• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200385
+
-

باز شدن درهای مخزن‌های اشیای تاریخی

یک‌میلیون شیء تاریخی در مخازن بنیاد مستضعفان قرار دارد اما تنها 100هزار شیء از ثروت موزه‌ای این بنیاد به ویترین موزه‌ها راه یافته است

گزارش
باز شدن درهای مخزن‌های اشیای تاریخی

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

حدود یک میلیون اثر و شیء تاریخی در مخازن بنیاد مستضعفان و جانبازان وجود دارد که به‌گفته مسئولان موزه‌داری این بنیاد، شناسنامه تمام این اشیا‌ و اینکه این آثار از کدام خانه و فرد در زمان انقلاب مصادره و به مخزن بنیاد مستضعفان و جانبازان رفته است، وجود دارد. بسیاری از آثار تاریخی موجود در مخزن بنیاد مستضعفان و جانبازان ارزشمند و نفیس هستند و این بنیاد توانسته است پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون تنها 10درصد این آثار را در موزه‌های متعلق به‌خود به نمایش بگذارد. زمانی سازمان وقت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این موضوع گلایه داشت که چرا بنیاد مستضعفان و جانبازان گزارش آثار تاریخی در اختیار خود را به این سازمان ارائه نمی‌دهد؟ حالا اما این بنیاد تصمیم به گشودن موزه‌های جدید و به نمایش گذاشتن آثار نفیس خود گرفته است.

از نقاشی‌های هیتلر تا تنها مرسدس موجود در جهان
مسئولان موزه‌داری بنیاد مستضعفان و جانبازان به همشهری خبر داده‌اند که حدود ۱۰۰هزار شیء تاریخی دارای کد موزه‌ای در موزه‌های بنیاد وجود دارد و نزدیک به یک میلیون قطعه شیء تاریخی در مخازن این بنیاد قرار دارد. حتی در یک مورد، کمپانی مرسدس بنز حاضر به پرداخت چک سفید امضا‌ برای خریداری یک مرسدس تاریخی منحصر به فرد در جهان به بنیاد مستضعفان بود اما این بنیاد چک مرسدس بنز را نپذیرفت. آلمان تنها 2تابلو از هیتلر در اختیار دارد اما مسئولان بنیاد مستضعفان به همشهری گفته‌اند که این بنیاد 3 تا 4 تابلوی نقاشی به امضای آدولف هیتلر دارد و سفارت آلمان در تهران از این بنیاد خواسته است در نمایشگاهی مشترک در سفارت آن کشور در تهران، تابلوهای هیتلر در آلمان و ایران به نمایش گذاشته شوند که این پیشنهاد نیز برای حفظ امنیت تابلوهای در اختیار ایران از هیتلر، پذیرفته نشده است. جدای از حدود 300هزار تمبر تاریخی و ارزشمند موجود در مخازن بنیاد، نمونه‌های کمیاب جواهرات از برندهای معروف و میناسازی برتر فرانسه و روسیه به علاوه نقاشی‌های دالی و پیکاسو، در مخازن و موزه‌های بنیاد مستضعفان وجود دارد.

نهضت موزه‌سازی و افزایش سرانه موزه‌داری در کشور
محسن قانونی، مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه بنیاد مستضعفان: موزه‌داری بنیاد مستضعفان و جانبازان را باید به قبل و بعد از حضور رئیس جدیدتقسیم کرد. او نقش کلیدی در توسعه مفهوم موزه و موزه‌داری داشت و به‌صورت تخصصی از موزه‌داری حمایت و تصمیم به راه‌اندازی موزه‌های جدید در شهرهای مختلف برای آشنایی مردم با مفاهیم میراث‌فرهنگی، موزه‌داری و موزه‌گردی دارد. بنابراین ۵۰هزار مترمربع به سرانه موزه‌داری کشور افزوده شد و ۱۰هزار شیء نیز در معرض دید عموم قرار گرفت. تصمیم مدیریت جدید بر افزایش صددرصدی مساحت فضای موزه‌ای و نمایش آثار مخازن ظرف 3سال است که حجم آثار به نمایش درآمده نیز 2برابر خواهد شد. بنیاد مستضعفان 13موزه فعال در شهرهای تهران، رامسر، یزد و اصفهان دارد. اکنون نیز قرار است موزه تاروپود به‌عنوان گنجینه دست‌بافته‌های ایران در شهر یزد و موزه‌هایی در تبریز و بیرجند و شیراز راه‌اندازی شود. گلچینی از آثار نفیس موجود در مخازن برای جانمایی در موزه‌های جدید درنظر گرفته شده تا گامی جهت تکمیل نهضت موزه‌سازی کشور برداشته شود.

راه‌اندازی 5 موزه جدید در کشور
براساس اطلاع همشهری، سیدپرویز‌فتاح، رئیس بنیاد جانبازان و مستضعفان تصمیم دارد با آغاز نهضت موزه‌سازی‌ 5موزه جدید به 13موزه فعال این بنیاد، افزوده ‌شود.قرار است باغ جهانی اکبریه بیرجند به بنیاد مستضعفان تحویل شود.
ساختمان‌های بزرگ در یزد، شیراز و تبریز و همچنین مجموعه قدیم هتل رامسر در مازندران نیز به بنیاد مستضعفان واگذار می‌شود تا جانمایی برای راه‌اندازی موزه‌های جدید انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید