• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135922
+
-

فرصت آبی ، تهدید قرمز

5 نکته درباره اینکه چرا پیروزی در داربی امروز برخلاف استقلال، کمک زیادی به پرسپولیس نمی‌کند اما شکست می‌تواند همه فصل قرمزها را تحت‌الشعاع قرار دهد

فرصت آبی ، تهدید قرمز


از ساعت19:45 امشب حساس‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی و شاید حساس‌ترین بازی این رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی تهران آغاز می‌شود. پرسپولیس و استقلال که فصل گذشته در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات به یکدیگر برخورد کردند، این‌بار یک مرحله زودتر و در یک‌چهارم نهایی باز هم باید برای بقا در جام‌حذفی بجنگند؛ مسابقه‌ای که تساوی ندارد و در نهایت باید یکی از 2 تیم بزرگ تهرانی از جام‌حذفی کنار برود. این بازی دقیقا 2ماه بعد از تقابل 2تیم در لیگ‌برتر برگزار می‌شود اما تفاوت‌های زیادی با آن مسابقه خواهد داشت. دستاوردی که با بردن آن مسابقه نصیب تیم برنده می‌شد، برای هر دو تیم مساوی بود اما بازی امشب یک جایزه مساوی برای هر دو تیم ندارد. به‌نظر می‌رسد استقلال با بردن این بازی بخش زیادی از آنچه در این فصل از‌دست‌داده را یک‌جا به کیسه‌اش برمی‌گرداند اما پرسپولیس سود زیادی از این پیروزی نخواهد برد. در عوض، باختن در این بازی یک تهدید بزرگ برای پرسپولیسی‌ها‌ست، چون ممکن است همه‌‌چیز را یک‌جا از دست بدهند. اما استقلال چیز زیادی برای از‌دست‌دادن ندارد.

1ـ  پرسپولیس در این فصل داربی را برده و برای بردن لیگ هم شانس بیشتری نسبت به رقبا دارد. بردن پنجمین لیگ متوالی و کسب گلات قهرمانی برای رؤیایی‌کردن این فصل پرسپولیس کافی بود. تصور کنید اگر این تیم در جام‌حذفی به استقلال نمی‌خورد، حتی اگر در همین مرحله با شکست مقابل تیم دیگری کنار می‌رفت، باز هم فصل موفقیت‌باری را سپری کرده بود. اما برخورد به استقلال کار این تیم را سخت کرده است؛ اگر قرمزها داربی را ببازند فقط جام‌حذفی را از دست نداده‌اند، بلکه در زمینه بردن داربی‌ها برتری به‌دست‌آمده در بازی 2ماه قبل را از دست می‌دهند و در راه قهرمانی لیگ برتر هم به‌احتمال فراوان دچار مشکل می‌شوند. 

2ـ  داربی تهران هم به لحاظ فیزیکی و هم از بُعد روحی روانی انرژی فراوانی از قرمزها تلف خواهد کرد. کافی است این خستگی با غم و بحران شکست در داربی هم همراه شود، آن‌وقت بردن 3بازی آخر لیگ و کسب قهرمانی خیلی خیلی سخت‌تر خواهد شد؛ یعنی شرایط خوب و باثباتی که پرسپولیس در هفته‌های اخیر داشته، می‌تواند با یک باخت در داربی امشب کلا متلاشی شود. 

3ـ   اگر پرسپولیسی‌ها داربی امشب را ببرند، چه چیزی به‌دست می‌آورند؟ آنها بردن داربی را 2ماه قبل تجربه کردند و دبل‌کردن در لیگ و حذفی را 2سال قبل؛ تکرار هیچ‌یک از این افتخارات به ریسک بزرگی که این مسابقه برای قرمزها دارد نمی‌ارزید. ضمن اینکه بازی امشب احتمالا آنقدر پر از دعوا و درگیری خواهد بود که پرسپولیس حتی درصورت پیروزی هم ممکن است با چند محروم روبه‌رو شود و در هفته‌های پایانی لیگ به مشکل بخورد. این مسابقه هر‌طور که حساب کنید، یک تهدید برای سرخپوشان است. شاید حتی هواداران پرسپولیس هم ترجیح می‌دادند افشین پیروانی در جلسه قرعه‌کشی عدد دیگری را به‌جای عدد 2 بیرون می‌کشید و پرسپولیس را دچار این «تهدید» نمی‌کرد.

4ـ  چند دقیقه خودمان را جای استقلالی‌ها بگذاریم، ببینیم در اردوی این تیم اوضاع به چه شکل است. 2ماه قبل وقتی استقلال داربی لیگ را به قرمزها باخت فرهاد مجیدی در نشست بعد از بازی حاضر شد و گفت: «با این نتیجه شانس قهرمانی در لیگ کاملا از دست رفت. حالا با تمام توان به‌دنبال جام حذفی خواهیم بود.» برای استقلال فقط جام‌حذفی باقی مانده اما جایزه بردن این بازی برای استقلالی‌ها فقط جام‌حذفی نیست. آنها برای بردن جام باید 2مرحله دیگر هم پیش بروند اما جایزه اصلی را بعد از بردن همین بازی خواهند گرفت. از‌دست‌رفتن لیگ و شکست در داربی اردیبهشت‌ماه، ناکامی‌های این فصل استقلال هستند که بردن این داربی هر دوی آنها را می‌شوید و می‌برد. کفه ترازو در داربی‌های رودررو دوباره به سمت استقلال خواهد چرخید و قهرمانی لیگ هم در گردوخاک بعد از این بازی احتمالا از دست پرسپولیس خواهد رفت. حتی آن بخش از هوادارانی که دائما از تبعیض حرف می‌زنند و پرسپولیس را به خاص‌بودن متهم می‌کنند، توجیه‌ مناسبی پیدا می‌کنند تا تیم‌شان را به استناد همین یک بازی برتر از پرسپولیس بدانند. 

5ـ   اگر استقلال ببازد چه چیزی را از دست می‌دهد؟ استقلال بخش زیادی از آنچه می‌توانسته از دست برود را قبل از این بازی از دست داده است؛ هم لیگ را باخته و هم داربی را. آبی‌ها اگر امشب ببازند، فقط جام‌حذفی را از دست می‌دهند اما اگر ببرند رقیب سنتی را کاملا در چند جبهه به دردسر می‌اندازند. بازی امشب هر چقدر که برای پرسپولیسی‌ها «تهدید» است، برای استقلالی‌ها یک «فرصت» به شمار می‌رود. طبیعی هم هست که قرمزها بیشتر از حریف باید از این بازی بترسند، چون اساسا کسی می‌ترسد که چیزی برای از‌دست‌دادن داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید