• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135754
+
-

قصه شهر/ سیب یا چهل گیس؛ افسانه‌ای که جوهر‌ه‌ زندگانی است

قصه شهر/ سیب یا چهل گیس؛ افسانه‌ای که جوهر‌ه‌ زندگانی است

سعید کیائی

سیب‌ها را داشت برمی‌داشت که از خانه بزند بیرون. مادرش را خیال برداشته بود که «حسن» تکانی به‌خودش داده؛ اما هیچ وقت نمی‌دانستند هیچ‌کدام‌شان که تهِ این ماجرا، چه خواهد شد! حسنِ عاشق، مادری که انگار باید مادر شوهر «چهل گیس» زیباترین و خوش صداترین دخترِ قصّه می‌شد.
تصوّرش هم آدم را حیرت زده می‌کند. حکایت ننشستن و زیاد خواستن و به هر روشی دست انداختن و فن زدن برای رسیدن به خواسته! حکایتی که به هر روایتی وجوه مشترک عجیبی دارد. هم فراواقعی است، هم دست یافتنی و شدنی. هم دیدنی است و هم آنقدر نزدیک است که آدم دیدنش را متوجه نمی‌شود؛ زندگی است.
پسر پرسید: تو توی زندگیت چندبار حسن کچل شدی؟
دختر گفت: چهل گیس باید بشم نه حسن کچل!
پسر گفت: اما این حسن است که حرکت می‌کند و می‌رود که برسد...
دختر گفت: چهل گیس اگر نبود و نمی‌خواند این صدا حسن را حرکت نمی‌داد!
پسر اما معتقد بود صدا، به همان اندازه «سیب»‌های مادر نقش داشتند. فارغ از اینکه هدف، همیشه دارد تغییر می‌کند و حسن اگر حسن باشد، فقط کافی است اول سیب سرخ به حرکت بیاوردش، تا بعد بچرخد و بچرخد و به صاحب صدا برسد. دیدن صاحب صدا حل شدن در مُحرِّک اصلی همه آن چیزهایی است که «انجام دادن» را به چالش می‌کشد.
پسر عاشق شده بود، دختر اما عشق را داشت تعریف دوباره‌ای می‌کرد در بطن زندگی که خونش از همه مویرگ‌ها می‌گذشت. با تصویری نو، تازه و مختص خودش.
همین‌ها بود که باعث شد انگار چشم‌هایم وقت دیدن ایده‌شان چندبرابر بزرگ شود. ایده هیچ وقت دیر و دور نیست، درست مثل سیب‌های مادر حسن، که همیشه بودند، اما کسی چه می‌داند آخرش چه خواهد شد و چه‌کسی صدای چهل‌گیس را می‌شنود؟
ایده‌ «دعوت از تصویرگران کتاب کودک» را می‌گویم برای «نمایشگاه تصویرسازی افسانه حسن کچل» که کتابکده‌ قصه و افسانه‌ مؤسسه‌ پژوهشی کودکان دنیا باعث و بانی آن شده است. ایده‌ای که می‌تواند روایت‌های مختلف حسن کچل و چهل گیس را بازنمایی کند و به تصویر بکشد و نشان دهد، تا ببینیم از پسِ درونی شدن این افسانه، هر کدام‌مان به آن چطور نگاه می‌کنیم و چطور تصورش می‌کنیم و چه تجربه‌ای از این روح جاری در قصّه و داستان داریم.
کاری که به تازگی آغاز شده و باید ببینیم تا آخر شهریور ماه، آخرین مهلت ارسال آثار، چه تصاویری برایش ارسال می‌شود و چه‌زمانی به نمایش گذاشته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید