبود ثبات سیاسی و اقتصادی بر نرخ ارز و تورم تأثیر می‌گذارد، تغییرات نرخ بهره و نرخ ارز با تورم ارتباط دارند، مشکلات ساختاری مانند فساد، رانت و نبود ثبات در تصمیمات سیاسی و اقتصادی مسئولان بر این موارد اثرگذار است و همه این موارد بر چشم‌انداز و انتظارات سرمایه‌گذاران اثر می‌گذارند.
1- سیاست داخلی و خارجی: با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات و هم‌راستایی دیدگاه سران 3 قوه به هم، تقابل سیاسی داخلی کمتر خواهد شد. این هم‌راستایی و انسجام احتمالا باعث افزایش ثبات در تصمیمات سیاسی و اقتصادی می‌شود و می‌تواند در میان‌مدت اثرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. البته در مورد سیاست خارجی باید منتظر برنامه‌های دولت جدید بود.
2-تورم: بازار سرمایه با تورم رابطه مستقیم دارد، به‌طور مثال اگر تورم 40درصد باشد چون شرکت‌ها با نرخ‌های بالاتری محصولات خود را می‌فروشند، با یک تأخیر زمانی سود بالاتری را شناسایی می‌کنند. همچنین ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند، ارزش سهام اکثر شرکت‌ها می‌تواند بیش از 40درصد رشد ‌کند. با درنظر گرفتن شرایط فعلی و زمان‌بر بودن تشکیل تیم اقتصادی دولت جدید و اجرای سیاست‌های مورد نظر، در کوتاه‌مدت کاهشی برای نرخ تورم پیش‌بینی نمی‌شود و بلکه افزایش آن دور از ذهن نیست.
3- نرخ ارز: هم‌اکنون نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۲۵ هزار تومان است، نرخ دلار سامانه نیما در محدوده ۲۲ هزار تومان است. به‌دلیل وجود ابهامات درخصوص برنامه‌های دولت جدید در مورد برجام و توافق هسته‌ای کاهشی دائمی برای نرخ ارز پیش‌بینی نمی‌شود. با این حال ثبات نرخ ارز در قیمت‌های فعلی بر سودآوری بسیاری از شرکت‌ها اثر مثبت خواهد داشت و همچنین موجب رکود دیگر بازار‌های موازی خواهد شد.
4- قیمت‌های جهانی: کاهش ریسک ناشی از بیماری کرونا و افزایش قیمت کالاها سیگنال رشد قیمت‌های جهانی را در بردارد و احتمالا در ماه‌های باقی‌مانده سال میلادی و سال ۱۴۰۰ با رشد معقول قیمت‌های جهانی روبه‌رو شویم و این موضوع می‌تواند باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها و رشد بازار سرمایه شود.
با توجه به موارد بیان شده و درنظر داشتن تجربه کاهش قیمت سهام اکثر شرکت‌ها طی چند‌ماه اخیر، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در ادامه سال 1400روندی صعودی در پیش داشته باشد و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها کم ریسک‌تر و بازده بالاتری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید