• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136144
+
-

باغ و گلستانم آرزوست

شناسایی باغ‌های تملک‌شده توسط شهرداری تهران


نگار حسینخانی ـ روزنامه‌نگار

از سال۱۳۹۶ بود که کار تملک قطعه باغ‌ها و اراضی مشجر در مناطق مختلف تهران آغاز شد. این کار با تصمیم مدیریت شهری برای افزایش سرانه فضای سبز در محلات کم برخوردار انجام شده بود که باعث افزایش سرانه فضای سبز در مناطقی می‌شد که بافت فشرده مسکونی و فرسوده داشته و تراکم نفرات انسانی آن در هر هکتار از استانداردهای جهانی بالاتر بود. حالا پس از چند سال این رویه به نقطه مطلوبی رسیده است. اردیبهشت‌ماه امسال اعلام شد که ۱۸ باغ به مساحت حدود ۱۰۳هزار مترمربع به تملک درآمده و به فضای عمومی و باغ تبدیل شده است. از سوی دیگر ۸۸ بوستان به مساحت ۱۴۸ هکتار ایجاد، احداث، افتتاح و بهره‌برداری شده و این جدای از ۴ هزار و ۸۵۲ هکتار کمربند سبز شهر تهران است که از ۳۹ هزار هکتار به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسیده. قرار است در ادامه نیز ۵ هزار هکتار از اراضی پادگان ۰۶ به‌صورت پارک عمومی تحویل شهرداری شود. این عمل نشان از آن دارد که قطع اشجار نسبت به دوره قبل ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده. اما هنوز حدود ۵۰۰‌پرونده درباره صیانت از باغات وجود دارد. حفاظت از باغات کن و فرحزاد نیز به مساحت ۱۲۷۰‌هکتار در کمیسیون ماده ۵ شورای‌عالی شهرسازی بررسی شده است. اما در ادامه بد نیست تعدادی از این باغ‌ها را بشناسیم.

باغ دامپزشکی

 این باغ20هزار مترمربعی در خیابان اسکندری جنوبی، نرسیده به خیابان آذربایجان، در سال 1396به بهره‌برداری رسید. به همت شهرداری منطقه11با تملک یکی از باغ‌های این منطقه و بهره‌برداری از آن این بوستان با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران مهیا شده است.

جوراب‌بافی (نشاط کودک)

با تبدیل کارخانه متروکه جوراب‌بافی در محله شورا به بوستان، سرانه فضای سبز منطقه 13به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بوستان «نشاط کودک» در زمینی به مساحت 8هزار و 100‌مترمربع احداث شده است.

باغ حکیم 

بوستان باغ حکیم با مساحت 3هزار و 887مترمربع یکی از بوستان‌های تازه تاسیس تهران در منطقه 10است. این بوستان در محله بریانک خیابان محمدیان واقع شده. این فضا ۴دهه متروکه بودکه براساس توافقات صورت گرفته با اداره آموزش و پرورش تهران، باغ به شهرداری تهران واگذار شد.

باغ سازور

این باغ در محله زرکش با ۷۰‌درصد فضای سبز ایجاد شد. باغ سازور در منطقه ۸، ۳هزار مترمربع است. پروژه «خیالستان زندگی» نیز در این باغ با هدف افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد دسترسی‌های محلی و تسهیل دسترسی به ایستگاه مترو در محله‌های سبلان، تسلیحات و لشکر تعریف و طراحی شده است.

باغ خیاطخانه (شهدای ارتش)

این باغ که اکنون در تملک شهرداری بوده و به شهدای ارتش تغییر نام داده است، 4هزار و 500مترمربع بوده و در منطقه 7تهران خیابان شیخ‌صفی قرار گرفته است.

باغ مرمر

این باغ 1200متری در منطقه 8تهران قرار دارد. برای دیدن آن می‌توانید به وحیدیه، خیابان شهید نوبخت‌آزاد بروید.

باغ وصفنارد

این باغ 1286مترمربع بوده و در منطقه 17است. وصفنارد در قدیم (باغ انار) روستای کوچکی در حاشیه تهران بوده. برای دیدن این باغ باید به محله وصفنارد رفته و به خیابان مسجد بپیچید.

باغ هورفر

این باغ در دل بافت متراکم و ریزدانه منطقه 7افتتاح شد. این باغ در دل محله ارامنه قرار دارد. باغ هورفر بیش از 3هزار مترمربع مساحت دارد و باتوجه به نوع طراحی آن‌که از سبک باغ‌های ایرانی الگوبرداری شده، دارای ظرفیت بالایی است که ضمن افزایش سرانه فضای سبز این محله، زمینه معرفی سبک معماری باغ‌های ایرانی را برای شهروندان فراهم می‌کند.

باغ بخشی‌فر (ابریشم)

منطقه ۷ تهران حدود ۳۱۵‌هزار نفر جمعیت دارد که با ساخت این بوستان، 2درصد به سرانه فضای سبز آن اضافه شد. حدود ۲۵۰۰‌مترمربع زمین در محله نظام‌آباد قرار داشت که چندین دهه پیش بخشی از آن زمین فوتبال بود و به مرور توسط عده‌ای تصرف و در آن خانه‌هایی غیرقانونی از ۲۰ تا یکصد مترمربع ساخته شد. به مرور درختانی که در این محوطه قرار داشته خشک شد، هرچند تعدادی از آنها (از جمله درختان سرو، عرعر و ابریشم) هنوز زنده هستند.

باغ وثوق‌الدوله

این باغ و عمارت در منطقه 14تهران یکی از عمارت‌های دوران پهلوی اول به‌شمار می‌آید که امروزه با شمایل جدید و بازسازی شده پذیرای گردشگران پایتخت است. سال تأسیس بنای باغ وثوق‌الدوله از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ تخمین زده شده است. مساحت تقریبی باغ ۲ هکتار در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ۱۰فروردین، میدان شهدای تفحص، خیابان سهیل، جنب کلانتری ۱۲۱ است. عمارت آن، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و آن را حسن‌خان معروف به وثوق‌الدوله ساخته است.

باغ معیرالممالک

بخشی از باغ معیرالممالک، در کوچه کیهانی به متراز ۱۷۰۰ مترمربع که مالک قصد نوسازی داشت، توسط شهرداری تملک شد. باغ معیرالممالک یکی از باغ‌های بزرگ محله سنگلج است. داخل این باغ، ملکی قدیمی وجود دارد که بازسازی آن در بودجه سال آینده دیده شده است.

باغ نراقی

باغ نراقی در سه‌راه طالقانی و محدوده محله خواجه‌نصیر در منطقه 7قرار گرفته است.
 این باغ 910مترمربع است.

باغ پدر(عبقری)

عبقری از باغ‌های منطقه ۲ است که بیش از ۱۱ هزار مترمربع وسعت دارد. این باغ که امروز بوستان پدر نام دارد در بلوار سعادت‌آباد واقع شده است. البته این باغ پیش از این متعلق به بنیاد مستضعفان بود که در تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان تصمیم بر این شد تا به یک بوستان عمومی تبدیل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید