• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 17 تیر 1400
کد مطلب : 135333
+
-

پیام کتبی نخست وزیر هند برای رئیس جمهور منتخب

پیام کتبی نخست وزیر هند برای رئیس جمهور منتخب


وزیر خارجه هند، عصر دیروز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب دیدار و رایزنی کرد. سوبرامانیام جایشانکار، عصر روز چهارشنبه به‌منظور دیدار با مقامات ایران وارد تهران شد و علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدار و رایزنی کرد.  وزیر خارجه هند در این سفر حامل پیام نخست‌وزیر این کشور برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران بود. بر اساس گزارش تسنیم، جایشانکار با سفر چندساعته به تهران ضمن دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، پیام کتبی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را تسلیم رئیس‌جمهور منتخب کرد. سفر وزیرخارجه یک کشور برای تسلیم پیام کتبی مقام عالی‌رتبه کشورش به رئیس‌جمهور منتخب، قبل از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف اتفاقی کم‌سابقه است.  سوبرامانیام جایشانکار، در توییتی در ارتباط با سفرش نوشت: از رئیس‌جمهور منتخب، سیدابراهیم رئیسی برای خوش‌آمدگویی بزرگوارانه‌اش متشکرم. پیامی شخصی از سوی نخست‌وزیر نارندرا مودی را تقدیم کردم. از بیانات گرم وی درخصوص هند استقبال می‌کنم. عمیقا به تعهد وی برای تقویت روابط دوجانبه و گسترش همکاری درخصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی احترام می‌گذارم. او در توییت دیگری با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان هم نوشت: همیشه خوش‌آمدگویی گرمی از سوی محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران دریافت می‌کنم. ما گفت‌وگوهای مفیدی درخصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی داشتیم.

وزیر خارجه ژاپن نخستین مهمان خارجی دولت سیزدهم 
یک شبکه ژاپنی در گزارشی از سفر احتمالی وزیر امور خارجه ژاپن به ایران در اواسط مرداد‌ماه برای دیدار با مقامات ارشد دولت جدید کشورمان خبر داده و به موضوعاتی پرداخت که انتظار می‌رود در این گفت‌وگوها به آنها پرداخته شود.از آنجا که دولت سیزدهم از اواسط مرداد مستقر می‌شود وزیر امور خارجه ژاپن نخستین مهمان خارجی دولت رئیسی خواهد بود. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شبکه ژاپنی ان.‌اچ. کی، موتگی توشیمیتسو، وزیر امور خارجه ژاپن قرار است در دیدار با وزیر امور خارجه جدید ایران و دیگر شخصیت‌ها در دولت رئیسی، از آنها بخواهد نقشی سازنده در تلاش برای کاهش تنش‌ها و برقراری ثبات در خاورمیانه داشته باشند. او همچنین قرار آمادگی ژاپن برای تحکیم روابط دوستانه دیرینه با ایران را ابراز کند. 
موتگی و مقامات ایران احتمالا درباره آنچه مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و پیرامون توافق هسته‌ای خوانده شده است نیز گفت‌وگو خواهند کرد. علی باقری کنی، منوچهر متکی، سعید جلیلی و حسین امیر عبداللهیان ازجمله چهره‌هایی هستند که این روزها نامشان به‌عنوان گزینه‌های وزارت خارجه دولت سیزدهم رسانه‌ای شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید