• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136615
+
-

مأموریت‌های ویژه رئیسی قبل از ریاست‌جمهوری

جلسات منظم مشورتی رئیس‌جمهور منتخب، این روزها جای خود را به نشست‌های ویژه برای حل مشکلات اضطراری داد‌ه‌است


جلسات ویژه و اضطراری رئیس‌جمهور منتخب با نزدیک شدن به روزهای تحویل ریاست‌جمهوری از حسن روحانی شدت پیدا کرده است. سیدابراهیم  رئیسی پس از انتخابات، جلسات منظمی را با وزرای کابینه روحانی برای ارزیابی مهم‌ترین مسائل و برنامه‌های بر زمین مانده وزارتخانه‌ها برگزار کرد. دایره این نشست‌ها با حالت فوق‌العاده و بحرانی کشور در موضوعاتی همچون کمبود برق و اعتراضات بی‌آبی خوزستان، به تشکیل کارگروه‌های متعددی از مسئولان و دستگاه‌های مختلف کشیده شده است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو بیشترین دیدارها را در میان اعضای کابینه روحانی با ابراهیم رئیسی برگزار کرده‌ است. او غیر از دیدار معمول و نفر به نفر وزرای کابینه که نیمه‌های تیرماه برگزار شد، از هفته گذشته تاکنون در ۲نشست حول مشکلات آبی و برقی کشور نیز حضور پیدا کرده است.
طیف گسترده‌ای از مسائل داخلی که معضلاتی مزمن شده‌، توان فکری و اجرایی رئیس‌جمهور منتخب را قبل از مسئولیت رسمی به چالش کشیده‌است. او می‌گوید، برای حل مشکلات یک روز هم معطل نخواهد کرد و کلید حل آنها را در همین دوره انتقال و گذر قدرت زده است. روزهای تحویل مسئولیت به رئیسی شمارش معکوس خود را آغاز کرده‌ و تا ۱۰ روز آینده او خود را آماده مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌اش می‌کند. رئیسی در نشست بررسی مسائل صنعت برق کشور که روز یکشنبه با حضور وزیر نیرو، کارشناسان و مدیران صنعت برق کشور برگزار شد، برنامه‌ریزی فوری برای حل ناترازی در تولید و مصرف برق را خواستار شد.

رئیسی: باید با فوریت نسبت به ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌های موجود برق اقدام شود
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه این نشست پس از شنیدن نظرات و راهکارهای مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه گفت: «براساس جمع‌بندی نظرات کارشناسان نخستین نکته قابل برداشت این است که باید با فوریت نسبت به ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌های موجود و افزایش ظرفیت تولید آنها برای رفع ناترازی در تولید و مصرف برق اقدام شود.» به گزارش ایسنا، رئیسی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر وجود استرس تابستانی و زمستانی تامین برق موردنیاز کشور، ادامه داد: «وقتی این استرس هر سال در تابستان و زمستان تکرار شود به این معناست که سازوکار مناسب برای برطرف کردن کمبود برق اندیشیده نشده است. عدم‌پیش‌بینی و لحاظ احتمالات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات مدیریتی، قابل‌قبول نیست. افزایش مصرف و دمای هوا در تابستان و نیاز نیروگاه‌ها به تعمیر و نگهداری از مسائل قابل پیش‌بینی است.» او همچنین بر لزوم توسعه زمینه‌های واردات و صادرات برق توسط دولت و بخش خصوصی به تناسب بازه‌های کم‌مصرف و پرمصرف سال تأکید کرد و گفت: «وزارت نیرو از ظرفیت دانشگاهی و نخبگان کشور برای ارائه راهکارهای نو و دانش‌بنیان برای حل مسائل صنعت برق کشور به نحو احسن استفاده کند.» رئیس‌جمهور منتخب بر لزوم تسریع در فرایند افزایش ۲۵۰۰مگاوات ظرفیت برق که به‌گفته مدیران بخش نیرو آماده بهره‌برداری است‌ نیز تأکید کرد. رئیس‌جمهوری منتخب گفت که اعمال قانون تعارف‌بردار نیست و وزارت نیرو باید مدیریت مصرف را توامان با مدیریت تولید اعمال کند و فرهنگسازی برای بهینه‌سازی مصرف برق نیز ازجمله اقدامات اساسی است که باید با کمک رسانه‌ها انجام شود. رئیسی همچنین گفت: «آنچه در این جلسه از سوی مدیران و کارشناسان مطرح شد، نشان می‌دهد که با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی نه در یک فاصله زمانی ۱۰ساله، بلکه بسیار کوتاه‌تر بر مشکلات فائق شویم و آینده بسیار روشنی را در پیش داشته باشیم.»
اعتراضات ۱۰روز اخیر مردم خوزستان در واکنش به مشکلات آبی استان هم پای رئیسی را به بررسی فوری آن در حضور علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر و معاونان وزارت نیرو و روسای برخی نهادهای حاکمیتی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد باز کرده بود. جلسات مشترک و متعدد رئیسی حول مسائل داخلی همزمان با طرح گسترده برگزاری دور هفتم مذاکرات وین و احیای برجام، حساسیت‌ها و حاشیه‌های ابتدای شکل‌گیری دولتش را هم افزایش داده‌است. هرگونه تصمیم نهایی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای بار دیگر پس از ۸سال به شورای‌عالی امنیت ملی واگذار شده و قرار است رسما در دولت رئیسی تعیین‌تکلیف شود.سیاست خارجی دستور کار مهم رئیسی در ماه‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری‌اش هم خواهد بود. او تعاملات حوزه سیاست خارجی خود را نیز از منطقه شروع کرده است. درحالی‌که ارتباطات ایران و عمان پس از فوت سلطان قابوس، پادشاه قبلی این کشور و زمزمه‌هایی درخصوص عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی در دوره پادشاهی هیثم بن طارق رو به کمرنگی گذاشته بود، ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عمان ضمن تبریک عید قربان گفت: سابقه برادری 2ملت و پیشینه دوستی 2دولت آن‌قدر ریشه‌دار و مستحکم است که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هیچ‌گاه نتوانسته آن را تضعیف کند. همزمان احتمال حضور یک نماینده از عربستان در مراسم تحلیف رئیسی که ۱۴مردادماه برگزار می‌شود نیز براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای تقویت شده است. دعوت رسمی از عربستان برای شرکت در این مراسم همزمان با انتشار خبر بازگشایی محتمل سفارتخانه‌های ۲کشور پس از حمله سال۱۳۹۴ به سفارتخانه عربستان در تهران صورت می‌گیرد. مکالمه تلفنی هفته قبل رئیسی با رئیس‌جمهور ترکمنستان و احتمال سفر به تاجیکستان در شهریور‌ماه برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای مقدمه دیپلماسی رئیسی در آسیای مرکزی بوده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید