• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136576
+
-

25 اثر ثبت جهانی شده ایران

زیگورات چغازنبیل: چغازنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان عیلامی‌ها و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است. این زیگورات بخش به‌جامانده از شهر دوراونتاش در استان خوزستان است.
تخت‌جمشید: تخت‌جمشید یا پارسه که در شهرستان مرودشت در شمال استان فارس قرار دارد، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است. در این شهر باستانی، مجموعه کاخ‌هایی به نام تخت‌جمشید وجود دارد که در دوران هخامنشی بنا شده ‌است.
میدان نقش‌جهان: میدان نقش‌جهان میدان بزرگ مستطیل‌شکلی در شهر اصفهان است که توسط بناهای دوره صفوی محصور شده ‌است. میدان نقش‌جهان به شکل امروزین در دوره سلطنت شاه‌عباس صفوی پایه‌گذاری شد و بناهای تاریخی موجود در میدان نقش‌جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است.
تخت‌سلیمان: این اثر در نزدیکی روستای تخت‌سلیمان در شهر تکاب آذربایجان‌غربی قرار دارد و مجموعه‌ای از بناهای تاریخی است که اطراف یک دریاچه طبیعی ساخته شده ‌است. آثار دوره اشکانی، ساسانی و ایلخانی در این محل یافت شده ‌است. مهم‌ترین آثار به جا مانده در آن نیز آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است.
ارگ بم: ارگ بم در گوشه شمال شرقی و چسبیده به شهر بم در استان کرمان و در مجاورت جاده ابریشم قرار دارد. تا اواخر دوره قاجار، ارگ بم مسکونی بود، اما این بنای تاریخی در زمین‌لرزه بم ویران شد.
پاسارگاد: مجموعه‌ای از آثار دوران هخامنشی که سازه‌هایی چون آرامگاه کورش بزرگ، باغ سلطنتی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه‌بلاغی را در استان فارس شامل شده است.
گنبد سلطانیه: گنبد سلطانیه مقبره محمد خدابنده الجایتو در استان زنجان است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در شهر سلطانیه پایتخت ایلخانیان ساخته شد. این بنا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است.
سنگ‌نبشته بیستون: بزرگ‌ترین سنگ‌نبشته جهان و نخستین متن شناخته شده ایرانی از آثار هخامنشی است که در شهرستان هرسین در 30کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون قرار دارد.
کلیساهای ارامنه ایران: این مجموعه شامل قره‌کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زور زور است که بین سده‌های هفتم تا چهاردهم میلادی احداث شده‌اند.
سازه‌های آبی شوشتر: سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان برای بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شد و شامل ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا، محل استراحت و تفریح است.
بازار تبریز: بازار تاریخی تبریز وسیع‌ترین بازار سرپوشیده در آسیاست که از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعدد تشکیل شده است.
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین جد پادشاهان صفوی، در سال ۷۳۵ ه‍.ق به‌دست فرزند او صدرالدین موسی بنا شد. این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است.
باغ‌های ایرانی: 9باغ ایرانی شامل باغ ارم، چهل‌ستون، فین، عباس‌آباد، باغ شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور و اکبریه است که به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیدند.
مسجد جامع اصفهان: این مسجد از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مذهبی ایران است که منعکس‌کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است.
برج قابوس: بنایی تاریخی از سده ۴ هجری و بلندترین برج تمام‌آجری جهان که در زمان قابوس بن وشمگیر بنا شد.
 کاخ گلستان: بناهای این کاخ در دوره‌های مختلف ساخته شد و بخشی از ارگ سلطنتی در تهران بود. این کاخ در دوره قاجار گسترش یافت و محل سکونت شاهان قاجار بود.
شهر سوخته: بقایای یک شهر باستانی با قدمت 6هزار ساله در شهر سیستان است که به‌صورت تپه‌های متوالی و چسبیده تشکیل شده است.
روستای میمند کرمان: میمند، روستای صخره‌ای و دستکند با چند هزار سال قدمت است که در شهر بابک کرمان واقع شده است. ساکنان روستا آداب و رسومی خاص دارند و هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌کنند.
شوش: شهر باستانی شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و پایتخت زمستانی هخامنشیان در استان خوزستان است.
قنات ایرانی: پرونده‌ای شامل ۱۱قنات است که به‌دلیل معماری و ساختار و مدیریت آب در ایران از دوره باستان تاکنون واجد ارزش‌های جهانی برای ثبت در یونسکو شدند.
 دشت لوت: نخستین اثر طبیعی ایران که در فهرست یونسکو به ثبت رسید و بیش از 5هزار سال سابقه تمدنی در خود دارد.
شهر تاریخی یزد: بافت و ساختار معماری شهر یزد که نمونه منحصر به فرد معماری خاص اقلیم‌های گرم و خشک جهان است، واجد ثبت در فهرست یونسکو شد.
منظر ساسانی فارس: آثار به‌جامانده از دوران ساسانی در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان در قالب یک پرونده به ثبت جهانی رسیدند که 8شهر و اثر معماری را در خود جای داده است.
جنگل‌ هیرکانی: تنها جنگل باستانی به‌جامانده از دوران سوم زمین‌شناسی که در 4استان مازندران، گیلان، گلستان و سمنان امتداد دارد.
 مسیر راه آهن شمال-جنوب ایران: طولانی‌ترین مسیر راه آهن در جهان است که نقش مهمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم ایفاء کرد و لقب پل پیروز را برای ایران به ارمغان آورد. این مسیر 1500 کیلیومتر طول دارد و جاده تاریخی ابریشم را حفظ و ملت‌های جهان را به یکدیگر پیوند زده است. این نخستین میراث صنعتی معاصر ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت می‌شود. برخورداری از ارزش های جهانی، دارا بودن چشم‌اندازهای فرهنگی متعدد، تاثیرگذاری در تعاملات ملت‌ها، خلاقیت و منحصر به فرد بودن در معماری و مهندسی، برخورداری از بیش از یکصد ایستگاه در طول مسیر، 1500 کیلومتر طول، اثربخشی در اقتصاد، پل فرهنگی میان کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای عربی، خط اتصال دریای خزر با خلیج‌فارس، تاثیر در گشودن دروازه‌های کشورها به روی یکدیگر، همگی از شاخصه‌هایی بود که کشورهای حاضر در اجلاس یونسکو را به حمایت از ثبت جهانی مسیر راه آهن شمال-جنوب ایران وادار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید