• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136163
+
-

اخلال در مذاکرات وین به سبک اروپایی‌ها


 روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که مقام‌های اروپایی به‌تازگی یک طرح سه‌مرحله‌ای برای طولانی‌تر‌کردن آنچه بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران توصیف شده، ارائه کرده‌اند.
این روزنامه مدعی شده است که ایران در طول یک سال گذشته به پیشرفت بیشتری در توانایی خود برای جمع‌آوری اورانیوم غنی‌شده دست پیدا کرده که این امر موجب پیچیده‌تر‌شدن کار دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای شده است. مقامات آمریکایی و اروپایی اکنون ادعا می‌کنند که زمان گریز هسته‌ای ایران برای ساخت سلاح کاهش یافته و این کشور می‌تواند ظرف 2 تا 3‌ماه به مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب اتم دست پیدا کند. به‌گزارش ایسنا، این گزارش می‌افزاید: ارزیابی‌ها درخصوص بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران متفاوت است اما برخی مقام‌های اروپایی که در گفت‌وگوهای وین شرکت دارند، معتقدند که درصورت احیای سریع برجام، زمان گریز هسته‌ای ایران ممکن است کمتر از یک سال باشد؛ چیزی که در زمان اجرای توافق هسته‌ای، یعنی سال٢٠١٦ بود. این مقام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر همزمان با به درازا‌کشیدن مذاکرات هسته‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز ادامه یابد، زمان احتمالی دستیابی ایران به امکان ساخت سلاح هسته‌ای کوتاه‌تر خواهد شد.
به ادعای وال‌استریت ژورنال، نگرانی اصلی مقام‌های غربی این است که ایران به فناوری لازم برای استفاده بهتر از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم دست یافته است. ایران به‌ویژه در استفاده از سانتریفیوژهای نسل دوم، موسوم به MIR-2 بسیار کارآمدتر شده است.
ایران بیش از 2هزار سانتریفیوژ MIR-2 در اختیار دارد اما با اجرای برجام در سال٢٠١٦ اجازه استفاده از آنها را نداشت. دیپلمات‌های غربی آن زمان ادعا می‌کردند که دانش ایران برای به‌کارگیری مؤثر آنها برای تولید بمب بسیار اولیه بوده است اما اکنون چند دیپلمات ارشد اروپایی می‌گویند که این شرایط هم‌اکنون تغییر کرده است.
وال‌استریت ژورنال در ادامه گزارش خود به نقل از منابع آگاه نوشته است که مقامات اروپایی باتوجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران یک طرح سه‌مرحله‌ای را برای طولانی‌کردن زمان گریز هسته‌ای این کشور ارائه داده‌اند که طبق آن، از ایران خواسته می‌شود که سانتریفیوژهای پیشرفته خود را انبار، آنها را مهر و موم کند و همچنین زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه‌ها نیز از میان برداشته شوند.
این روزنامه آمریکایی خبر داده است که مذاکره‌کنندگان همچنین در آستانه توافق بر سر این بودند که ذخیره اورانیوم ایران به روسیه فرستاده شود اما چند شخص حاضر در این مذاکرات گفته‌اند که جمهوری اسلامی تأکید کرده است که اجازه تخریب هیچ‌یک از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را نخواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید