• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136143
+
-

سبز خلاق

ایده‌های جالب کشورهای دیگر برای توسعه فضای سبز شهر


سبا ثروتی ـ روزنامه‌نگار

جهان امروز با الزامات نیاز به ایجاد فضای سبز در شهرها آشناست. آنچه باقی مانده، تعهد مسئولان به اجرای این الزامات است که در بخش‌هایی از جهان به لطف موقعیت جغرافیایی و کارآمدی مقامات شهری، شهروندان در شهرهای سالم‌تر، پاک‌تر و سبزتری زندگی می‌کنند و در شهرهایی دیگر وضعیت کاملا وارونه است. اما مناطقی از جهان هم وجود دارند که فارغ از فراوانی طبیعی فضای سبز، مردم و مسئولان شهرها شیوه‌هایی خلاقانه‌تر از ایجاد پارک و چمن‌کاری برای توسعه فضای شهری را به‌کار بسته‌اند؛ شیوه‌هایی مانند معماری سبز. مانند برج‌های درخت‌شکل سنگاپور که درواقع جنگلی معلق است  و مجهز به پنل‌های خورشیدی برای تولید برق پاک. یا باغبانی چریکی که به‌دلیل مغایرت این فعالیت با قوانین بعضی از شهرها، به آن گرافیتی طبیعت هم گفته می‌شود.


ابردرختان سنگاپور که با هدف افزایش فضای سبز شهر ساخته و به نماد شهر تبدیل شده‌اند.


برج‌های درختی تورنتو که با تامین بودجه از سوی دولت فدرال، ساخت آن تا 2022 به پایان خواهد رسید.


ایجاد ساختمان‌های پوشیده از گیاه یکی از شیوه‌های خلاقانه رایج در جهان است برای سبزترکردن شهرها، مثل ساختمان هتل پارک رویال در سنگاپور.


باغبانی چریکی، نوعی جنبش جهانی مدنی است برای ایجاد فضای سبز در هر گوشه و کنار بی‌استفاده‌ای در شهرها؛ نمونه‌ای از باغبانی چریکی روی دیوار بی‌استفاده ساختمانی در هامبورگ آلمان.


بام‌های سبز از سال2010 در بیشتر شهرهای اروپایی اجباری شد و یکی از مشهورترین بام‌های سبز اروپا در کپنهاگ دانمارک بنا شده است؛ سازه‌ای به نام کوهستان شهری کپنهیل.

این خبر را به اشتراک بگذارید