• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134638
+
-

علت اصلی واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان مشخص شد

پیگیری
علت اصلی واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان مشخص شد


قریب یک هفته پس از 2حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده و اتوبوس سربازمعلمان در دهشیر یزد کمیسیون عالی تصادفات دلیل وقوع این دو حادثه دلخراش را اعلام کرد.
به گزارش همشهری، نخستین حادثه عصر روز چهارشنبه دوم تیرماه در مسیری بین نقده و پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که جمعی از خبرنگاران حوزه محیط‌زیست برای بازدید از سد کانی سیب و تونل انتقال آب دریاچه ارومیه به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به این منطقه سفر کرده بودند. آنها پس از بازدید از تونل انتقال آب، سوار بر اتوبوس شدند، اما در منطقه‌ای بین نقده و پیرانشهر اتوبوس آنها به‌دلیل نقص در سیستم ترمز واژگون شد. در جریان این حادثه 2نفر از خبرنگاران به نام‌های ریحانه سادات یاسینی(خبرنگار ایرنا) و مهشاد کریمی(خبرنگار ایسنا) جان خود را از دست دادند و تعداد دیگری از خبرنگاران مصدوم شدند. ریحانه یاسینی مدت کوتاهی از ازدواجش می‌گذشت و مهشاد کریمی فقط 3روز تا ازدواجش باقی مانده بود و همین مسئله، تلخی این حادثه را دوچندان کرد و موجب شد افکارعمومی جریحه‌دار شود.
کمتر از 12ساعت پس از این حادثه تلخ اتوبوس دیگری در منطقه دهشیر یزد واژگون شد. این اتوبوس حامل سربازمعلمانی بود که از زاهدان راهی پادگان آموزشی آباده شیراز شده بودند، اما در نزدیکی منطقه دهشیر ترمز اتوبوس دچار مشکل شد و راننده نتوانست اتوبوس را که سرعتش به 135کیلومتر بر ساعت رسیده بود کنترل کند و در ورودی میدان دهشیر با کامیونی که در آنجا پارک شده بود برخورد کرد. شدت این حادثه به حدی بود که 5نفر از سرنشینان اتوبوس در دم جان باختند و شمار دیگری مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.
وقوع این دو حادثه تلخ در فاصله‌ای کوتاه و درحالی‌که علت اولیه هر دو حادثه نقص در ترمز اعلام شده بود بار دیگر زنگ خطر درخصوص امنیت جاده‌ها را به صدا درآورد. همه منتظر پاسخگویی مسئولان مربوطه درباره این حوادث بودند. در همین حال تحقیقات فنی نیز از سوی پلیس راهور برای روشن شدن ابعاد فنی حادثه با تشکیل کمیسیون عالی تصادفات آغاز شده بود تا اینکه روز گذشته نتایج این کمیسیون و علت اصلی واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان اعلام شد. پلیس راهور ناجا با صدور اطلاعیه‌ای نتایج کمیسیون را اینطور اعلام کرد: پیرو دستور فرمانده نیروی انتظامی به پلیس راهور ناجا درپی دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس در استان‌های آذربایجان غربی و یزد، کمیسیون عالی تصادفات طی 2جلسه در روزهای جمعه و شنبه (چهارم و پنجم تیرماه سال۱۴۰۰) در ستاد پلیس راهور ناجا تشکیل شد که نتیجه کمیسیون‌های فوق برای استحضار مردم اعلام می‌شود. باتوجه به گزارش کارشناسان تصادفات از صحنه تصادف، گزارش رئیس پلیس راه استان در این خصوص به مراجع ذیربط استانی و با بهره‌گیری از اطلاعات سامانه و سیستم‌ها از قبیل سامانه «سپهتن»، ترددشمار و... همچنین نظریه فنی کارشناسان اعزامی از ستاد پلیس راهور ناجا به محل وقوع تصادف که مبین جزئیات و ابعاد دقیق‌تر از نوع و نحوه شکل‌گیری تصادفات است و با استفاده از کارشناسان فنی مکانیک در بازدید از بخش‌های مختلف فنی و مکانیکی اتوبوس‌ها، نظریه کمیسیون عالی تصادفات در راستای وظایف ذاتی پلیس مبنی بر رسیدگی بر تصادفات به قرار زیر است:

الف- علت تامه حادثه اتوبوس در استان آذربایجان غربی:
1ـ  بی‌احتیاطی راننده اتوبوس به‌علت عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده۱۲۹و۱۳۰ آیین‌نامه راهور)
2ـ  بی‌مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به‌علت عدم‌تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنانبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک

ب- علت تامه حادثه اتوبوس در استان یزد:
1ـ   بی‌مبالاتی و عدم‌مهارت راننده اتوبوس به‌علت عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از به کارگیری وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی مستمر (نقض ماده۵۴ و۹۸ آیین‌نامه راهور)
2ـ  بی‌مبالاتی مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان به‌علت صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه دارای نقص فنی
در ادامه این اطلاعیه آمده است: بررسی‌ها، جزئیات و مستندات این حوادث به مقامات مسئول ارسال شده است.
همچنین در پایان اطلاعیه راهور آمده است: پلیس راهور ناجا ضمن ابراز تأسف از حوادث پیش آمده و مشابه و همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان، انتظار دارد که مسئولان عالی‌رتبه کشور، دستگاه‌ها و متولیان ایمنی در راه‌ها و شهر‌ها، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه علی الخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی اهتمام بیشتری داشته باشند و با تلاش مضاعف نسبت به پیشگیری و کاهش حوادث رانندگی اقدام عاجلی به عمل آورند تا ان‌شاء‌الله شاهد حوادث ناگواری از این دست در آینده نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید