• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 تیر 1400
کد مطلب : 135910
+
-

بسکتبال غرق در حاشیه

با اعتراضات کاپیتان تیم ملی، محل اسکان و تمرین تیم ملی بسکتبال تغییر کرد. در ما‌ه‌های اخیر چندمین‌بار است که بسکتبال ایران به‌خاطر اخبار جنجالی سر زبان‌ها افتاده است

بسکتبال غرق در حاشیه

یک روز بعد از اعتراض صمد نیکخواه‌بهرامی، محل تمرین تیم ملی بسکتبال تغییر کرد.
کاپیتان تیم، 2 شب پیش در صفحه اینتساگرامش استوری کرد: «نمی‌شه تو سونای خشک بسکتبال تمرین کرد»؛ اعتراض او به تهویه نامناسب سالن بسکتبال آزادی بود.
دیروز فدراسیون خبر داد محل تمرین به سالن زیتون منتقل شده تا تیم با آرامش برای المپیک تمرین کند اما به‌نظر می‌رسد این آرامش ظاهری است. نزدیکان به فدراسیون می‌گویند شرایط بسکتبال آشفته‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. آنها خود صمد را در این آشفتگی بی‌تأثیر نمی‌دانند.
صمد هم کاپیتان تیم ملی است و هم پرچمدار کاروان. خیلی‌ها به او حق‌ می‌دهند که نسبت به اتفاقات تیم بی‌تفاوت نباشد و نسبت‌ به کمبودها معترض باشد، اما در عین حال معتقدند بعضی وقت‌ها مغرضانه رفتار می‌کند.
انتقاد به رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون کم نیست اما به‌نظر می‌رسد این‌بار مشکل از مدیریت او نبوده است. موتورخانه مرکزی 5سالن با مشکل روبه‌رو شده و به همین دلیل تهویه سالن بسکتبال به مشکل خورده؛ مشکلی که فقط یک روز طول کشیده است.
یکی از افراد نزدیک به فدراسیون از استوری صمد شاکی است. او می‌گوید: «صمد هر شب به خانه‌اش‌ می‌رود و در اردو نمی‌ماند، او چرا معترض است؟ مشکل هم از فدراسیون نبود. کل 5‌سالن مشکل داشتند. هم کشتی‌، هم وزنه‌برداری و هم والیبال برای المپیک تمرین می‌‌کنند، آنها چرا اعتراض نکردند؟»
گفته می‌شود انتقال تمرینات تیم ملی از ورزشگاه آزادی به سالن زیتون به‌خاطر فشارهایی است که به فدراسیون وارد شده است. فدراسیون روزهای قبل المپیک تیم را در هتل اسکان داده است تا شاید اعتراضات کمتر شود. براساس شنیده‌ها بعضی از بازیکنان تهدید کرده‌اند که بعد از المپیک حرف‌هایی دارند که رسانه‌ای می‌کنند.
مسئله اصلی بازیکنان، رفتار رئیس فدراسیون در فرودگاه است. تیم ملی که برای انجام بازی‌های دوستانه به ژاپن رفته بود، در بازگشت به مشکل خورد. در فرودگاه مشخص شد که 3بازیکن اجناس غیرقانونی وارد کشور
کرده‌اند.
 همزمان با ورود تیم ملی به کشور، تیم جوانان در فرودگاه بود تا راهی مسابقات جهانی لیتوانی شود. طباطبایی در این سفر تیم جوانان را همراهی کرد. اعتراض بازیکنان این است که چرا رئیس فدراسیون برای حل مشکل تیم ملی، سفر به لیتوانی را کنسل نکرد. گفته می‌شود اگر رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک به مسئله ورود نمی‌کرد شاید هنوز چند بازیکن در بازداشت بودند. شاید به‌خاطر همین است که بعضی از بازیکنان ازجمله صمد از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا از مدیریت فدراسیون انتقاد کنند.
یکی دیگر از دلایل اعتراض، نداشتن امکانات مناسب است. کسانی که شرایط اردوهای تیم ملی را دیده‌اند، حق می‌دهند بازیکنان معترض باشند. گفته می‌شود امکاناتی که تیم دارد در‌ شأن تیم المپیکی نیست؛ نه محل اسکان، نه محل تمرین و نه تغذیه‌ای که دارند. شاید برای جبران روزهای قبل است که فدراسیون تیم را به هتل برده است.
فقط بازیکنان نیستند که از شرایط بسکتبال ناراضی هستند، عملکرد فدراسیون جامعه بسکتبال را ناامید کرده است. در چند‌ماه گذشته چند اتفاق نارضایتی‌ها را افزایش داد:
1- بازی‌های ضعیف تیم ملی 3‌نفره زنان و از دست رفتن سهمیه المپیک،
2- بازی‌های ضعیف تیم جوانان در مسابقات جهانی،
3- بازی‌های ضعیف تیم ملی در مسابقات تدارکاتی.
به همه این اتفاقات باید عملکرد ضعیف سرپرست تیم را اضافه کرد؛ خارج‌شدن مسئولان از حباب قرنطینه در قطر، شماره پیراهن بازیکنی که برعکس چسبیده بود و اتفاقات فرودگاه که حرف و حدیثش هنوز ادامه دارد.

  ایران؛ بالاتر از آمریکا
در این وضعیت آشفته می‌شود به تیم ملی در المپیک امیدوار بود؟ افشین رضاپور، کارشناس بسکتبال می‌گوید: «بله می‌شود. باید مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذاریم. در اینکه تیم باید در بهترین شرایط تمرین کند، حرفی نیست اما فعلا باید تمرکز روی المپیک باشد. درست است در المپیک نمی‌شود به نتیجه فکر کرد اما می‌شود بازی خوب انجام داد. در ترکیب تیم 3بازیکن تجربه بازی در المپیک را دارند. 3بازیکن دیگر محمد حسن‌زاده، جمشید یخچالی و ارسلان کاظمی هم دو سه مسابقه جهانی را دیده‌اند. تیم اگر درست مدیریت شود، می‌شود امیدوار بود که بازی‌های خوبی در المپیک انجام می‌دهد.»
رضاپور معتقد است شرایط آماده‌سازی تیم ایران در دوران کرونا حتی بهتر از آمریکا بوده: «در شرایط کرونایی همه کشورها بازی تدارکاتی کم داشته‌اند اما در جدولی که فیبا از بازی‌های تدارکاتی تیم‌های المپیکی منتشر کرده، جایگاه ایران بالاست. تیم ما 4بازی تدارکاتی رسمی و یک بازی غیررسمی داشته اما آمریکا فقط 3بازی تدارکاتی انجام داده است. هم‌اکنون هم بیشتر تیم‌ها یا استراحت می‌کنند یا در بازی‌های ساده، تکنیک‌ها را مرور می‌کنند.»آیا این 5بازی تدارکاتی تیم را به شرایط ایده‌آل رسانده است؟ جواب رضاپور منفی است: «ما به چیزی که می‌خواستیم نرسیده‌ایم. این هم به‌خاطر نفراتی است که داریم. مثلا در پوینت گارد ما بازیکنانی مثل مهدی کامرانی و سجاد مشایخی را داریم که خیلی باتجربه هستند ولی به جای آنها فیلیپ جلال‌پور در تیم ملی بازی می‌کند که برای ما حکم هندوانه دربسته را دارد. در بازی‌های تدارکاتی مشکل اصلی تیم، بازیگردانی و بازیسازی بود. مسئله دیگر حامد حدادی است. او هنوز به فرم ایده‌آلش نرسیده است. شرایط حامد خیلی مهم است و در بازی تیم تأثیر می‌گذارد. اگر حامد به شرایط ایده‌آلش برسد می‌شود امیدوار بود که تیم در توکیو خیلی بهتر از بازی‌هایی که مقابل ژاپن و اسپانیا (بازی‌های تدارکاتی) انجام داد، بازی کند.» ایران در المپیک توکیو با فرانسه، آمریکا و چک بازی دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید