• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135689
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRwqz
+
-

راه دیگری غیر از زد و خورد

راه دیگری غیر از زد و خورد


سرهنگ وحید سلطانی ـ معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ

پس از شیوع ویروس کرونا و لغو طرح ترافیک در شهر تهران و همچنین افزایش استفاده از اتومبیل‌های شخصی، این روزها کمبود جای پارک خودرو تبدیل به معضل عمومی شده است. فقدان جای پارک سبب شده بسیاری از رانندگان، خودروهای خود را در محل نامناسب و غیرمجاز پارک کنند و از سوی پلیس جریمه شوند والبته فراتر از آن منجر به نزاع‌های خیابانی می‌شود. با تغییر نوع و سبک زندگی از دهه 80به بعد، مسائل و مشکلات زیادی به‌وجود آمد که در دهه‌های 60و 70کمتر کسی به آن توجه داشت؛ چرا که وسعت شهر و افزایش خودرو به حد فزاینده‌ای در دنیای کنونی مشکل‌آفرین شده است. برج‌ها و آپارتمان‌های شهر که زاییده خانه‌های ویلایی گذشته هستند، باعث افزایش خودرو نیز شده‌اند، جمعیت بیشتر، خودروی بیشتر. از سویی شلوغی شهر و توجه‌نکردن به اصول شهرسازی و آپارتمان‌سازی‌ باعث معضل و نزاع خیابانی نیز شده است.
پرونده‌های بسیاری از این دست به کلانتری‌ها ارجاع می‌شود که همواره موضوع آنها پارک خودرو است که به دلایل مختلف دو‌طرف را به‌سوی نزاع می‌کشاند. وجود برخی پرونده‌ها در مراجع قضایی بر سر جای پارک نشان می‌دهد که این مسئله را باید جدی گرفت.
نبود جای پارک، کمبود پارکینگ‌های عمومی در شهر، آستانه پایین تحمل، نداشتن صبر، عجول‌بودن و همه و همه از عناصر ایجاد نزاع بر سر جای پارک است.
مردمی که به‌خود اجازه می‌دهند در جاهای ممنوعه پارک کنند و همنوعان خود را به زحمت بیندازند و شهروندانی که برای ورود و خروج به خانه همواره با سدی باعنوان خودروی مزاحم روبه‌رو هستند، حتما در نقطه زد‌ ‌و خورد و نزاع با هم به تلاقی می‌رسند. برای جلوگیری و پیشگیری از این معضل باید در مردم فرهنگسازی‌ صورت بگیرد. مردم باید صبورتر عمل کنند، از رفتار عجولانه بپرهیزند. به جای زد و خورد، پلیس را در جریان قرار دهند، حتما پلیس راه‌حلی غیر از نزاع پیش‌روی آنها قرار می‌دهد. از سوی دیگر مسئولان شهری نیز به‌دنبال راه و چاره‌ای باشند. از فضاهای بی‌دفاع شهری که خود باعث معضلات اجتماعی می‌شوند، برای ساخت پارکینگ استفاده کنند. از آنجا که وسایل نقلیه شخصی زمان زیادی را برای توقف صرف می‌کنند، مدیریت ترافیک‌ساکن نقش بسزایی در بهبود وضعیت ترافیک شهری ایفا می‌کند. استفاده از ابزارهای گوناگون در پارکینگ‌های حاشیه‌ای برای به حداقل‌رساندن توقف خودروها به‌منظور امکان استفاده تعداد بیشتری خودرو از یک فضای پارک، از دیگر سیاست‌ها و راهکارهای مدیریت ترافیک ساکن است.
به هر ترتیب مسئولان شهری باید اقداماتی را پیش بگیرند تا با حل‌شدن مشکل جای پارک، مسائل و مشکلات اجتماعی نیز ریشه‌کن شود و دیگر به‌خاطر جای پاک مردم به جان هم نیفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید