• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136218
+
-

خانوادگی منتقد فیلم شوید

خانوادگی منتقد فیلم شوید


زهرا نژادبهرام ـ عضو شورای شهر پنجم تهران

سال دومی است که تابستان کرونایی را تجربه می‌کنیم و این روزهای سخت به تمام ما ثابت کرد که خانواده و دوستان بهترین پناهگاه هستند و بهترین اتفاقات در فضای خانواده رخ خواهد داد. طولانی‌شدن ساعات روز در تابستان فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها اوقات فراغت خود را با هم بگذرانند، گفت‌وگوی بیشتری داشته باشند و در مورد هر موضوعی با هم صحبت کنند. یکی از کارهایی که من انجام می‌دهم، تماشای فیلم به شکل جمعی و خانوادگی است. این اتفاق در فصل تابستان می‌تواند فضا را برای گفت‌وگو و نقد موضوعات مختلف فراهم کند. در کنار یکدیگر نشستن موجب می‌شود تا بسیاری از مسائل به‌راحتی حل و فصل و تحمل فشارهای بیرون از خانواده آسان‌تر شود.
هرچند امکان تجمع در پارک‌های بزرگ و شهربازی‌ها وجود ندارد اما پارک‌های محله‌ای در تابستان می‌توانند نقش اصلی را در تفریح و سرگرمی اهالی محل ایفا کنند، درواقع افراد خانواده ضمن پرهیز از تجمع و توجه به فاصله اجتماعی می‌توانند در پارک‌های محله خود حاضر شوند، به‌خصوص در صبح‌های زود و غروب که از گرمای هوا کاسته شده است، به خوبی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. در اوقات فراغت تابستان که خانواده‌ها در کنار هم هستند، هر یک از افراد خانواده می‌توانند بخشی از فعالیت‌های درون خانه را برعهده بگیرند و به این ترتیب نزدیکی خانوادگی بیشتری ایجاد کنند چراکه انتقال مهارت‌های زندگی در همین گفت‌وگوها شکل می‌گیرد و قبول مسئولیت از این طریق به نسل بعدی منتقل می‌شود. چقدر خوب است که والدین هنگام انجام کارهای مختلف از فرزندانشان دعوت کنند تا در کنارشان باشند و با یکدیگر آن کار را انجام دهند. شاید این فعالیت در ابتدا از جذابیت برخوردار نباشد اما کارهایی مانند آشپزی و تعمیر برخی وسایل را می‌توان به‌عنوان یک سرگرمی خانوادگی معرفی کرد که نه‌تنها انجام امور را آسان‌تر می‌کند، بلکه موجب نزدیکی اهل خانه می‌شود.
در واقع باید گفت که شاید فرزندان و والدین در سال‌های گذشته به‌دلیل کلاس‌های تابستانی فرصت چندانی برای در کنار هم ماندن نداشتند اما این تابستان می‌تواند به برخی از خانواده‌ها اجازه دهد تا از داشته‌های حداقلی خود استفاده کرده و سرگرمی‌های خانوادگی برای خود ایجاد کنند. فراموش نکنیم که این موضوع در رابطه با زن و شوهرهای تنها نیز صدق می‌کند و به‌طور کلی انجام امور خانه در کنار یکدیگر می‌تواند به یک سرگرمی برای همه تبدیل شود. در کنار تمام این پیشنهادها، بهتر است که خانواده‌ها به‌خصوص خانواده‌های دارای فرزند برای هر روز خود برنامه‌ای جمعی را تدوین کنند تا این تابستان را به شکل متفاوت کنار فرزندان خود سپری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید