• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 134966
+
-

انگلیس با سر رفت

سه‌شیرها در حال جابه‌جا‌کردن همه رکوردها و شکستن همه طلسم‌ها

انگلیس با سر رفت

انگلیس بعد از برد حیثیتی و تاریخی 2 بر صفر مقابل آلمان، انرژی‌اش آزاد شد و توانست از بردهای ناپلئونی اخیر فاصله بگیرد و 4‌گل به اوکراین بزند. حالا مخترعان فوتبال مدرن این شانس را دارند تا با برتری مقابل دانمارک برای اولین‌بار به فینال یورو برسند. این تیم هنوز حتی یک گل هم در این دوره دریافت نکرده. انگلیس برای اولین‌بار در تاریخ در 7‌بازی پیاپی دروازه‌اش را بسته نگه داشت. گرت ساوث‌گیت پس از سر الف رمزی در سال1966 به دومین سرمربی تاریخ انگلیس تبدیل شد که سه‌شیرها را به نیمه‌نهایی هر دو تورنمنت مهم (جام جهانی و یورو) می‌رساند. تفاوتی بین وضعیت فعلی تیم ملی انگلیس با تیم دوست‌داشتنی سال‌1996 که برای آخرین‌بار در نیمه‌نهایی یورو حضور داشت، وجود دارد. آن زمان 4‌مهاجم انگلیس شامل شیرر (65گل)، شرینگام (34)، فاولر (53) و لس فردیناند (40) آمار گلزنی خیلی بهتری نسبت به مهاجمان امسال در لیگ داشتند. استرلینگ در این فصل 30گل زده، کالورت لوین 29، رشفورد 28 و هری کین 41گل به ثمر رسانده‌اند. سال منتهی به یورو 96 اولین فصلی بود که تعداد تیم‌ها به 20تیم و بازی‌ها به 38مسابقه افزایش یافته بود. تفاوت اینجاست که آن زمان بار گلزنی تیم‌ها روی دوش بازیکنان بومی بود اما الان مهاجمان خارجی زیادی در لیگ برتر حضور دارند. آن زمان انگلیس با 2‌مهاجم نوک کلاسیک بازی می‌کرد و حالا با یک‌مهاجم در کنار 2‌وینگر و در سیستمی به‌ظاهر هجومی‌تر.
      با 3‌گلی که هری کین و آن یکی هری تیم ملی انگلیس یعنی مگوایر و جردن هندرسون از روی ضربه سر زدند، یک رکورد هم در تاریخ یورو به ثبت رسید؛ 24گل با سر در یک دوره.
      در یورو‌2020 و جام‌جهانی‌2018 ‌تیم ملی انگلیس با روش سنتی خود یعنی ارسال بلند و ضربه سر به گل‌های زیادی دست یافته. 3‌گلی که با ضربه سر وارد دروازه اوکراین شد، تعداد گل‌های انگلیسی‌ها در این تورنمنت‌های مهم را دو‌رقمی کرد و به عدد 10‌رساند. دیگر تیم‌ها بیش از 4گل با سر در این 2‌دوره نزده‌اند. ضمن اینکه انگلیس تنها تیم تاریخ یورو محسوب می‌شود که در یک‌مسابقه، 3بار از روی ضربه سر به گل رسیده است.
      گل اول هری کین ششمین پاس‌گلی بود که رحیم استرلینگ به این مهاجم می‌داد. این دو بهترین زوج خط حمله انگلیس در قرن بیست‌‌ویکم محسوب می‌شوند. کین ممکن است فصل آینده در منچسترسیتی بازی کند، البته اگر رحیم تا آن موقع تصمیم به جدایی نگرفته باشد که هر دو احتمال وجود دارد.
      هری کین که گلزنی در این رقابت‌ها را از بازی چهارم آغاز کرد، حالا تعداد گل‌های خود در تورنمنت‌های مهم -جام‌جهانی و یورو- را به 9گل رسانده که برابر با رکورد آلن شیرر بزرگ است. تنها گری لینه‌کر با 19گل رکوردی بهتر نسبت به او دارد که کاپیتان انگلیس فرصت آن را دارد تا به او برسد یا از رکوردش عبور کند.
      پای جردن هندرسون، کاپیتان لیورپول هم به گلزنی برای تیم ملی باز شد؛ البته پایش که نه، سرش. هندرسون برای این گل 63بازی ملی انتظار کشیده و 43ضربه به سمت دروازه حریفان زده بود. این طولانی‌ترین زمانی است که یک بازیکن برای گلزنی در تیم ملی انگلیس صبر می‌کند؛ البته به‌جز دروازه‌بان‌ها. نزدیک‌ترین طلسم گلزنی به طلسم هندرسون، 47بازی سول کمبل، مدافع سابق آرسنال در تیم ملی برای رسیدن به گل بود.
      این برای دومین‌بار در تاریخ بود که تیم ملی انگلیس یک بازی از مرحله حذفی یورو یا جام جهانی را با 4‌گل زده پیروز می‌شود. اولین‌‌بار در فینال جام جهانی‌1966 بود که سه‌شیرها 4 ‌گل در یک بازی حذفی زدند؛ به آلمان در پیروزی 2-4 که یکی از گل‌های جف هرست که در آن دیدار هت‌تریک کرده بود، از خط دروازه هم رد نشده بود.
      کلوین فیلیپس که از او به‌عنوان پدیده این دوره تیم ملی انگلیس یاد می‌شود، عملکردی ناامیدکننده مقابل اوکراین داشت با صفر شوت در چارچوب و صفر خلق موقعیت و صفر دوئل برنده شده و پایین‌ترین آمار پاس صحیح. حضور همزمان او و رایس در خط هافبک که یک‌شکل و هم‌جنس هستند، یکی از معضلات ترکیب انگلیس محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید