• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 مرداد 1400
کد مطلب : 136663
+
-

تعطیلی بخشی‌از مغازه‌های میوه ‌فروشی در شهرکرد

ستاره حجتی- خبرنگار

موضوع گرانی مسئله جدیدی نیست، اما تأثیر آن بر بعضی از اقشار، گاهی بیشتر و گاهی کمتر می‌شود و حالا در فصل تابستان و در صنف میوه‌فروشان چهارمحال و بختیاری، شاهد تبعات گرانی هستیم. گزارش‌های مردمی از استقبال پایین مردم از خرید میوه‌های تابستانی حکایت دارد و رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرکرد هم آن را تأیید می‌کند. عیسی مهدوی، یکی از میوه‌فروشان چهارمحال است که هفته گذشته دکانش را تحویل داده. مهدوی می‌گوید: مغازه برای خودم نیست، اما 2ماه است که از پس اجاره ملک بر نمی‌آیم. ترجیح دادم مغازه‌ام را تعطیل کنم تا حداقل خرج اضافه‌ای روی دستم نباشد. میزان فروش میوه نسبت به سال قبل یک چهارم اما هزینه‌ها 4برابر شده است. چطور می‌توانیم از پس هزینه‌ها برآییم؟ حسن زایلی، یکی دیگر از فروشندگان میوه و تره‌بار شهرکرد هم معتقد است؛ به شکل بی‌سابقه‌ای در کاسبی‌اش زیان می‌دهد. زایلی می‌گوید: امسال سرمازدگی باغات همراه با گرانی کود و سم و ... بود. قیمت میوه‌ها به حدی بالا رفت که مردم توان خرید آن را ندارند. بخشی از مردم گوشت و مرغ را هم از سبد خریدشان حذف کرده‌اند، دیر یا زود نوبت به میوه هم می‌رسید. چقدر باید ضرر کنیم؟ من هم به زور و زحمت همین را نگه داشته‌ام. ۳۰سال است کار و کاسبی‌ام همین بوده و تا به حال چنین ضرر کلانی ندیده بودم، نه خودم و نه هم صنفانم.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرکرد نیز با تأیید وضعیت بغرنج در بازار میوه استان می گوید: گرانی در همه‌‌چیز مشهود است و تأثیر خود را روی زندگی مردم گذاشته و خواه ناخواه توان خرید مردم را در هر زمینه ای کاهش داده است.
جمشید آل مومن ادامه می‌دهد: برخی مسئولان می‌گویند فلان چیز را نخورید و مصرف نکنید. این تنها راهکاری است که به ذهن‌شان خطور می‌کند. فکر نمی‌کنند در بازار فقط خریدار نیست. بازار فروشنده و سیستم حمل‌ونقل هم دارد که متضرر می‌شوند. او با بیان اینکه میوه از سبد کالای مردم حذف شده است، می‌گوید: امسال در استان چهارمحال و بختیاری درختان دچار سرمازدگی شدند و محصول زیادی نداشتند. شرایط صنف تره‌بار مطلوب نیست. آنها ضرر زیادی را متحمل شده‌اند و دکان‌ها یکی یکی بسته می‌شوند. آل مومن درباره دلایل این کمبود و گرانی می‌گوید: کمبود آب در کشور و استان ما و صادرات میوه به کشور همسایه، موجب این تورم افسار گسیخته شده و کرونا عملا مهمانی‌ها را هم تعطیل کرده است. در این شرایط، اگر کرونا نبود و مهمانی و عروسی‌ها تشکیل می‌شد و تقاضا بالا می‌رفت، قیمت میوه‌های نوبرانه سر به فلک می‌کشید. آل مومن معتقد است؛ اگر برنامه درستی باشد و نظارت‌ها به‌صورت جدی انجام شود، می‌توان قیمت‌ها را تعدیل و میزان محصول در بازار را کنترل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید