• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136623
+
-

630واگن مترو تأمین نشده است

مدیرعامل مترو: قرار بود واگن‌های چینی از طریق فاینانس خریده شوند


طرح‌های ساخت و توسعه متروی تهران با وجود کمبود منابع مالی همچنان ادامه دارد اما برخی مشکلات باعث شده تامین واگن‌های مورد نیاز ممکن نشود. کمبود این واگن‌ها باعث اختلال در بهره‌برداری بیشتر از خطوط ساخته شده و در حال ساخت خواهد شد. به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره می‌گوید: حدود 1500واگن برای 7خط متروی پایتخت، کم داریم که قرار بود حداقل 1000 واگن تا پایان برنامه ششم توسعه و تکلیف ماده58 قانون برنامه محقق شود ولی متأسفانه یک واگن هم به‌دست ما نرسید و تأمین 630واگن هم از طریق فاینانس چینی محقق نشد و هنوز در کش و قوس قرار دارد. برای سایر کلانشهرها هم به همین صورت بود و حتی مناقصه‌های مربوطه هم برگزار نشد.
علی امام درباره خرید 630واگن مترو از چین می‌افزاید: این 630واگن جزو 2هزار دستگاه واگنی بوده که براساس ماده58 برنامه 5‌ساله ششم در تعهد دولت بوده و از این 2هزار دستگاه واگن 1050مورد آن برای پایتخت درنظر گرفته شد. واگن‌ها قرار است از طریق فاینانس تأمین شود. قدم اول آن انجام مناقصه بین‌المللی در سال96 بود. کشور مبدأ باید 15درصد منابع را براساس مصوبات قبلی سالانه در بودجه درنظر می‌گرفته است.
او ادامه می‌دهد: با گذشت 4سال از این ماجرا هنوز پرونده باز است و اکنون هم که به مراحل پایانی رسیده‌ایم در تأمین 15درصد منابع با ابهام همراه شده‌ایم. شهرداری تکلیفی در این ماجرا نداشته و با توجه به کمبود منابع درآمدی تأمین آن از شهرداری بعید است و باید دولت راه‌حلی را درنظر بگیرد.
علی امام درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید بیان می‌کند: تلاش می‌کنیم که ایستگاه شهید رضایی در خط6 و ایستگاه توحید در  خط7را افتتاح کنیم. اوراق مشارکت 2 هفته پیش به سرانجام رسید و فروخته شد ولی تعطیلات باعث اختلال در جابه‌جایی پول شد و امیدواریم بتوانیم منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت را به پروژه‌ها تزریق کنیم. با پول اوراق مشارکت راه‌اندازی پایانه اکباتان نیز تا اواخر تابستان محقق می‌شود. همچنین در هفته‌های آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی پایانه جدید دولت‌آباد در ابتدای خط6 خواهیم بود.
او درباره خطوط 4 و 10 می‌گوید: با تکمیل پروژه توسعه شرقی خط4 متروی تهران، اهالی محله‌های تهران نو، تهرانپارس، دردشت، حکیمیه، میدان شقایق، میدان شاهد و همچنین مراجعان دانشگاه شهید عباسپور و دانشگاه آزاد واحد تهران - شمال، دسترسی آسان‌تری به شبکه حمل‌ونقل ریلی پیدا خواهند کرد. عملیات اجرایی خط10 نیز در قالب 2کارگاه در میدان دریاچه چیتگر و در میدان اتریش در حال انجام است. خط10 بهمن سال1398 در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پایتخت به تصویب رسید و 35ایستگاه خواهد داشت. ساخت قطعه نخست خط10 و 3ایستگاه مدنظر برای فاز نخست آن 4سال زمان نیاز دارد و اینها همه در شرایطی است که منابع مالی پروژه با کمترین تأخیر زمانی محقق ‌شود.
او درباره متروی پرند می‌گوید: شهرداری تهران ساخت و راه‌اندازی متروی پرند را به‌صورت مداوم پیگیری کرده است و امسال 250میلیارد تومان براساس پیگیری‌های انجام شده در بودجه سالانه کشور درنظر گرفته شد که میزان تخصیص یافته خوب بود ولی اکنون مشکل اسناد خزانه اسلامی در این زمینه وجود دارد و با وجود پیگیری‌ها هنوز این مسئله در بورس فعال نشده که خرید و فروش انجام شود به همین دلیل منابع نقدینگی دست پیمانکار نرسیده است.
علی امام با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری برای ساخت LRT (حمل‌ونقل ریلی سبک) می‌افزاید: در طرح جامع مصوب ریلی شهر تهران ساخت LRT مورد تأیید شورای‌عالی ترافیک کشور در بهمن98 قرار نگرفت که کسی بخواهد مانع جذب سرمایه‌گذاری آن شود. بنابراین تحقق این مسئله در تهران جزو طرح‌های مصوب ریلی پایتخت نیست و اگر سرمایه‌گذار هم می‌آمد و قصد سرمایه‌گذاری داشت مورد تأیید وزارت کشور قرار نمی‌گرفت. از طرفی میزان انتقال مسافر از طریق تراموا یا همان LRT بسیار کمتر از مترو است و تراموا حمل‌ونقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از 2 تا 3 واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت. شورای شهر تهران هم تأکید داشت اولویت منابع برای تأمین واگن‌ها و تکمیل خطوط مترو اختصاص یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید