• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136230
+
-

فوتبال عوض می‌شود

فیفا درنظر دارد قوانین این رشته ورزشی را بیش از پیش تغییر دهد

فوتبال از زمان روی کار آمدن اینفانتینو در فیفا بیش از یک قرن‌ونیم قبل از این مبدأ دستخوش تغییر شده است. اگر کسی چند سال در زندان بوده و الان آزاد شده باشد، با تماشای یک مسابقه فوتبال باور نمی‌‌کند که این ورزش این همه تغییر کرده باشد. در یکی دو سال اخیر قوانین مربوط به پنالتی، ضربه آزاد، تعداد تعویض‌ها، تشخیص هند، کمک‌داور ویدئویی، تعداد تیم‌های حاضر در تورنمنت‌های بزرگ و... نسبت به گذشته عوض شده‌اند و فیفا در حال بررسی تغییرات دیگری است. درحالی‌که فیفا و یوفا و مخالفان سوپرلیگ اصرار داشتند به افکار عمومی این نظر را تحمیل کنند که فوتبال با همین چیزی که الان هست قشنگ است و سوپرلیگی‌ها می‌خواهند روح فوتبال را از بین ببرند، سرعت تغییر قوانین به‌گونه‌ای است که جدا از روح، ممکن است جسم این ورزش هم آسیب ببیند.

  کاهش زمان نیمه
قوانینی که در حال تست‌شدن هستند شامل چند مورد خواهند بود و فیفا می‌خواهد پس از بررسی و آزمون‌و‌خطا همه یا بخشی از این تغییرات را در آینده اعمال کند. به‌طور مثال، ممکن است زمان مسابقات فوتبال از این پس به دو نیمه 30دقیقه‌ای تقلیل یابد. در این‌صورت زمانی که بازی از جریان خارج است و مسابقه متوقف شده، زمان هم متوقف می‌شود؛ چیزی شبیه بسکتبال یا فوتسال.

  اوت‌پایی به‌جای دستی
تغییر دیگری که ماهوی به‌نظر می‌رسد، پرتاب اوت‌دستی با پا به‌جای دست است. دقیقا شبیه رفتاری که با دروازه‌بان‌ها شد و آنها از لمس توپ با دست زمانی که از بازیکن خودی پاس دریافت می‌کنند، منع شدند. درصورت اعمال چنین تغییری، بخشی از تاکتیک تیم‌ها منسوخ خواهد شد. هم‌اکنون تیم‌های زیادی به‌خصوص در لیگ فوتبال ایران هستند که از پرتاب اوت بلند بهره تاکتیکی زیادی می‌برند و موقعیت گل خلق می‌کنند. نادر محمدی در پیکان گل سرسبد این بازیکنان است و در گذشته بازیکنانی مثل علی علیزاده یا هم‌اکنون وحید امیری متخصص اوت‌های بلند به‌شمار می‌روند. حتی گرت بیل هم در یورو2020 اوت بلند می‌انداخت. این تاکتیک به‌زودی منسوخ می‌شود و اوت‌اندازها جای خود را به کاشته‌زنانی می‌دهند که قادر خواهند بود از روی خط طولی توپ را بفرستند روی دروازه حریف.

  جریمه سخت بازیکن اخطاری
برای بازیکنانی که کارت زرد می‌گیرند جریمه‌های سخت‌تری درنظر گرفته خواهد شد. بازیکن گیرنده اخطار طبق قوانین احتمالی جدید باید 5دقیقه از بازی بیرون بماند که به‌نظر منصفانه است، چون انصاف نیست یک بازیکن ‌تخلفی انجام دهد اما در بازی‌های بعدی جریمه آن را بپردازد. به‌نظر می‌رسد این طرح هم از روی فوتسال کپی‌برداری شده با این تفاوت که در فوتسال بازیکنی که کارت قرمز گرفته یک دقیقه بیرون می‌ماند و سپس به زمین برمی‌گردد.

 تعویض‌های نامحدود
یکی از تغییرات مفید فوتبال در دوران پس از کرونا افزایش تعداد تعویض‌ها بود. تعویض‌ها از 3‌بازیکن به 5بازیکن در 3نوبت تغییر یافت تا از خستگی و افزایش خطر آسیب‌دیدگی بازیکنان پیشگیری شود. تنها لیگ برتر انگلیس به‌دلیل مخالفت تیم‌های کوچک‌تر که توان رقابت با تیم‌های بزرگ و نیمکت قدرتمند آنها را ندارند، این قانون اجرا نمی‌شود. اما همین 5تعویض هم ممکن است به‌زودی بیشتر و نامحدود شود. مثل والیبال یا فوتسال بازیکنان به تشخیص مربیان هر وقت نیاز شد، سریع به زمین بروند و بازیکن تعویض‌شده امکان بازگشت دوباره به میدان را داشته باشد.

  تأیید، آزمایش و ابلاغ
این قوانین هنوز به تصویب نهایی کمیته اجرایی فیفا نرسیده و پس از تصویب نیازمند آن است تا در تعدادی از تورنمنت‌های دوستانه یا رقابت‌های قهرمانی بین تیم‌های رده سنی پایین یا بانوان مورد آزمایش قرار گیرد. فعلا فوتبال به موش آزمایشگاهی کارشناسان فیفا تبدیل شده است و ورزش‌دوستان را به یاد کشتی و تغییرات گاه‌به‌گاه و گاه‌وبیگاه آن می‌اندازد که همه را گیج و برخی علاقه‌مندان را بیزار کرده بود. البته نمی‌توان از پیش قضاوت کرد؛ شاید برایند آنها فوتبال را زیباتر کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید