• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 19 تیر 1400
کد مطلب : 135382
+
-

هنر زیرزمینی

تصویرگردی در ایستگاه‌های رنگارنگ متروی استکهلم

هنر زیرزمینی


سیاوش ابدی ـ خبر‌نگار

در زیر پایتخت سوئد شبکه پیچیده‌ای از خطوط قطار زیرزمینی قرار دارد. بیش از 90ایستگاه از 100ایستگاه این تونل 110کیلومتری از دهه 1950با آثاری از هنرمندان نقاشی، موزائیک، مجسمه و... تزئین شده است؛ متروی استکهلم به «طولانی‌ترین گالری هنری جهان» معروف شده و مشهور است که عکاس‌های حرفه‌ای چنان اسیر سحر این گالری زیرزمینی می‌شوند که گاهی تا دوهفته از ثبت تصاویر ایستگاه‌های متروی استکهلم ادامه می‌دهند.
کاوش میان آثار هنری متروی استکهلم از محبوب‌ترین کارهای ممکن برای مسافران این شهر محسوب می‌شود. ایده ابتدایی راه‌اندازی طولانی‌ترین گالری هنری جهان در ذهن نسلی از هنرمندان سوئدی شکل گرفت که به هنر عمومی اعتقاد داشتند. شعار این جنبش این بود که هنر نباید فقط در دسترس کسانی باشد که می‌توانند آن را بخرند یا توانایی بازدید از موزه‌ها را دارند. همین فشار بود که سرانجام قانونگذاران را متقاعد کرد که فراتر از تبلیغات معمولی روی دیوارهای زیرزمین استکهلم سرمایه‌گذاری کنند. اینکه آثار هنری متروی استکهلم توسط بیش از 150هنرمند مختلف تکمیل شده، به این معنی است که هر ایستگاه طراحی هنری و ویژگی‌های خاص خود را دارد. این جنبش زیرزمینی در هر دوره‌ای توسط جامعه هنری سوئد پشتیبایی شده و با پیوستن هنرمندان جدید به این جنبش، ایستگاه‌ها، یک به یک صاحب شخصیت ویژه خود شده‌اند.
مدت زمان تور زیرزمین استکهلم بستگی به نیاز شما از این گشت و‌گذار دارد. کسانی که فقط به عبور از میان رنگ‌ها و آثار شگفت‌انگیز فکر می‌کنند، می‌توانند این کار را با بلیتی 24ساعته هم انجام دهند که قیمت آن 130کرون سوئد (به‌صورت تقریبی معادل 15دلار آمریکا) است. با این حال بعید است کسی شیفته عکاسی از دیوارهای شگفت‌انگیز متروی استکهلم نشود. بنابراین خیلی از مسافران این شهر بلیت‌های 72ساعته به قیمت 30دلار و حتی یک هفته‌ای به قیمت 36دلار را ترجیح می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید