• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136097
+
-

آفتاب توسعه از خراسان‌جنوبی طلوع می‌کند

با تشکیل ستاد توسعه خاوران خراسان‌جنوبی تا سال 1415 می‌تواند به‌عنوان استانی توسعه‌یافته در کشور مطرح شود

آفتاب توسعه از خراسان‌جنوبی طلوع می‌کند

محمد بلبلی-خبرنگار

استان خراسان‌جنوبی با وجود اینکه از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برد و مردم این استان در حوزه‌های گوناگون با چالش‌های اساسی مواجهند، اما مزیت‌های ویژه‌ای هم در حوزه‌های منابع معدنی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد که بهره‌گیری از آنها می‌تواند به چرخ‌های توسعه اقتصادی این استان بیش‌از پیش شتاب دهد. برهمین اساس و با استفاده از سرمایه‌های بومی و به‌کارگیری افراد متعهد، خراسان‌جنوبی تا سال 1415 می‌تواند به‌عنوان استانی توسعه یافته در کشور مطرح شود؛ چشم‌اندازی که دور از دسترس نیست و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش مسئولان و همراهی مردم استان محقق خواهد شد.
دراین میان برای رسیدن به این هدف بزرگ، دی‌ماه سال‌گذشته «ستاد توسعه خاوران» ازسوی استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی شد؛ ستادی که با هدف «شناساندن ظرفیت‌های کم‌نظیر استان در سطح کشور و حوزه بین‌المللی» آغاز به‌کار کرد و از 5کمیته «شناسایی نخبگان و ایده‌های نو»، «شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌‌گذاری»، «جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و «پایش» تشکیل شده‌است.



ستادی در خدمت توسعه استان
معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی و دبیر ستاد توسعه خاوران دراین باره به همشهری می‌گوید: هدف از تشکیل ستاد توسعه خاوران، دعوت از همگان برای تلاش به‌منظور توسعه استان است و همه دستگاه‌ها موظفند شرایط لازم برای تحقق این وظیفه مهم را فراهم کنند.
مشیرالحق عابدی می‌افزاید: اعضای اصلی ستاد شامل معاونان استاندار، نماینده امام‌جمعه مرکز استان، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندار مرکز استان، رئیس دانشگاه بیرجند، فرمانده سپاه‌پاسداران، مدیران‌ اداره‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل دفتر اموربانوان و خانواده استانداری، مشاور جوان استاندار، رئیس بنیاد نخبگان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، مدیر گروه مطالعاتی طرح آمایش استان، رئیس شورای اسلامی استان و 3نفر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به انتخاب استاندار هستند. وی درباره چشم‌انداز‌ها و اهداف این طرح هم عنوان می‌کند: شناسایی فعالان بخش‌خصوصی دارای سرمایه‌های علمی، اقتصادی و فنی و جذب آنان برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، همچنین ارائه و انجام اقدام‌های ترغیبی و تشویقی به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، بخشی از اهداف این ستاد است.



همکاری با بخش‌خصوصی
عابدی ادامه می‌دهد: در همین راستا در نخستین روزهای تیرماه سال‌جاری 2تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری برای تولید کیسه‌های پلی‌پروپیلن و مشارکت در توانمندسازی دانش‌آموزان با بخش‌خصوصی منعقد شد. همچنین تفاهم‌نامه همکاری مشترک با معین‌های توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی بین ستاد توسعه خاوران و سرمایه‌گذاران به امضا رسید که می‌تواند گام موثری در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان قلمداد شود.وی اظهار می‌کند: همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد توسعه خاوران به‌منظور بارگذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی در حوزه فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان توسط دبیرخانه ستاد راه‌اندازی شده‌است که اقدام موثری در زمینه گسترش فعالیت‌های این ستاد به‌حساب می‌آید.این مسئول تصریح می‌کند: یکی از اقدام‌های موثر ستاد توسعه خاوران، تهیه و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان است که تمامی فرصت‌ها، قابلیت‌ها و مزیت‌های هر شهرستان، بخش، دهستان و روستاها را به‌صورت نقطه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.



توسعه همه‌جانبه
وی ادامه می‌دهد: علاوه براین موارد، براساس دستور استاندار خراسان‌جنوبی، مباحث توسعه‌ای استان در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین مباحث عمرانی، فنی و زیربنایی به‌صورت ویژه در دستورکار سایر معاونت‌های استانداری خراسان‌جنوبی قرار دارد و جلسات متعددی به منظور توسعه دراین حوزه‌ها برگزار شده‌است.عابدی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی، استاندار و فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان برای اجرای طرح توسعه و اشتغال‌زایی می‌گوید: از ابتدای راه‌اندازی و تشکیل ستاد توسعه خاوران، تاکنون برای اجرای 12طرح سرمایه‌گذاری انجام شده که این طرح‌ها با مبلغ 3هزارو 290میلیاردتومان سرمایه‌گذاری، برای 5هزار و 750 نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته‌اند؛ در واقع با اجرای این طرح گام‌های موثری در مسیر رفع بیکاری در استان برداشته شده‌است و می‌توان امیدوار بود در میان‌مدت و بلندمدت شاهد ایجاد تعداد زیادی شغل موثر در خراسان‌جنوبی باشیم.
وی می‌افزاید: همچنین از ابتدای تشکیل ستاد تاکنون، 55طرح اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در استان دراین ستاد بررسی و در همین راستا 40قطعه زمین نیز برای سرمایه‌گذاری واگذار شده‌است. در راستای سرعت گرفتن و رفع موانع پیش روی طرح‌ها، 22مصوبه بی‌نام سرمایه‌گذاری در استان ازسوی کارگروه صادر شده‌است. همچنین یکی دیگر از اقدام‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در استان، تهیه اطلس سرمایه‌گذاری استان بوده که درحال انجام است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار
معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی اظهار می‌کند: 101طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار (58طرح صنعتی، 33طرح کشاورزی، 7طرح گردشگری و 3طرح نیرو) در استان شناسایی و پس از تصویب در کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری ستاد توسعه خاوران، برای بررسی و تأیید نهایی به کارگروه امور زیربنایی ارسال شده‌است؛ طرح‌هایی که اجرای آنها می‌تواند بار سنگینی را از دوش توسعه استان
 بردارد. عابدی با اشاره به اینکه مهاجرت، تهدیدی جدی برای خراسان‌جنوبی است که چالش‌های اجتماعی بسیاری را نیز با خود به‌همراه دارد، می‌افزاید: با اجرایی شدن طرح‌های ستاد توسعه خاوران، وضعیت استان به طورکامل تغییر می‌کند و خراسان‌جنوبی به استانی توسعه‌یافته تبدیل خواهد شد. وی اضافه می‌کند: تا 15سال آینده، علاوه بر ایجاد اشتغال شاهد شکوفایی در بخش‌هایی ازجمله صنعت، کشاورزی و اقتصاد استان نیز خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید