• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 135011
+
-

با حضور شهردار تهران از پروژه مرمت و احیای پل آجری ثبتی کن رونمایی شد

پل جدید کن با همان شاخصه‌های تاریخی

بازآفرینی
پل جدید کن با همان شاخصه‌های تاریخی

 پل قدیمی کن که در بارندگی‌های نوروز 98تخریب شده بود پس از بازسازی کامل به بهره‌برداری رسید. به گزارش همشهری، در مراسمی با حضور شهردار تهران این اثر تاریخی به‌صورت یک فضای عمومی شهری در اختیار شهروندان قرار گرفت.
شهردار تهران در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه مرمت و احیای پل آجری تاریخی و ثبتی کن گفت: روستای تاریخی کن یکی از مناطق قدیمی تهران است که قدمت آن به قرن ششم و هفتم برمی‌گردد. اکنون یکی از پل‌های تاریخی این منطقه که واقف آن مرحوم کنی بود، توسط شهرداری مرمت شد و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
پیروز حناچی ادامه داد: بخش عمده‌ای از طرح تفصیلی کن در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و هم کمیسیون ماده5  به تصویب رسیده و به‌زودی در پورتال شهرداری تهران قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن مشکلات مردم این منطقه حل شود.
شهردار تهران گفت: در تلاش هستیم با همکاری مردم منطقه این روستای قدیمی را با حفظ منافع مردم نگهداری کنیم.
او درباره چگونگی مرمت و همکاری با میراث فرهنگی در مرمت پل تاریخی کن گفت: در این مواقع هماهنگی‌ها با میراث انجام می‌شود و ملاحظات فنی آنها را لحاظ می‌کنیم اما از لحاظ بودجه منتظر میراث نخواهیم ماند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: پل کن تنها پل ثبتی استان تهران است که در سال‌های ابتدای قرن‌14 شمسی توسط یکی از اهالی کن با امکانات زمان خود ساخته شده بود. در سیلی که سال‌98 آمد، این پل 90ساله به‌علت جریان خروشان آب خراب شد. شروع بازسازی این پل تا نیمه‌دوم سال 98طول کشید اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران کار مرمت اضطراری این پل را انجام داد. ابتدای سال 99مرمت اضطراری تمام شد تا از تخریب بیشتر جلوگیری کنیم و باقیمانده پل قدیمی حفظ شود.
برزین ضرغامی افزود: از حدود یک‌ماه قبل پل آماده شده است و تلاش کردیم که در جریان این بازسازی تمام وجوه پل زیرپوشش قرار گیرد. اهالی کن و خانواده سازنده پل قدیمی هم در این زمینه با ما همکاری کردند. این پل برای اهالی کن و همین‌طور مسافران و بازدید‌کنندگانی که به منطقه کن می‌رفتند، خاطرات زیادی دارد.
او در پاسخ به این سؤال که چطور درجریان نوسازی و مرمت، ارزش تاریخی پل حفظ شده است، اظهار کرد: با استفاده از مصالح متناسب و رعایت ویژگی‌های معماری محلی، اهمیت تاریخی و فرهنگی پل حفظ شده‌ است. پروژه‌های محلی دیگری هم در نزدیکی این پل در حال اجراست که به کاربرد آن اضافه می‌کند.
شهردار منطقه5 نیز در حاشیه مراسم آغاز بهره‌برداری از پل آجری کن اظهار کرد: محدوده کن از لحاظ مختلف مانند بافت محله و روستای کن و وجود باغ‌های به‌هم‌پیوسته و دیگر آثار قدیمی و جاذبه‌های گردشگری آن حائز اهمیت است. به همین دلیل و با توجه به تأکید شهردار تهران، پروژه‌های انسان‌محور در محله کن بیشتر انجام شده و با همکاری سازمان زیباسازی مرمت و بازسازی پل کن به شکل اصولی صورت گرفته است. بازسازی حمام تاریخی اسماعیلیون را هم در دست اقدام داریم.
محمود کلهری افزود: طرح تفصیلی مجموعه باغ‌ها و تشکیل کمیته راهبری توسعه کن از اقداماتی بود که در راستای تحقق وعده‌های مدیریت شهری انجام شد.
او درباره آبیاری باغ‌های کن در فصل گرما و خشکسالی گفت: کشاورزان و باغداران در ضلع غرب رودخانه دچار مشکل کمبود آب شده‌اند. آبیاری باغ‌ها از نظر اداری جز وظیفه و تکلیف ما نبود اما به‌دلیل اینکه در عمل به‌دنبال حفظ باغ‌ها هستیم امسال با استفاده از لوله از قنات ضلع شرقی، آب را به ضلع غربی منتقل کردیم تا مانع خشک‌شدن باغ‌‌‌ها شویم.
پل کن که به نام پل آجری یا پل قجری نامیده می‌شود از سوی حاج‌محمدعلی محمدی کنی ساخته شده و در سال1397 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در بهار سال98 با وجود اینکه به‌گفته اهالی، آب به ارتفاع 3متر و تا عرشه پل بالا آمده بود اما پایه‌های اصلی و کمان روی ستون‌ها تا حد زیادی سالم ماند و همین باعث شد که امکان بازسازی پل با حفظ ارزش تاریخی آن ممکن باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید