• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136131
+
-

شتاب همه‌گیری کرونا در مازندران

سرعت رشد تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران نسبت به موج‌های قبلی این بیماری بیشتر شده است

اشکان جهان‌آرای- خبرنگار

موج پنجم کرونا در مازندران با سرعت و شدت بیشتری نسبت به موج‌های قبلی در حال پیشتازی است. چند برابر شدن سرعت انتقال سویه هندی کرونا و بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی از یک سو و حضور مستمر مسافران در این استان از سوی دیگر موجب شده است که آمارهای کرونایی در مازندران طی کمتر از یک‌ماه به شکل چشمگیری افزایش یابد و رشدی فراتر از انتظار کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت را ثبت کند. براساس آخرین آمارهای کرونایی مازندران تا عصر روز شنبه 26تیر مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مراکز درمانی استان 1561نفر بود که 253نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری می‌گوید: «روند بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی هفته‌های پیش از تیر‌ماه نشان می‌داد که باید منتظر موج جدید این بیماری در استان باشیم و طبق پیش‌بینی‌ها نیز این اتفاق زودتر از انتظارات ما رخ داد و اکنون نیز شاهد افزایش پرشتاب آمارهای کرونایی در استان هستیم.» قاسم اویس با بیان اینکه تعداد فوتی‌های کرونایی هم در مازندران طی روزهای اخیر طبق پیش‌بینی‌ها افزایش یافت، می‌افزاید: «در هفته‌های اخیر بارها بابت عادی‌انگاری‌های اجتماعی نسبت به کرونا هشدار دادیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران به زیر 65درصد رسیده و دورهمی‌های خانوادگی نیز در بسیاری از مناطق استان برگزار می‌شود. از طرفی گرمای هوا نیز موجب شده است با توجه به روشن بودن کولر، تهویه انجام نشود و در این وضعیت با توجه به سرعت بالای انتقال سویه جدید ویروس کرونا، افراد بیشتری درگیر و مبتلا می‌شوند.»

افزایش سرعت شیوع
آنچه در موج پنجم کرونا برای مازندران بیشتر به چشم می‌آید، سرعت بالای روند صعودی آمارهای کرونایی است. از ابتدای‌ ماه جاری تا روز شنبه 26تیر 90نفر در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که 36نفر از این تعداد مربوط به دهه سوم تیر هستند. از یکم تا 10تیر 18نفر، از 11تا20تیر 26نفر و از 21تا26تیر 46نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر کرونا جان باختند که روند افزایش فوت‌های کرونایی را نشان می‌دهد.
آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران نیز در این‌ماه رشد چشمگیری داشت به‌طوری که از یکم تا 26تیر از 315نفر با 1246نفر افزایش رشدی 395درصدی را ثبت کرد و به 1561نفر رسید. این در حالی است که سرعت افزایش تعداد بستری‌شدگان در موج‌های چهارم و سوم کمتر از موج پنجم بود. در موج چهارم که از یکم فروردین آغاز شد و تا 29فروردین به پیک خود رسید، تعداد بستری‌شدگان از 441نفر با رشد 1203نفری به 1644نفر رسید که افزایش 272درصدی طی 28روز را نشان می‌دهد. یعنی میانگین تعداد بستری‌شدگان کرونایی که از ابتدا تا پیک موج چهارم حدود 43نفر بود، در 25روز ابتدایی موج پنجم و پیش از رسیدن به پیک این موج به حدود 50نفر در روز رسیده است.
مقایسه سرعت رشد تعداد بستری‌شدگان در این استان طی 3هفته اخیر با موج سوم نیز قابل توجه است. آذر پارسال که مازندران برخلاف همه استان‌های دیگر فقط استان دارای آمارهای افزایشی کرونا بود، رشد آمار بستری‌شدگان کرونایی مازندران طی یک‌ماه 248نفر بود و از 791نفر در یکم آذر به 1039نفر در 30آذر رسید. بیشترین تعداد بستری‌شدگان در موج سوم نیز 1411نفر بود که در دهه سوم دی ثبت شد. به‌عبارت دیگر در موج سوم کرونای مازندران تعداد بستری‌شدگان طی بیش از 50روز 690نفر افزایش یافت و از 791نفر به 1411نفر رسید، اما در موج پنجم طی 25روز افزایش 1243نفری ثبت شده است. این آمارها نشان می‌دهد که سرعت شیوع کرونا در مازندران بسیار بیشتر از موج‌های قبلی است.

در انتظار روزهای سخت تر
این وضعیت در حالی مشاهده می‌شود که به‌گفته مسئولان بهداشت و درمان مازندران، این استان هنوز به قله موج پنجم نرسیده و احتمالا طی هفته‌های آینده نیز روند افزایشی ادامه خواهد داشت. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید: «روزهای سختی تا رسیدن به پیک موج پنجم در انتظار مازندران است و شواهد نشان می‌دهد هنوز باید شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی استان باشیم.»
تورج اسدی می‌افزاید: «علاوه بر رشد آمار بستری‌شدگان در استان، تعداد افرادی که در سایر مراکز درمانی شناسایی و با توجه به مساعدتر بودن حال‌شان به خانه اعزام می‌شوند نیز در استان رو به افزایش است. تعداد مراجعان سرپایی ما در استان از 4هزار نفر در روز نیز بیشتر شده است که برای روزهای آتی مازندران می‌تواند نگران‌کننده باشد.»
درصورت استمرار این وضعیت مازندران با چالش جدی در ارائه خدمات درمانی مواجه خواهد شد، زیرا با توجه به محدود بودن تخت‌های بیمارستانی و همچنین مراجعه سایر بیماران به بیمارستان‌ها برای دریافت خدمات درمانی، این احتمال وجود دارد که مازندران با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شود. معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید: «مازندران حدود 4500تخت بیمارستانی دارد که حدود 3500تخت متعلق به مراکز دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی است. اگر روند موجود در افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان ادامه یابد شرایط برای ما دشوارتر خواهد شد.»

عادی‌انگاری گسترده
وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف مازندران نیز فاصله بسیار زیادی با ماه‌های قبل دارد و افزایش تعداد مبتلایان دارای نسبت خانوادگی این موضوع را تأیید می‌کند. حسین-م پرستار شاغل در یکی از بیمارستان‌های مازندران می‌گوید: «تعداد افرادی که با هم نسبت دارند و به کرونا مبتلا شده‌اند بیشتر از موج‌های قبلی است. اوایل تیر در بابلسر تست کرونای 20نفر از اعضای یک خانواده مثبت شد.»

     ***
هم‌اکنون 15شهرستان از 22شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و در بین شهرستان‌ها نیز آمل شرایط به‌مراتب نگران‌کننده‌تری دارد. به‌نظر می‌رسد با توجه به عادی‌انگاری نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت نشدن بسیاری از نکات مرتبط با دوران کرونا، حضور مستمر مسافران در مازندران، فعالیت مراکز پذیرایی مانند رستوران‌ها و مهم‌تر از همه برپایی مراسم‌های جشن و عزا و محافل خانوادگی، موج پنجم کرونا در مازندران طولانی‌تر و خطرناک‌تر از موج‌های قبلی ادامه پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید