• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 2 مرداد 1400
کد مطلب : 136415
+
-

بازگشت به سکوها

لیگ‌های بزرگ اروپایی درهای ورزشگاه‌ها را به‌روی تماشاگران بازکرده‌اند

بازگشت به سکوها

بیشتر باشگاه‌های بزرگ دنیا به‌خاطر همه‌گیری کرونا دچار زیان مالی شده‌اند و علاوه بر حضور هواداران‌شان در مسابقات خانگی، از درآمد گردشگری و بازدید از موزه و دیدنی‌های ورزشگاه‌های خود محروم بوده‌اند. حتی فروش پیراهن و محصولات باشگاه‌ها نظیر ماگ، شال، پرچم و سایر کالاهایی که بخشی از درآمد سالانه را تشکیل می‌دادند، کاهش چشمگیری داشته است. حالا برای پیشگیری از ادامه خسارت‌ها، بیشتر لیگ‌های اروپایی با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها از فصل آینده موافقت کرده‌اند و این در حالی است که غیراز انگلیس و چند کشور دیگر، هنوز همه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بهداشتی و کرونایی به‌طور کامل برداشته نشده. آزادسازی ورزشگاه‌ها در یورو نشان داد که در برخی موارد بازگشت هواداران می‌تواند برای جامعه خطرآفرین باشد. به‌طور مثال 2‌هزار تن از هواداران تیم ملی انگلیس در جریان تماشای یکی از مسابقات تیم کشورشان دچار کووید-19 شده‌اند. با این‌حال و با وجود بالا بودن آمار دچارشدگان، تلفات و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به‌دلیل واکسیناسیون گسترده بسیار کمتر شده است. به همین دلیل دولت‌ها با درخواست باشگاه‌ها و لیگ‌ها با سختگیری کمتری برخورد کرده‌اند. به این ترتیب مسابقات فصل آینده را که  کمتر از 3 هفته دیگر در اروپا آغاز می‌شود، می‌توانید با صدای تماشاگران ببینید.

  لیگ برتر
انگلیسی‌ها همه محدودیت‌های کرونایی را برداشته‌اند و دیگر نیازی به زدن ماسک در اماکن عمومی هم نیست. دولت به آن دسته از شهروندانی که به دلایل اعتقادی از واکسن پرهیز می‌کنند، توصیه کرده که هر چه سریع‌تر برای ایمن شدن بیشتر جامعه به واکسیناسیون تن دهند. لیگ برتر تنها لیگ بزرگ فوتبال در جهان است که از فصل آینده مسابقات خود را بدون محدودیت تعداد تماشاگر برگزار می‌کند. باشگاه‌ها می‌توانند مثل فینال یورو2020 که در ومبلی برگزار شد به تعداد صندلی‌های هر ورزشگاه بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده که غیراز مسابقات فوتبال، سایر لیگ‌های ورزشی هم می‌توانند بدون محدودیت از تماشاگر استقبال کنند.

  سری‌آ
سری‌آ آخرین لیگ بزرگ اروپایی بود که ورود هوادار به استادیوم را برای رقابت‌های فصل آینده آزاد اعلام کرد. باشگاه‌های حاضر در فصل جدید سری‌آ که قرار است از 30مرداد آغاز شود، می‌توانند از 50درصد یا نیمی از ظرفیت ورزشگاه‌های خود برای پذیرایی از هواداران بهره ببرند. آن دسته از داوطلبانی که پاس سبز داشته باشند، اجازه ورود را خواهند داشت. «پاس سبز» به‌عنوان «گواهینامه دیجیتال کووید اتحادیه اروپا» شناخته می‌شود که ثابت می‌کند فرد واکسینه شده یا طی 48ساعت نتیجه آزمایش منفی دریافت کرده یا در 6‌ماه گذشته از بیماری کووید-19 بهبود یافته است. داشتن پاس سبز برای ورود به مکان‌های ورزشی، سالن‌های سینما و تئاتر و کنسرت و حتی نشستن در رستوران ضروری است. آنهایی که مخالف واکسن هستند خودشان را از این رویدادها و تفریحات محروم می‌کنند. درخواست وزارت ورزش بهره‌وری از سه‌چهارم ورزشگاه‌های روباز برای استقبال از تماشاگر بود اما دولت فعلا با آن موافقت نکرده و تنها اجازه استفاده 50 درصدی داده. ورزشگاه‌های مسقف تنها مجاز به راه دادن تماشاگر به‌میزان یک‌چهارم ظرفیت سالن‌ها هستند. همه بازیکنان و اعضای تیم‌های سری‌آ و سری‌بی هم باید تا پیش از آغاز مسابقات واکسینه شوند.

  بوندس‌لیگا
دولت آلمان هم اعلام کرد با شروع فصل 22-2021 بوندس‌لیگا، تیم‌های حاضر در این لیگ قادر به میزبانی از حداکثر 25هزار تماشاگر در ورزشگاه‌های شهرهای مختلف در آلمان خواهند بود. مرکل، صدراعظم آلمان نسبت به همتایان اروپایی خود سختگیرتر است. او با حضور آن همه تماشاگر در رقابت‌های یورو به‌ویژه در مجارستان و انگلیس مخالف بود و به‌خاطر مخالفتش اعتراض‌هایی از سوی فوتبال‌دوستان این دو کشور به جان خرید. این سختگیری را می‌توان در درصد پایین‌تر تماشاگران مجاز در لیگ فصل آینده فوتبال این کشور دید. به‌طور مثال تیم بایرن‌مونیخ در دیدار افتتاحیه لیگ تنها 20هزار تماشاگر را می‌تواند به ورزشگاه آلیانس‌آره‌نا راه بدهد. میزان دربرگیری واکسیناسیون در ایالت‌های مختلف آلمان یکسان نیست اما ظرفیت مجاز حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها یکسان است. دولت قول داده در ادامه واکسیناسیون و ایمن شدن تعداد بیشتری از مردم، درصد مجاز را بالا ببرد.

  لالیگا
درباره بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌های اسپانیا هم اخبار خوبی شنیده می‌شود. کارولینا داریاس، وزیر بهداشت اسپانیا تأیید کرد که با برداشته شدن محدودیت‌ها، هواداران فوتبال می‌توانند از آغاز فصل 22-2021 لالیگا به ورزشگاه‌ها بازگردند. دولت پیش از آن با باز شدن سالن‌های بسکتبال به روی تماشاگران موافقت کرده بود و فوتبال که در فضای روباز برگزار می‌شود، نمی‌تواند از سالن بسکتبال خطرناک‌تر باشد. 2 هفته پایانی مسابقات فصل قبل لالیگا هم در بعضی شهرها که از نظر کرونا سبز بودند، با حضور 5 هزار تماشاگر در هر ورزشگاه برگزار شد. رئیس لالیگا خواهان باز شدن 70درصد ورزشگاه‌ها به روی هواداران شده است. البته دیروز با مثبت اعلام شدن تست کووید کریم بنزما تردیدهایی درباره استفاده از ظرفیت بالای ورزشگاه‌ها در لیگ فصل جدید ایجاد شد.

خبر خوش لالیگایی
خاویر تباس، رئیس جنجالی لالیگا که چندی پیش باشگاه بارسلونا را به‌دلیل بدهی‌ها و تجاوز از سقف پرداخت حقوق از ثبت قرارداد خریدهای جدید منع کرده بود، مقابل این باشگاه کوتاه آمده است. از خریدهای جدید رونمایی هم شده. تباس حتی با تزریق پول خارج از درآمدهای فوتبالی به این باشگاه هم مخالفتی ندارد. حتی شنیده شده که باشگاه رئال مادرید هم مخالف نیست چون معتقد است اگر بارسلونا پول داشته باشد می‌تواند با مسی تمدید کند و این از نظر مالی هم به نفع لالیگا هم به سود رئال است. تباس در‌ماه سپتامبر باید قرارداد اسپانسرینگ جدیدی برای لیگ ببندد و اگر مسی در لالیگا حضور نداشته باشد، قدرت چانه‌زنی او پایین می‌آید. بعد از جدایی سرخیو راموس و کریستیانو رونالدو در سال‌های اخیر، جدایی مسی می‌تواند ضربه اقتصادی به لالیگا را تکمیل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید