• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136224
+
-

جنجال تکراری لباس ‌های زشت

گفته می‌شود 3مسئول زن در آخرین روزها طرح اصلی لباس را تغییر داده‌اند و در همین تغییرات مانتوها 20سانتی‌متر بلندتر شده‌اند

جنجال تکراری لباس ‌های زشت

شنبه‌شب در فرودگاه از لباس کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو رونمایی شد. طبق معمول چند دوره گذشته بازی‌های المپیک، واکنش‌ها به طراحی، رنگ و دوخت لباس‌ها مثبت نبود. درحالی‌که در صفحه‌های مجازی، طراحی لباس ورزشکاران به‌خصوص لباس زنان به سوژه طنز تبدیل شده است، افراد نزدیک به کمیته ملی المپیک می‌گویند این لباس‌ها انتخاب کمیته نیست.
چند هفته قبل از اعزام قرار بود در مراسمی از لباس‌های زنان و مردان ورزشکار حاضر در بازی‌ها رونمایی شود اما آن مراسم به بهانه پیک پنجم ویروس کرونا برگزار نشد. درحالی‌که خیلی‌ها منتظر بودند در مراسم خصوصی لباس به نمایش گذاشته شود و تصاویر لباس‌‌ها به انتشار عمومی در‌بیاید، اما این اتفاق هم نیفتاد. به‌نظر می‌رسید مسئولان ورزش برای جلوگیری از اتفاقات بازی‌های ریودوژانیرو عمدا از رونمایی لباس‌ها خودداری می‌کنند. در بازی‌های ریو، لباس با پسند عمومی روبه‌رو نشد و در آخرین روزهای قبل از اعزام، لباس دیگری برای کاروان طراحی شد؛ لباسی که زیباتر بود.
مسئولان کمیته ملی المپیک مسئولیت طراحی لباس کاروان را این‌بار به کارگروه مد و طراحی وزارت ارشاد سپردند. این کارگروه برای طراحی فراخوان داد و در پروسه چند‌ماهه چند طرح برای لباس‌ها انتخاب شدند اما آیا لباس‌هایی که به تن ورزشکاران است، همان طرح برگزیده است؟ جوابی که نزدیکان به کمیته ملی المپیک به این سؤال می‌دهند منفی است.
دیروز بعد از انتقادهایی که به طراحی لباس‌ها شد، گفته شد کمیته ملی المپیک نقش چندانی در انتخاب طرح نداشته است و این مسئولان وزارت ورزش بوده‌اند که انتخاب نهایی را انجام داده‌اند. حتی شایعه شد برگزار‌نشدن مراسم رونمایی به‌دلیل اختلاف این دو نهاد بوده است. اما یک فرد نزدیک به کمیته ملی المپیک این شایعه را رد می‌کند. او می‌گوید 3زن طرح انتخاب‌شده را تغییر داده‌اند: «لباس زنان را یکی از بهترین مزون‌های ایران طراحی کرده است. طرح اولیه هم خیلی زیبا بود اما مشکل این بود که 3نفر از زنان که مسئولیت دارند، ایرادهایی به طرح گرفتند. مثلا اینکه قد مانتو 20سانتی‌متر بلندتر شد. یا مدل مقنعه عوض شد و...»
این زنان چه کسانی هستند؟ گفته می‌شود 2نفر از این زنان در ورزش مسئولیت دارند و یک نفر از آنها نماینده مجلس است. سؤال این است که اگر این نفرات ملاحظاتی را برای نوع پوشش لباس داشته‌اند، چرا قبل از طراحی مطرح نکرده‌اند؟ تصاویری که از طرح‌های برگزیده منتشر شده است، نشان می‌دهد طرح‌های بهتری هم نسبت به طرحی که انتخاب شده، بوده‌اند. اما اینکه چرا یکی از ضعیف‌ترین طرح‌ها انتخاب شده، سؤال بی‌جوابی است.
2برند ایرانی، لباس‌های کاروان را تهیه کرده‌اند. زاگرس‌پوش کت‌وشلوار مردان را طراحی کرده و دوخته است و مل‌اندموژ هم لباس زنان و لباس ورزشی مردان و زنان را. نظر بعضی‌ها این بود که چرا از برندهای خارجی برای تهیه لباس دعوت نشد. نزدیکان به کمیته ملی المپیک می‌گویند 3برند آمریکایی، آلمانی و چینی به ایران پیشنهاد داده بودند با تخفیف لباس‌های کاروان ایران را تهیه می‌کنند اما پیشنهادهای آنها پذیرفته نشد. کار طراحی و دوخت لباس‌ها به شرطی به برندهای ایرانی واگذار شد که همه هزینه‌ها از طراحی، تهیه پارچه تا دوخت با خود آنها باشد و کمیته ملی المپیک هزینه‌ای را نپردازد. دلیل مهم‌تری که برای انتخاب برندهای ایرانی وجود داشت، استفاده از تولیدات داخلی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید