• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136133
+
-

جلسه مدیریت آب خوزستان پشت درهای بسته

شورای مدیریت بحران خوزستان با حضور نمایندگان دولت جلسه‌ای بدون حضور رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و نماینده کشاورزان برگزار و پیشنهادهایی را برای حل تنش آبی این استان مطرح کرد

پیگیری
جلسه مدیریت آب خوزستان پشت درهای بسته

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

تنش آبی در خوزستان ادامه دارد و حالا کار به بحران اجتماعی رسیده است؛ همان چیزی که نمایندگان و فعالان اجتماعی استان روزهاست درباره‌اش هشدار می‌دهند. روز جمعه در حالی خبر اعزام هیأتی از سوی دولت و همچنین دادستان کل کشور به خوزستان به‌منظور بررسی تنش ‌آبی این استان رسانه‌ای شد که روزها از اعتراض مردم به‌ویژه در روستاهای حاشیه‌ای کرخه می‌گذشت. این خبر هم نتوانست اعتراض‌ها را کمتر کند تا جایی که مردم در شهرهای مختلف ازجمله شادگان، سوسنگرد، شوش، اهواز، هویزه و حمیدیه همچنان خواستار رفع مشکل آب آشامیدنی، کشاورزی و تامین حقابه تالاب بودند و در جریان این اعتراض‌ها، یک شهروند جوان شادگانی جان باخت.

8پیشنهاد مدیریت بحران
امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان خبر کشته‌شدن یک نفر در جریان تجمع اعتراضی کم‌آبی را تأیید و تأکید می‌کند که مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و برخی از آنها دستگیر شده‌اند. قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان هم که طی روزهای گذشته فیلم‌های منتشر‌شده از اعتراض‌های مردمی را تکذیب کرده بود، صحبت در این‌باره را به مسئولان امنیتی واگذار کرد، اما در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که نمایندگان دولت به استان سفر کرده‌اند و در جلسه برگزارشده مصوبه‌های خوبی داشته‌اند که این مصوبه‌ها در هیأت دولت بررسی خواهد شد.
به‌گفته استاندار خوزستان، قرار است در کمیته‌ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران با همکاری رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، نماینده رئیس مجلس و مدیران مربوطه تا هفته آینده طرح جامعی آماده شود و در اختیار رئیس مجلس قرار گیرد و با دعوت از استاندار و نمایندگان در جلسه سران 3قوه بررسی شود.
سلیمانی‌دشتکی می‌افزاید: در این جلسه، سیدمحمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از سوی ایشان با من تماس گرفت و بر رفع مشکلات مردم تأکید و عنوان کرد که هر پیشنهادی از سوی خوزستان داده شود، در هیأت دولت مطرح می‌شود.
او با بیان اینکه در گذشته وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور، چند پیشنهاد به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه داده بودند و این پیشنهادها در این نشست بازخوانی شدند، ادامه می‌دهد: نخستین پیشنهاد، پرداخت خسارات کشاورزان در سال۹۸ است که پس از پیگیری‌های کارشناسی مشخص شد که ۳۷درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است. پیشنهاد دوم درباره شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر و نرسیدن آب مناسب به نخیلات بود.
اختصاص اعتبار برای آب‌های روان اهواز، رفع مشکلات آب آشامیدنی خوزستان، حفظ عرصه‌های منابع طبیعی، لایروبی کانال‌ها، پرداخت خسارت کشاورزان مربوط به کشت فصلی، کشت جایگزین و کشت تابستانه از محل بند «خ» و رهاسازی آب بیشتر از استان‌های بالادست از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده در جلسه مدیریت بحران بود که سلیمانی‌دشتکی به آن اشاره می‌کند.

بدبینی نمایندگان مجلس
استاندار خوزستان در حالی از ارائه پیشنهادها خبر می‌دهد که نمایندگان مجلس معتقدند این جلسه در روزهای پایانی دولت و با حضور معاونان وزیر که اختیار تصمیم‌گیری ندارند، عملا بی‌فایده است. سلیمانی‌دشتکی تأکید می‌کند این جلسه به روال همیشگی و با حضور اعضای همیشگی ستاد بحران تشکیل شده، اما نماینده اهواز به همشهری می‌گوید: در این جلسه نمایندگان مجلس را دعوت نکردند و خبری از حضور رسانه‌ها نبود. مگر قرار نبود این جلسه به بررسی تنش‌ آبی بپردازد؟ دولت در همه سال‌های گذشته برای رفع تنش آبی خوزستان کاری نکرده ‌و حالا چند معاون وزیر بدون اختیار قانونی را اعزام کرده که چه بشود؟
مجید یوسفی می‌افزاید: مگر وقتی سال98 با سوءمدیریت و نگهداشت آب پشت ذخیره سدها برای توجیه انتقال آب از سرشاخه‌ها، سیل را روانه جنوب استان کردند، خسارت‌ها جبران شد که حالا امید داشته باشیم در 2هفته پایانی و با حضور فرمایشی چند نماینده از سوی دولت مشکلات رفع شود؟
او معتقد است اگر دولت می‌خواست مشکلات خوزستان را حل کند باید وزرا را به استان اعزام می‌کرد و اگر قرار بود تصمیم واقعی گرفته شود، باید رسانه‌ها و نمایندگان مردم و کشاورزان در این جلسه حضور می‌داشتند.
یوسفی ادامه می‌دهد: شما تصور می‌کنید پشت درهای بسته اتفاقی می‌افتد؟ آیا این هیأت اعزامی سفری به حمیدیه، شادگان، هورالعظیم و روستاهای دارای تنش آبی داشتند و از نزدیک با مردم حرف زدند؟ برخی روستاها برای آبرسانی لنگ 200میلیون تومان اعتبار هستند و آن‌وقت طرح‌های انتقال آب با هزینه‌های چند‌هزار میلیارد تومانی در یکی دو سال انجام می‌شود. این دوگانگی چه معنایی دارد؟ حضور نمایندگان دولت در خوزستان در روزهای اخیر هم درحالی‌که طرح‌های انتقال آب با قدرت در حال اجراست، نتیجه همین دوگانگی است.
نماینده اهواز با تأکید بر اینکه مردم خوزستان نیازی به ترحم ندارند و باید خسارت به آنها جبران شود، تصریح می‌کند: در مجلس پیگیر ترک فعل وزرا درباره مشکلات خوزستان خواهیم بود.
او همچنین تنش‌های روزهای اخیر به‌ویژه کشته‌شدن یک جوان در اعتراض‌های شادگان را نتیجه سوءمدیریت می‌داند و ادامه می‌دهد: مردم ما در کنار هم به‌صورت برادرانه زندگی می‌کنند و اگر تنشی رخ می‌دهد نتیجه سوءمدیریت است.

هشدار‎؛ بحران را زودتر رفع کنید
هرچند حالا نگاه همه به شادگان متوجه شده است، اما اوضاع در پایین‌دست کرخه یعنی هویزه هم خوب نیست. این را «حجت‌الاسلام عیسی ساعدی» مدیر مدرسه علمیه رضویه هویزه و امام جمعه موقت این شهرستان می‌گوید و به همشهری توضیح می‌دهد: بحران از یک‌ماه قبل شروع شد و اگر بخواهیم کلی‌تر به موضوع نگاه کنیم، مسئله آب آشامیدنی‌، کشاورزی و حقابه تالاب در مسیر کرخه حدود 4-3سال است که بحرانی شده، اما امسال کار به تنش‌های اجتماعی رسیده است.
او تأکید می‌کند: وقتی استاندار خوزستان از فیلم‌ها و تصاویر کم‌آبی و اعتراض مردم در فضای مجازی اظهار بی‌خبری می‌کند و اعتراض مردم را منکر می‌شود، چه توقعی از مردم وجود دارد؟ وزیر کشور در این شرایط کجاست؟ چرا تکلیف مردم را روشن نمی‌کند؟
امام جمعه موقت هویزه درباره ریشه مشکلات پایین‌دست کرخه توضیح می‌دهد: وقتی کار ساخت سد کرخه شروع شد، برای اقناع مردم وعده دادند که آب آشامیدنی‌شان را از ذخیره پشت سد تامین می‌کنند و با همین وعده طرح آبرسانی غدیر شروع به‌کار کرد. با این طرح برای برخی شهرها مثل آبادان، خرمشهر و شادگان با کانال روباز یا لوله‌های بزرگ آبرسانی انجام شده، اما شهرستان حمیدیه و هویزه به‌ویژه روستاهایشان آب لوله‌کشی ندارند. آبرسانی به روستاهای این 2شهرستان با سیستم قدیمی و سنتی صورت می‌گیرد که طی آن آب رودخانه که با فاضلاب ترکیب شده، پمپاژ می‌شود و به خانه‌ها می‌رسد. تصفیه‌خانه‌های محلی هم آب را تصفیه می‌کنند و به مردم می‌فروشند. در نتیجه خشکی نهر نیسان که یکی از شاخه‌های کرخه است، آبی برای تصفیه و فروش به مردم نمانده و آبفا یا ستاد بحران استان هم از فرستادن حتی یک تانکر آبرسانی به مردم عاجز هستند.
ساعدی توضیح می‌دهد که مردم حدود یک‌ماه است که با صبوری این شرایط را تحمل کرده‌اند، اما هیچ مسئولی به مشکل‌شان رسیدگی نکرد و حالا که کار از کار گذشته، نمایندگانی از سوی دولت به خوزستان سفر کرده‌اند.
او هم مانند مطالبه‌گران خوزستان، تغییر سیاست انتقال آب را مهم‌ترین کاری می‌داند که باید انجام شود، زیرا نتیجه انتقال آب درگیری مردم استان‌های بالادستی و پایین‌دستی کارون و کرخه بر سر معیشت، اقتصاد و بی‌آبی است.
ساعدی از درگیری طوایف شاوو بر سر آب یا ادامه اعتراض کشاورزان و دامداران شهرها و روستاهای پایین‌دست خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که اگر بحران آب خوزستان به‌زودی رفع نشود، شاهد اتفاقات تلخی خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید