• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13696
+
-

خیال کارگران راحت

فرماندار زنجان: اجازه تضییع حقوق کارگران به‌وسیله پیمانکار را نمی‌دهیم

کارگری
خیال کارگران راحت

 


زهرا هادی‌لو | زنجان - خبرنگار:


وضعیت شهرداری به‌عنوان یک نهاد مدیریت شهری به دلیل این‌که مستقیما با شهروندان در ارتباط است، همواره مورد توجه بوده است. به همین دلیل شفاف‌سازی در مورد هزینه‌کرد و کیفیت فعالیت‌های خدماتی یا تعداد نیروهایی که در این نهاد مشغول فعالیت هستند، اهمیت خاصی دارد.
در حال حاضر در بیشتر شهرداری‌های کشور موضوع چابک‌سازی و کوچک کردن چارت سازمانی یکی از موضوعاتی است که زیر ذره‌بین قرار گرفته است. همچنین نحوه پرداخت حقوق کارگران شهرداری نیز از جمله مسائلی است که بارها در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است.

سال گذشته کارگران پیمانی در پرداخت حقوقشان با مشکلات گوناگونی مواجه شدند و در برخی موارد شنیده می‌شد که در صورت اعتراض به این موضوع از سوی کارفرما تهدید به اخراج می‌شدند. همه این اتفاقات موجب شد تا مسئولان به فکر چاره بیفتند.فرماندار زنجان در گفت و گو با همشهری در مورد برون‌سپاری و پرداخت حقوق بموقع کارگران اظهار می‌کند: پایان سال 96 مطالبات کارگران پرداخت و دستور داده شد از این افراد هیچ مطالباتی نماند.


دغدغه کارگران

«رضا عسگری» با اشاره به این موضوع که یکی از دغدغه‌های کارگران در زمینه برون‌سپاری خدمات شهرداری این بود که در پرداختی حقوق با مشکل رو به رو شوند، می‌افزاید: برای از بین بردن این دغدغه ساز‌و‌کاری از سوی قانونگذار تعریف شده است که پیمانکاران موظف به پرداخت حقوق در موعد مقرر باشند؛ همچنین 3 ماه ضمانت پرداخت حقوق را امضا کرده‌اند. وی سپس به موضوع حمایت‌های مردمی اشاره می‌کند و ادامه می‌کند: موضوعی که بسیار مهم است عملی شدن تعهدات مردم نسبت به شهرداری است، اگر عوارض شهرداری بموقع پرداخت شود، به طور حتم این نهاد می‌‌تواند خدمات بهتری را به مردم ارائه کند. عسگری می‌افزاید: اگر پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه شود دیگر این افراد انگیزه کار نخواهند داشت. فرماندار زنجان ادامه می‌دهد: باید شرایطی را فراهم کرد تا کسانی که در شهرداری زحمت می‌کشند و گاه دریافتی‌هایشان به حداقل ممکن می‌رسد به مشکل برنخورند.


حجم شهرداری

عسگری در خصوص حجم نیروهای شهرداری اظهار می‌کند: در سراسر کشور تعداد نیروهای شهرداری‌های بیش از نیاز است گرچه در مورد شهرداری زنجان با وضعیت نسبتا خوبی مواجه هستیم. 
وی با تاکید بر این مطلب که شهرداری‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل متوسل به درآمد ارزش افزوده می‌شوند واین چنین، روزگار را سپری می‌کنند، می‌افزاید: کاهش نیرو در شهرداری دارای تبعاتی است، اگر اقدام به حذف کارکنان کنیم این افراد که برای ادامه زندگی و تامین مخارج به این شغل اتکا کرده‌اند ، با مسائل مختلف مالی مواجه می‌شوند و عملا نمی‌توان کار زیادی در این خصوص انجام داد، مگر این‌که شهرداری برای چنین افرادی ساز و کاری تعریف کرده و آنها را در برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت به‌کار گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که از این پس جلوی استخدام‌های غیر قانونی گرفته می‌شود و جذب نیروی جدی وجود نخواهد داشت، بیان می‌کند: در برخی موارد دیده شده که با جابه‌جایی مدیران در شهرداری‌ها نیروهای جدید به بدنه شهرداری افزوده می‌شوند که سعی شده این کار متوقف شود.
فرماندار در ادامه به مسأله ممنوعیت جایگزینی نیروهای بازنشسته در شهرداری اشاره می‌کند و می‌افزاید: در برخی موارد مشاهده شده به‌جای نیروهای بازنشسته نیروی جدید خارج از مجموعه به کار گرفته می‌شود که از این پس جلوی این کار نیز گرفته می‌شود. عسگری ادامه می‌دهد: سازمان شهرداری باید چابک شود و برای برون‌سپاری باید شرکت‌های واجد شرایط به کار گمارده شوند.


برون‌سپاری

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد برون‌سپاری برخی از خدمات شهرداری می‌گوید: مراحل برون‌سپاری در حال انجام است و امیدواریم به‌زودی این مراحل به اتمام برسد.«سعید ادیبان» با اشاره به این موضوع که برون‌سپاری خدمات از سال‌های گذشته در شهرداری‌های سراسر کشور وجود داشته است، اظهار می‌کند: با انجام این کار بسیاری از هزینه‌ها کاهش یافته و کیفیت خدمات افزایش می‌یابد که در نتیجه این کار به نفع شهرداری است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام خدمات برون‌سپاری خواهند شد؟ اظهار می‌کند: اولویت اول شهرداری خدمات امور شهری و فضای سبز است.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی سپس در برابر این سوال که آیا نیروی مازاد در شهرداری زنجان وجود دارد؟ می‌گوید: از نظر چارت سازمانی و تشکیلاتی شهرداری که در اوایل سال 96 ابلاغ شد شهرداری زنجان نیروی متخصص و کارشناس کم دارد.


تاخیر در پرداخت حقوق کارگران

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری زنجان به تاخیر در پرداخت حقوق نیروهای کارگر مشغول در شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق تمهیداتی که بین شهرداری و پیمانکار ایجاد شده، مقرر شد حقوق کارگران از سوی پیمانکاران بموقع پرداخت شود و اگر زمانی شهرداری نتواند در زمان مقرر حقوق کارگران را پرداخت کند پیمانکار خود آن را پرداخت کند.
«سعید ادیبان» می‌افزاید: با درآمدی که در اواخر سال گذشته داشتیم به کمک مردم توانستیم تمام حقوق کارگران را به صورت کامل پرداخت کنیم.
ادیبان ادامه می‌دهد: شهرداری و شورای شهر اجازه تضییع حقوق را به‌وسیله پیمانکار نمی‌دهد و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید