• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135334
+
-

مذاکرات وین در انتظار تصمیم‌های تهران و واشنگتن

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه مدعی شده است ایران به‌دنبال تولید فلز اورانیوم ۲۰‌درصدی است


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به شورای حکام مدعی شده است که ایران به‌دنبال تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است. این گزارش محرمانه را خبرگزاری رویترز منتشر کرده و تاکنون موجی از واکنش‌ها را در پی داشته است. آن هم در شرایطی که دور هفتم مذاکرات وین همچنان به تعویق افتاده و تاریخی مشخص برای از سرگیری گفت‌وگوها اعلام نشده است. البته کاظم غریب‌آبادی، نماینده کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی گفته که برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و «بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد». به‌گفته غریب‌آبادی، ایران در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰درصد تولید می‌کند. در مقابل اما آمریکا از این اقدام ابراز نگرانی کرده و آن را «تأسف‌بار» خوانده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه ادعا کرد: «ما همچنان از ایران می‌خواهیم که این سیاست قبول مخاطره را متوقف کرده و آماده برای مذاکرت به وین بازگردد، در وضعی که آماده پایان دادن به کاری باشد که در آوریل آغاز کردیم و تا‌کنون 6 دور ادامه داشته است.» در سوی دیگر تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای از اقدام ایران ابراز نگرانی کرده و آن را نقض تعهدات هسته‌ای دانسته است. به گزارش «ایسنا» 3 کشور فرانسه، انگلیس و آلمان ادعا کردند که «ایران دلیل نیاز غیرنظامی معتبری برای تولید و استفاده از اورانیوم فلزی - که گامی کلیدی در جهت توسعه سلاح هسته‌ای است - ندارد.» گزارش آژانس روس‌ها را هم به واکنش واداشته و نماینده روسیه در مذاکرات وین گزارش آژانس درباره تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰درصد در ایران را با سیاست فشار حداکثری آمریکا مقایسه کرده است. میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت که « تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تأخیر گفت‌وگوهای وین و احیای کامل برجام است.»

ابزارهای چانه زنی ایران
ایران پیش از این توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ داده‌های دوربین‌های مداربسته تاسیسات هسته‌ای را هم در پایان خرداد‌ماه تمدید نکرد.  این اقدامات ابزارهای چانه زنی ایران در مذاکره با طرف‌های غربی است . بعد از خروج یکجانبه آمریکا  از برجام در دولت ترامپ اکنون و در دور جدید مذاکرات،‌بی‌اعتمادی ایران به طرف آمریکایی از گذشته بیشتر شده است.

   ادامه رایزنی ایران و آمریکا برای تبادل زندانی

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته که رایزنی‌ها برای آزادی زندانیان آمریکایی ادامه دارد. طبق توضیحات رابرت مالی این گفت‌وگوها به موازات مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌شود: «این رایزنی‌ها بخشی از مذاکرات بر سر برجام نیست و مجزا از آن دنبال می‌شود. من نمی‌توانم بگویم این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند چرا که به لحاظ همزمانی و کسانی که به نیابت دو طرف حرف می‌زنند، به‌طور قطع بخشی است که روی دیگری سایه می‌اندازد. اما ما بحث دستگیرشدگان را مجزا دنبال می‌کنیم و اگر بزرگ‌ترین بخش نباشد، بخش بسیار بزرگی است که همه را به خانه بازگردانیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید