• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 تیر 1400
کد مطلب : 135519
+
-

در پی تفاهم میان سازمان املاک نیروهای مسلح و شهرداری تهران

پادگان جی به شهر می‌پیوندد

با اجرایی شدن پروژه تملک پادگان جی، بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح متصل و بزرگ‌ترین پارک دوستدار کودک احداث می‌شود

گزارش
پادگان جی به شهر می‌پیوندد

مهرنوش میرزایی‌مهر- خبر‌نگار

  انتهای اصلی‌ترین شریان شمالی ـ جنوبی پایتخت به ناکجا آباد می‌رسد؛ جایی که معلوم نیست انتهای یک بزرگراه مهم است یا مرکز یک منطقه شهری با تراکم جمعیتی بالا؟ پایان بزرگراه یادگار امام هیچ‌گاه سامان درستی نداشت؛ چراکه منتهی‌شدن به پادگان جی برای بزرگراه نوعی مانع به‌حساب می‌آمد. حالا پس از گذشت حدود یک‌دهه با توافق صورت‌گرفته میان مقامات وزارت دفاع و مدیران شهری منطقه قرار است این مانع از سر راه بزرگراه برداشته شود.
پادگان قدیمی جی در نزدیکی میدان فتح قرار گرفته و با انجام عملیات اجرایی خروجش از شهر، فضای مناسبی را برای توسعه فضای سبز منطقه در اختیار شهرداری قرار می‌دهد؛ این اقدام یعنی امکانپذیرشدن تعریض معابر و امتداد چند مسیر ازجمله بزرگراه یادگار امام. با این اتفاق تحولات خدماتی و گردشگری بزرگی در منطقه‌ای رقم می‌‌خورد که ساکنان اطرافش با مشکلات زیادی از قبیل حضور فرودگاه و صدای عبور هواپیما و کمبود سرانه فضای سبز روبه‌رو هستند. حالا با توافقات صورت گرفته میان سازمان املاک نیروهای مسلح و شهرداری تهران 7هکتار از زمین پادگان جی با درختان قدیمی خود به بزرگ‌ترین پارک دوستدار کودک و مسیری برای امتداد بزرگراه یادگار امام تبدیل می‌شود. چندی پیش نیز سردر پادگان به‌منظور سهولت دسترسی محلی در منطقه و اجرایی شدن پروژه خیابان کامل استاد معین که به نام بانو بدرالزمان قریب نامگذاری شده، تخریب شد. اجرایی شدن این پروژه رضایت شهروندان را به‌دنبال داشته است؛ چراکه از بار ترافیکی منطقه کاسته شده و دسترسی به شمالی‌ترین نقطه استاد معین و بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری را آسان کرده است.

توافقی در انتظار تصویب کمیسیون ماده 5
پادگان جی یکی از پادگان‌های قدیمی شهر تهران به‌حساب می‌آید که مالک بخش اعظم آن وزارت دفاع بوده و بخشی از آن نیز در اختیار ارتش است. در دوره‌های مختلف تمایل میان مدیران شهری و نظامیان برای تعیین‌تکلیف این پادگان به نفع مردم وجود داشت، اما هربار ماجرا به نتیجه نرسید و موضوع به نوعی رها شد، ولی دیروز در پی مذاکرات مختلفی که با مدیران وزارت دفاع انجام شد، توافقات اولیه درباره اختصاص 27هکتار از زمین‌های پادگان جی به بافت شهری صورت گرفت. شهردار منطقه‌9در این ارتباط به همشهری می‌گوید: «طی یک سال اخیر مذاکرات متعددی صورت گرفت که سعی شد در این توافق به خواسته‌های مالک این زمین‌ها نیز رسیدگی شود. هماهنگی و توافقات اولیه از یک‌سو با شهردار تهران و معاون معماری و شهرسازی شهرداری و از سوی دیگر با مسئولان وزارت دفاع صورت گرفت تا به ادبیاتی مشترک و چارچوبی مشخص درباره این پروژه رسیدیم. این توافقات باید به تصویب کمیسیون ماده 5 و سپس شورای‌عالی شهرسازی به‌دلیل وسعت بالا برسند تا بتوان آنها را اجرایی کرد. همه این مسائل نیازمند یک تفاهمنامه دوطرفه میان شهرداری و وزارت دفاع بود تا هر دو گروه در مراجع تصویب از آن دفاع کنند.» سیدمصطفی موسوی نوید گشایش بزرگراه یادگار امام به فتح را می‌دهد: «یادگار امام یک بزرگراه شمالی ـ جنوبی است، اما هم‌اکنون انتهای آن به سمت غرب و پادگان جی انشعاب یافته است. با اجرای این پروژه نه‌تنها یادگار امام، بلکه بزرگراه فتح که یکی از 3بزرگراه اصلی به سمت غرب تهران است نیز از بن‌بست خارج می‌شود. با این طرح، تسهیل تردد در یکی از ورودی و خروجی‌های تهران نیز صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که انشعاب دیگر یادگار امام به سمت جنوب هم در سازمان مشاور فنی مهندسی در حال پیگیری است.» او با اشاره به طرح خیابان بدرالزمان قریب و همپوشانی بخش‌هایی از آن با این طرح می‌گوید: «قرار بر این است که در طرح پادگان جی، زیرگذر یادگار امام به فتح احداث شود و در مساحت روی سطح زمین به انضمام بخش‌های دیگری در شمال و جنوب آن، پارک دوستدار کودک بنا شود. مابقی بخش‌های این طرح نیز صرف تامین مابقی سرانه‌های خدماتی موردنیاز منطقه می‌شود؛ البته این بخش نیازمند نیازسنجی سرانه‌های مختلف محلات همجوار نیز هست.»
شهردار منطقه 9ادامه می‌دهد: «بخش‌هایی از این پروژه، مساحت حدود 5هکتاری خیابان بدرالزمان قریب بوده که یک سالی است در اختیار مردم قرار دارد. بقیه پروژه نیز پس از تصویب در مراجع بالادستی به سرعت اجرایی خواهد شد. امیدواریم بتوانیم در این دوره مدیریت شهری مصوبات لازم را دریافت کنیم که تقسیم زمین‌ها نیز صورت بگیرند، اما اجرایی شدن آن خواه ناخواه به دوره بعد موکول می‌شود.» موسوی عملیات عمرانی این طرح را با مشارکت شهرداری منطقه و شهرداری کل تهران شدنی می‌داند و می‌گوید: «بخش اتصال بزرگراه یادگار امام به فتح یک پروژه فرامنطقه و بزرگ‌مقیاس است، اما بخش بوستان دوستدار کودک و مسائل خدماتی با توجه به تخصیص بودجه، در حد شهرداری منطقه 9است. همه اینها نیازمند مشخص شدن کاربری‌ها و حدود و ثغور است تا بتوان منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای بودن آنها را مشخص کرد.»
او تعویق این پروژه را  به دلیل رسیدن دوطرف به خواسته‌هایشان دانسته و چنین توضیح می‌دهد: «طرفین خواسته‌هایی دارند؛ مدیریت شهری به‌دنبال جایی برای رسیدگی به سرانه‌های مختلف منطقه است و از طرفی مالک نیز برای اختصاص بخش بزرگی از املاک خود به شهرداری در بخش باقیمانده تقاضاهایی دارد. توافق دو‌طرف برای رسیدن به مذاکرات برد - برد سبب تعویق این پروژه شد؛ چراکه باید هر دو تیم به حداکثر خواسته‌های خود در این پروژه می‌رسیدند.»
به‌دلیل تراکم جمعیتی بالای این منطقه و نیاز ساکنان به فضای سبز، بوستان جی نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که خبر اجرایی شدن آن در این دوره مدیریت شهری در منطقه 9منتشر شد. مرداد‌ماه سال گذشته محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌شورای پنجم شهر تهران از کلنگ‌زنی پروژه بوستان جی خبر داد؛ بوستانی که در تصور عموم به اشتباه پروژه پادگان جی قلمداد می‌شد. موسوی در توضیح اقدامات عمرانی بوستان جی می‌گوید: «این پروژه در حال اجراست و مدتی به‌دلیل مشخص نبودن ردیف اعتباری آن در بودجه شهرداری و مراحل پیش‌تولید، به تعویق افتاد. پس از مدتی طراحی‌ها، مناقصات و اجرای برنامه‌ها از سر گرفته شد و هم‌اکنون نیز در حال انجام است. امیدواریم تا چند‌ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.»
موسوی موقعیت بوستان جی را چنین توصیف می‌کند: «این بوستان کشیدگی شرقی - غربی دارد که انتهای شرقی بوستان به محل اتمام یادگار امام و خیابان هرمزان و کشیدگی غربی آن به خیابان بدرالزمان قریب که سال گذشته افتتاح شد، می‌رسد.»

آغاز یک‌پروژه برای تسهیل تردد در جنوب‌غرب پایتخت
معاونت فنی و عمرانی  شهرداری تهران هم روز گذشته به همشهری اعلام کرد: مرداد‌ماه سال گذشته پس از ۴سال انتظار شهروندان و توافقات حاصل‌شده با نیروی زمینی ارتش، معارض پروژه اتصال بلوار استادمعین به سی‌متری‌جی رفع شد. در طراحی این پروژه ترافیکی به پروژه بزرگ بزرگراه یادگار امام(ره) نیز توجه شده است. چراکه برقراری اتصال شمال به جنوب منطقه در تکمیل و دسترسی‌های فرعی به بزرگراه یادگار امام(ره) نیز تأثیرگذار است. پل‌های روگذری که در آینده نزدیک در فرایند تکمیل پروژه یادگار امام(ره) ساخته می‌شوند، در تلاقی با پروژه استادمعین در نظر گرفته شده‌اند و امیدواریم به‌زودی کارگاه‌های عمرانی امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) نیز فعال شود.
حالا در گامی دیگر توافقی میان سازمان املاک نیروهای مسلح و شهرداری صورت گرفته تا اراضی پادگان جی به‌منظور تامین سرانه‌های خدماتی هفتگانه منطقه و به ویژه محله‌های همجوار آن به بافت شهری ملحق شود. نکته اینجاست که این اقدام پس از سال‌ها انتظار شهروندان محدوده جنوب غرب تهران رخ می‌دهد و براساس آن، خدمات هفتگانه‌ خوبی(مذهبی‌، فضای سبز، درمانی، گردشگری، ورزشی، فرهنگی و آموزشی) در این نقطه تامین می‌شود. از سوی دیگر، گره کور انتهای جنوبی بزرگراه یادگار امام(ره) سرانجام باز می‌شود و به بزرگراه فتح متصل خواهد شد. برای این منظور در بودجه1400 شهرداری تهران جهت احداث و اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به میدان فتح و ایجاد تقاطع‌های مربوطه، رقمی بالغ بر 64میلیاردو640میلیون تومان درنظر گرفته شده که در فضایی حدود 73هزار مترمربع انجام می‌شود. این اقدام می‌تواند به تسهیل تردد و روان‌سازی ترافیک در این بخش کمک بسیاری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید