• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 135991
+
-

تفرجگاه محبوب تبریزی‌ها

توسعه تفرجگاه «عون بن‌علی»، این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز تبدیل کرده‌است

تفرجگاه محبوب تبریزی‌ها

سیدمرتضی احمدپور-خبرنگار

تفرجگاه «عون بن‌علی» که روزگاری تنها یک کوه در حاشیه تبریز بود، امروز با ساخت پارک بزرگی در دامنه و اطراف آن، به تفرجگاهی بزرگ تبدیل شده‌است که محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان تبریزی و همچنین گردشگرانی از سراسرکشور محسوب و امکانات و زیبایی‌هایش هر روز بیشتر می‌شود.
این کوه تا 20سال قبل، تنها به‌دلیل وجود زیارتگاه واقع در قله‌اش، مشهور بود و تعدادی از شهروندان تبریزی که به کوهنوردی علاقه داشتند، روزهای جمعه به بالای این کوه 1800متری می‌رفتند و ساعتی در آنجا هم زیارت می‌کردند و هم به استراحت می‌پرداختند، اما اکنون و براساس آمارهای موجود، روزانه تعداد قابل‌توجهی از شهروندان تبریزی و همچنین گردشگران از امکانات این جاذبه گردشگری تبریز استفاده می‌کنند؛ موضوعی که در دوره همه‌گیری ویروس کرونا تاحدودی کم‌رنگ‌تر شده‌است.
جنگل‌کاری چندهزارهکتاری این مجموعه که از حاشیه اتوبان پاسداران آغاز می‌شود و تا قله کوه ادامه دارد، فضای‌سبز بزرگی را به‌وجود آورده که در کنار تبریز خودنمایی می‌کند و به‌گفته مسئولان، این میزان جنگل‌کاری قراراست تا 5هزارو 600هکتار نیز افزایش یابد.

امکانات تفریحی
با تقویت زیرساخت‌های تفرجگاه «عون بن‌علی»، شهروندانی که قصد حضور دراین منطقه را ندارند، می‌توانند از امکانات تفریحی موجود در ورودی مجموعه هم استفاده کنند؛ امکاناتی که برای شهروندان و گردشگران جذابیت‌های ویژه‌ای دارد و لحظات به‌یادماندنی‌ای را برای آنان رقم می‌زند. در مسیر رسیدن به منطقه اصلی تفرجگاه، می‌توان انواع تفریحات فردی و جمعی ازجمله زیپ‌لاین500متری، صخره‌نوردی و دوچرخه‌سواری هیجان‌انگیزی را هم تجربه کرد. همچنین برای رسیدن به بالای کوه دیگر نیازی به تجهیزات کوهنوردی نیست، بلکه  تاکسی‌های خطی شهروندان را به قله‌کوه می‌رسانند.
البته مسیر پیاده‌روی 4کیلومتری و مسیر قدیمی صعود برای کوهنوردان همچنان وجود دارد و دراین مسیر می‌توان صخره‌نوردانی را هم دید که مشغول تمرین هستند. این‌درحالی‌است که شهروندان می‌توانند درطول مسیر 4کیلومتری در آلاچیق‌های ساخته شده اتراق کنند و وسایل ورزشی و تفریحی نیز برای کودکان مهیا شده‌است.

آغاز مسیر توسعه 
 توسعه این تفرجگاه ازحدود 7سال قبل با شتاب بیشتری پیگیری شد و برای تامین هزینه‌های فراوان توسعه و جنگل‌کاری آن، شهرداری تبریز از انبوه‌سازان و شهروندانی کمک گرفت که قصد ساخت‌وساز داشتند؛ براین اساس در پروانه‌های ساختمانی ردیفی هم به نام «عون بن‌علی» درج شد تا این پروژه مهم هر روز زیباتر از قبل، پذیرای شهروندان تبریزی و گردشگران باشد.
برای رسیدن به بالای کوه، روش دیگری هم وجود دارد؛ استفاده از تله‌کابین. پروژه‌ای که قرار است با بهره‌برداری از فاز دوم آن، به طولانی‌ترین تله‌کابین کشور تبدیل شود. در ایستگاه تله‌کابین پارک حیات‌وحش انتظار گردشگران را می‌کشد و چندمتر آن‌طرف‌تر، رستوران‌های بزرگ با سالن همایش و فضایی متفاوت ساخته شده است؛ هرچند که در یک سال‌ونیم اخیر به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا عملا تعطیل شده‌اند.
بخش دیگری از برنامه توسعه‌ این تفرجگاه به ساخت خانه‌های سنتی و نمادهای آذربایجان‌شرقی اختصاص یافته‌است. براین اساس خانه‌هایی سنتی ساخته می‌شود که به‌عنوان هتل مورد استفاده قرار خواهد گرفت و گردشگران ضمن آشنایی با آداب و رسوم مردم استان آذربایجان‌شرقی، می‌توانند شبی را در سکوت کوهستانی این منطقه سپری کنند.

دردسرهای ساخت دریاچه مصنوعی
یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای اجرا شده در منطقه گردشگری «عون‌ بن‌علی»، ساخت دریاچه مصنوعی «داغ‌گلی» در مرتفع‌ترین نقطه است که در اطراف آن مجسمه‌هایی از نامداران استان نصب شده است. در روزهای اخیر هم با افزایش سطح آب، امکان قایقرانی در داخل دریاچه فراهم شده‌است. این‌درحالی‌است که ساخت این دریاچه در سال‌های گذشته از چالش‌های شهرداری تبریز به‌حساب می‌آمد، چراکه برخی کارشناسان براین اعتقاد بودند که آبرسانی به این طرح نیازمند پمپ‌های بزرگی است که آب را تا ارتفاع 1800متری پمپاژ کنند و علاوه برآن، آسیب احتمالی به این دریاچه، می‌توانست امنیت شهر را نیز به‌خطر بیاندازد، اما با طراحی‌های ویژه‌ای که انجام شد، از این دریاچه هم به‌عنوان منبع آبیاری درختان کوهستان استفاده می‌شود و هم ضریب ایمنی بالایی در ساخت آن به‌کار گرفته شده‌است.
 
چالش‌های موجود
شاید یکی از بزرگ‌ترین انتقادهایی که می‌توان به زیرساخت‌های تفرجگاه «عون بن‌علی» وارد کرد، چالش‌های موجود در مسیر دسترسی از سمت احمدآباد و اتوبان پاسداران است که ترافیک بسیار سنگینی در ورودی این تفرجگاه ایجاد می‌کند. ازسوی دیگر پارکینگ فعلی هم جوابگوی حجم زیاد خودروها نیست. همچنین در هفته‌های اخیر سقوط 2خودرو از جاده منتهی به قله خبرساز شد؛ موضوعی که ضرورت ایمن‌سازی مسیر و نصب سرعت گیرهای بیشتر را دوچندان کرده‌است و مسئولان مربوط نیز قول اجرای آن را داده‌اند.
یکی دیگر از چالش‌های موجود دراین تفرجگاه، گرفتار شدن برخی شهروندان ناآشنا به کوهنوردی درمیان صخره‌ها و بعضا سقوط از تپه‌های مشرف به قله است. جذابیت این تفرجگاه و استقبال‌عمومی از آن سبب شده برخی شهروندان از مسیرهای صعب‌العبور به سمت قله صعود کنند که متاسفانه در سال‌های اخیر زمینه‌ساز بروز حوادث ناگواری شده‌است.

برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات 
رئیس سازمان توسعه وعمران «عون بن‌علی» و پارک طبیعت شهرداری تبریز با بیان اینکه 17سال از اجرای طرح توسعه این منطقه می‌گذرد، می‌گوید: در سال‌های اخیر روند متوازنی از توسعه جنگل‌کاری و فضای‌سبز و همچنین تقویت امکانات رفاهی و تفریحی دراین منطقه را شاهد بوده‌ایم و بازرسی میدانی و ارزیابی کیفیت فضای‌سبز ازسوی مسئولان ارشد این سازمان به‌صورت مستمر انجام می‌شود.
«شمس‌الله فیروزیان» با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکانات مختلفی به این مجموعه افزوده می‌شود، ادامه می‌دهد: امکان ماهی‌گیری در دریاچه، رونمایی از فضای گلخانه‌ای و توسعه خدمات تله‌کابین و کارتینگ ازجمله این امکانات است.
وی اضافه می‌کند: ساخت پل اتصال پارکینگ تفرجگاه به اتوبان پاسداران آغاز شده و با توجه به افزایش بازدیدکنندگان در سال‌های اخیر و بار ترافیکی پل شهید شفیع‌زاده، تلاش می‌کنیم این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید