• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136141
+
-

کسب‌وکار‌های سبز

کسب‌وکارهای کوچک در پارک‌ها می‌توانند با سرمایه کم راه‌اندازی شوند و معمولا برای صاحبان‌شان درآمد خوبی می‌سازند

کسب‌وکار‌های سبز


آوین آزادی ـ روزنامه‌نگار

کنار انبوه درخت‌ها و چمن‌های گاه پر و گاه خالی، راه‌اندازی یک کسب‌وکار احتمالا ایده قابل‌توجهی باشد. پارک‌های شهرهای کوچک و بزرگ سال‌هاست که میزبان کسب‌وکارهای کوچک‌ هستند و محیطشان تبدیل به نقطه‌ای برای صاحبان کسب‌وکارهای سیار شده است؛ به‌خصوص در روزگار کرونا که تفریح رایج مردم، استفاده از فضاهای باز برای رعایت‌کردن پروتکل‌های بهداشتی است. مراجعه به پارک‌ها و فضاهای سبز در حالی روند افزایشی به‌خود گرفته که دستفروشی هم در کلانشهری مثل تهران رو به افزایش است چراکه شیوع ویروس چینی در ایران کسب‌وکارهای بسیاری را دچار مشکل و حتی ورشکستگی کرده و منجر شده صاحبان برخی از این کسب‌وکارها به دستفروشی در خیابان روی بیاورند. شهریور‌ سال گذشته سیدعلی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر، اعلام کرد که 6هزار دستفروش در تهران ساماندهی شده‌اند و این یعنی حداقل 6هزار دستفروش در پایتخت وجود دارد که با توجه به بعضی از تخمین‌ها تعداد آنها گاهی از 10 هزار نفر هم بیشتر به‌نظر می‌رسد. بررسی کسب‌وکارهایی که این روزها در حاشیه پارک‌ها یا در میادین اصلی آنها باب شده، چیزی است که در گزارش امروز همشهری به آن پرداخته‌ایم.

ون کافه‌ها
کسب‌وکارهای آزاد و خوشمزه 


  یکی از کسب‌وکارهای تازه باب‌شده، کافه‌های سیاری هستند که به «ون کافه» مشهور شده‌اند. محیط کوچک اما بزرگ درون یک ون، تبدیل به آشپزخانه‌ای برای کسانی شده که همیشه دلشان می‌خواست کافه داشته باشند اما از پسِ اجاره یک مکان و مجهزکردن آن برنمی‌آمدند.
  این ون‌ها عموما به یک یا چند دستگاه قهوه‌ساز مجهز شده‌اند و انواع قهوه و شیرینی (معمولا خانگی) را در منوی خود جای داده‌اند. یکی از بهترین محل‌ها برای استقرار آنها کنار پارک‌ها و فضاهای سبز موجود در شهرهاست.

هزینه راه‌اندازی
 80  میلیون تومان 

  بزرگ‌ترین هزینه‌ای که راه‌اندازی یک ون کافه روی دست‌تان خواهد گذاشت، خرید یک دستگاه قهوه‌ساز حرفه‌ای است که اگرچه بازه متفاوت قیمتی (بین 25تا 240میلیون تومان) دارد اما به‌طور میانگین باید حدود 50میلیون تومان برای آن کنار بگذارید.
  هزینه خرید ظروف یک‌بار مصرف، وسایل ضروری آشپزخانه مثل مخلوط‌کن و... هم حدودا می‌توان گفت حداقل 30میلیون تومان برای‌تان آب خواهد خورد. اما در مجموع به‌نظر می‌رسد اگر پاخور خوبی برای ون‌تان انتخاب کنید در کمتر از چند‌ماه می‌توانید سرمایه اولیه‌تان را به شکل درآمد کسب کنید.

بستنی  بستنی
 خنک و همراه
 

  یکی دیگر از کسب‌وکارهایی که می‌توانید روی آن در حوالی پارک‌ها حساب کنید، بستنی‌فروشی در تابستان است.
  بستنی‌فروش‌ها در پارک‌ها، تصویر آشنایی برای همه ما هستند که با یک یخچال سیار در میان پارک‌ها راه می‌روند و داد می‌زنند: بستنی بستنی... بستنی خنک بدم؟

هزینه راه‌اندازی
 10 تا 20 میلیون تومان 

  فروختن بستنی‌های پاستوریزه در پارک به سرمایه چندانی نیاز ندارد. قیمت هر بستنی به‌طور میانگین 7هزار تومان است و شما برای یک روز اگر 100بستنی بخرید، تنها به 700هزار تومان روزانه سرمایه نیاز دارید. 
  یک یخچال ماشین می‌تواند کار شما را راه بیندازد. یخچال‌های ماشین بین 12 تا 20میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که بسته به ظرفیت، برند و... می‌توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید و زیر بغل بزنید و به دل طبیعت بروید.

چای‌فروشی
چای، نسکافه، قهوه، 5هزار تومان!


  یکی دیگر از کسب‌وکارهایی که در حاشیه فضاهای سبز به راه افتاده‌، چای‌فروشی است. می‌توانید با تعدادی لیوان یک‌بار مصرف، چند عدد چای کیسه‌ای، چند عدد نسکافه فوری، قهوه آماده و یک فلاسک آبجوش این کسب‌وکار را شروع کنید.
  به‌طور میانگین قیمت یک لیوان چای، نسکافه یا قهوه بین 5 تا 10هزار تومان توسط دستفروشان تعیین می‌شود. 

هزینه راه‌اندازی
 1 تا 2  میلیون تومان 

  کار شما با خرید یک فلاسک و یک بسته لیوان یک‌بار مصرف، یک بسته چای کیسه و قهوه فوری می‌تواند آغاز شود.
  یک فلاسک بزرگ شیردار بین 500هزار تا یک میلیون تومان قیمت دارد و بقیه ملزومات را می‌توان با حدود 500هزار تومان در گام نخست 
تهیه کرد.

آش و غذای خانگی
کاسبی زمستانه سیار


  زمستان‌ها اگر به پارک دانشجو سر زده باشید، در ضلع جنوب‌شرقی پارک حتما‌ آش‌فروشان را می‌بینید که زیراندازی پهن کرده و نشسته‌اند و ‌آش داغ و تازه می‌فروشند. اگر همت هر روز‌ آش‌پختن را داشته باشید می‌توانید روی درآمد آن حساب کنید. صاحبان این کسب‌وکار عموما از درآمدشان رضایت دارند.
  هر ظرف کوچک آش عموما بین 15 تا 25هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که هزینه تمام‌شده آن برای دستفروشان حدود 7 تا نهایتا 10هزار تومان است. 

هزینه راه‌اندازی
حدود 5 میلیون تومان 


  یک دیگ مسی بزرگ احتمالا بیشترین خرجی است که‌ آش‌فروشی سیار روی دست‌تان خواهد گذاشت. هزینه خرید دیگی که بتواند یک روز به شما آش بدهد، حداقل یک تا 2میلیون تومان است. 
  برای خرید کاسه، قاشق، روغن و مواداولیه مورد نیاز هم باید بین یک تا 2میلیون تومان هزینه کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید