• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 10 تیر 1400
کد مطلب : 134560
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/«جنگ و صلح» ببینیم



اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به جای خواندن رمان‌های بلند و تاریخی، فیلم‌هایشان را ببینید، سریال «جنگ و صلح» را از دست ندهید. این مجموعه تلویزیونی که براساس رمان جنگ و صلح لئو تولستوی، نویسنده روسی ساخته شده، حول زندگی 5 خانواده اشرافی در زمان الکساندر اول می‌چرخد که داستان اصلی آن روی سه شخصیت اصلی ناتاشا روستوا، پیر بوزوخف و آندری بولکانسکی متمرکز است. این مینی‌سریال تاریخی سال2016 ساخته شده و دارای 6اپیزود یک‌ساعته است که با کارگردانی تام هارپر و بازی‌های خوب پل دانو، لیلی جیمز، جیمز نورتون، ربکا فرانت،‌اید ادموندسون و اشلینگ لافتوس، توانسته به امتیاز 8.2 از سایت IMDB دست پیدا کند. این سریال را پلتفرم‌های ایرانی نمایش می‌دهند.

آلیس در سرزمین مرزی

این هم یک‌سریال جذاب ژاپنی که جزو پربازدیدترین سریال‌های سال2020 شبکه نتفلیکس قرار دارد؛ «آلیس در سرزمین مرزی». این سریال اکشن و علمی و تخیلی که تاکنون 8قسمت آن منتشر شده، داستان یک گیمر حرفه‌ای به نام آرسیو است که یکدفعه و بر اثر یک اتفاق عجیب، خودش را در شهر خالی از سکنه توکیو می‌بیند! البته به همراه 2نفر از دوستانش که باید برای زنده‌ماندن، از مسابقه‌های مختلف و خطرناکی که پیش‌رویشان است، جان سالم به در ببرند. اگر کنجکاو شده‌اید که از سرگذشت آرسیو و دوستانش در توکیوی عجیب و غریب و بدون سکنه باخبر شوید، پلتفرم‌های ایرانی مانند نماوا و فیلمیو این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند که سریال آلیس در سرزمین مرزی را با زیرنویس یا به‌صورت دوبله تماشا کنید.

سریال فهرست سیاه

«افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که تبدیل به یک جنایتکار برجسته شده، داوطلبانه خودش را تسلیم FBI می‌کند و به آنها می‌گوید که فهرستی از خطرناک‌ترین جنایتکاران جهان را در اختیار دارد که حاضر است این فهرست را  در ازای مصونیت از پیگرد قانونی، به FBI تحویل بدهد. ضمن اینکه در این راه فقط حاضر است با تحلیل‌گر شخصیتی تازه‌کار FBI کار کند.»؛ این خلاصه‌ای از سریال تلویزیونی مهیج و جنایی «فهرست سیاه» است؛ یک‌سریال جذاب که نقش‌های اصلی آن را جیمز اسپادر و مگان بون بازی کرده‌اند. این سریال از سال2013 تا امروز در حال پخش است و تا به حال 8فصل از آن منتشر شده؛ ضمن اینکه به تازگی خبر رسیده این سریال برای فصل نهم هم تمدید شده است.

حمله به تایتان

«حمله به تایتان» نام یک انیمه ژاپنی است که درواقع یک‌سریال ماجراجویانه به‌حساب می‌آید. داستان این انیمه جذاب، حول محور اران جیگار می‌چرخد؛ جوانی که بعد از نابود‌شدن دهکده‌اش به‌دست تایتان‌ها و کشته‌شدن مادرش، قسم می‌خورد تا زمین را از شر این غول‌های انسان‌نما که قصد دارند نسل انسان‌ها را منقرض کنند، پاک کند. این انیمیشن جذاب که فصل اولش در سال2013 منتشر شد، دارای 4فصل است که ساخت چندین قسمت از فصل چهارم آن به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به زمستان سال2022 موکول شد. نویسنده این اثر جذاب هاجیمه ایسایاما است و حتما غافلگیر خواهید شد وقتی متوجه شوید رتبه انیمه سریالی حمله به تایتان در سایت معتبر IMDB، 9.1 است!

میچل‌ها در برابر ماشین‌ها

اگر به‌دنبال یک انیمیشن جذاب و جدید می‌گردید، همین حالا «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» را تهیه کنید و ببینید؛ یک انیمیشن ماجراجویانه، کمدی، خانوادگی و علمی و تخیلی که محصول سال2021 کشورهای کانادا، فرانسه و آمریکاست و شما را با خود به یک سفر جاده‌‌ای جذاب می‌برد. ماجرای میچل‌ها در برابر ماشین‌ها از آنجا آغاز می‌شود که یک خانواده عجیب و غریب به دل جاده می‌زنند تا یک سفر جاده‌ای پرهیجان را تجربه کنند. اما در مسیر با روبات‌هایی مواجه می‌شوند که قصد پاکسازی زمین از انسان‌ها را دارند و به همین دلیل برای نجات کره زمین مجبور به مبارزه با آنها می‌شوند. نبرد خانواده میچل با روبات‌ها 113دقیقه طول می‌کشد که در تمام این مدت پای تلویزیون‌تان میخکوب خواهید شد! 

دوباره ترانسیلوانیا

اگر حتی سر سوزنی اهل انیمیشن دیدن باشید، حتما درباره «هتل ترانسیلوانیا» می‌دانید؛ هتل 5ستاره‌ای که متعلق به «کنت دراکولا» است و همواره میزبان تمام هیولاهای دنیاست! کنت دراکولای خون‌آشام همراه دخترش میویس، داماد آدمیزادش جانی، نوه نیمه‌انسان و نیمه‌خون‌آشامش دنیس و انواع و اقسام هیولاهای عجیب و غریب که تاکنون 3بار ما را به دنیای جذاب انیمیشن هتل ترانسیلوانیا برده‌اند، به‌زودی با هتل ترانسیلوانیا 4به خانه‌هایمان برمی‌گردند. فعلا تا قسمت چهارم این انیمیشن جذاب ارائه شود، بهتر است با دیدن تریلرش که به تازگی منتشر شده، خودمان را آماده کنیم تا با هیولاهایی که یکباره تبدیل به انسان می‌شوند و قدرت‌هایشان را از دست می‌دهند، مواجه شویم. راستی در این قسمت، جانی که تا این فصل انسان بود، هیولا می‌شود!

هیجان در جاده یخی

اگر از علاقه‌مندان به ژانر اکشن، ماجراجویی و حادثه‌ای هستید، حتما فیلم «جاده یخی» را ببینید؛ فیلمی به کارگردانی جاناتان هنسلی که داغ داغ همین امسال در هالیوود ساخته شده و در آن بازیگرانی ازجمله لیام نیسون، مارکس توماس، لارنس فیشبرن، امبر میدتاندر، بنجامین واکر، هولت مک کالانی و مت مککوی بازی کرده‌اند. داستان فیلم هم درباره راننده‌ای است که بعد از سقوط معدن الماس در منطقه دورافتاده‌ای در کانادا، از روی اقیانوسی منجمد عبور می‌کند تا بتواند بازماندگان معدن را نجات بدهد. ماموریت هیجان‌انگیز و پر از حادثه بازیگر سه گانه «Taken (ربوده شده)» روی یخ‌هایی که احتمال شکستن آنها وجود دارد، داستان کلی فیلم جاده یخی را می‌سازد که می‌توانید آن را از پلتفرم‌های ایرانی به‌صورت دوبله یا با زیرنویس فارسی تماشا کنید.

شرنی، محصول بالیوود

علاقه‌مندان به سینمای بالیوود هم این روزها یک گزینه بسیار خوب برای تماشا دارند؛ فیلم «شرنی» که محصول سال2021 کشور هند است، ژانری خانوادگی و اجتماعی دارد و نکته قابل توجه درباره آن این است که توانسته در سایت معتبر IMDB رتبه 7.3را کسب کند. این فیلم 130دقیقه‌ای درباره زنی است که به‌عنوان مأمور حفاظت محیط‌زیست فعالیت می‌کند و درحالی‌که در جست‌وجوی خود واقعی‌اش در حیات‌وحش است، برای رسیدن به تعادل میان دنیای انسان‌ها و حیوانات تلاش می‌کند. فیلم از جایی آغاز می‌شود که یک تیم تحقیقاتی کوچک به اعماق زمین می‌روند و آنجا با بزرگ‌ترین تهدید تاریخ مواجه می‌شوند. ویدیا بالن، موکول چادا، ویجای راز، نیراج کابی، راجش بنیک و اشوینی لادکار در این فیلم بازی کرده‌اند.

شمشیرزن دوره‌گرد

درباره فیلم «شمشیرزن دوره‌گرد» چیزی شنیده‌اید؟ این نام یک فیلم ژاپنی است که پیش از این 3قسمت از آن ساخته شده بود و به تازگی قسمت چهارم و پایانی آن باعنوان «شمشیرزن دوره‌گرد؛ فینال» منتشر شده است. این فیلم که نخستین قسمت آن سال2012 منتشر شده، داستان شمشیرزنی افسانه‌ای به نام کنشین هیمورا است که در سال 1868و بعد از اتمام جنگ باکوماتسو، قسم می‌خورد دیگر آدم نکشد و درعوض به کسانی که به کمکش نیاز دارند، یاری برساند. حالا مجموعه اکشن و ماجراجویانه «اوتومو کیشی»، کارگردان شمشیرزن دوره‌گرد به ایستگاه آخر رسیده و چهارمین و آخرین قسمت از این فیلم سینمایی پرطرفدار ژاپنی در سال‌جاری منتشر شده است. این فیلم 2ساعت و 16دقیقه‌ای، رتبه 7.6سایت IMDB را کسب کرده است.

آشپزی با پاپیون

همه ما دست‌کم یکی‌دو سایت یا صفحه مرتبط با آشپزی را می‌شناسیم و دنبال می‌کنیم. اما در این میان اپلیکیشنی وجود دارد که تمام دستور پخت‌های غذاهای ایرانی و خارجی را به‌طور متمرکز ارائه می‌دهد و به این ترتیب همه ما را از دیگر برنامه‌های حوزه آشپزی بی‌نیاز می‌کند. این اپلیکیشن که نامش «سرآشپز پاپیون» است، دارای بیش از 5هزار دستور پخت غذاهای ایرانی و خارجی ازجمله غذاهای سنتی، غذاهای مدرن، سوپ، سالاد، خوراک، پیش‌غذا، دسر، شور و ترشی، چاشنی و ادویه، سس و رب، نوشیدنی، نان و خمیر، کیک و شیرینی، مربا و کمپوت، غذای کودک، غذای محلی، غذای رژیمی، تنقلات و تزئینات است. جالب اینکه این اپلیکیشن با کمک کاربرانش و با دستور پخت‌هایی که آشپزهای دیگر ارسال می‌کنند، کامل و کامل‌تر می‌شود.

متن یار

برای همه ما پیش آمده که بخواهیم قسمت‌هایی از متن‌هایی که به‌صورت عکس برایمان ارسال شده یا بخش‌هایی از کتاب‌ها و روزنامه‌های چاپی را جدا و در جایی برای خودمان ذخیره کنیم. تا پیش از آنکه «متن یار» به بازار بیاید، تنها راهکاری که پیش‌رویمان بود این بود که خودمان متن تصاویر را تایپ کنیم. اما حالا این کار را اپلیکیشن «متن یار» برایمان انجام می‌دهد. این اپلیکیشن با استفاده از تکنولوژی «او – سی – آر» یا همان تشخیص حروف، می‌تواند از صفحاتی که دارای متن تایپی است، حروف را بخواند و آن را برایمان به متن تبدیل کند. فقط کافی است از صفحه مورد نظرمان عکس بگیریم و آن را برای «متن یار» آپلود کنیم. این اپلیکیشن به‌صورت روبات تلگرامی و وب‌سایت هم در دسترس است.

جعبه ابزار

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چقدر خوب می‌شد می‌توانستیم همه ابزارهای کاربردی و مورد نیازمان را یک جا داشته باشیم؟ «جعبه ابزار» دقیقا همین کار را برایمان کرده است. در این اپلیکیشن که تاکنون بیش از 3میلیون بار دانلود شده، 80ابزار مختلف در حوزه‌های مهندسی، سلامت، مالی و... وجود دارد که از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها می‌توان به چراغ قوه، قطب‌نما، ماشین حساب، سرعت‌سنج، کرنومتر، ذره‌بین، خط‌کش، اندازه‌گیری ضربان قلب، تست شنوایی، تست بینایی، اندازه‌گیری فشار خون، محاسبه مصرف کالری، محاسبه چربی بدن، قیمت طلا، تبدیل رهن و اجاره، محاسبه کمیسیون املاک، محاسبه سود سپرده و... اشاره کرد. این در حالی است که در بخش پرداخت‌یار هم امکان خرید شارژ و بسته‌های اینترنتی، پرداخت انواع قبوض، استعلام قبض و خلافی خودرو و... وجود دارد.

چای با بنفشه

چقدر اهل خواندن رمان و شنیدن قصه هستید؟ اگر به شنیدن قصه علاقه دارید، حتما پادکست «چای با بنفشه» را گوش کنید. بنفشه طاهریان در این پادکست، قصه‌های کهن را به زبان ساده امروزی روایت می‌کند. نخستین داستانی که برای پادکستش درنظر گرفته، داستان خسرو و شیرین است که تاکنون 40 اپیزود برای آن ساخته است. خودش در معرفی پادکستش نوشته: «چای از شما، قصه از من»! پس هر زمان که فرصت داشتید، یک لیوان چای برای خودتان بریزید و به قصه‌های کهن ایرانی گوش کنید؛ قصه‌هایی که هر اپیزودش نیم‌ساعت و نهایتا یک‌ساعت وقت از شما می‌گیرد، اما باعث می‌شود قصه‌های کهن را که همیشه جسته و گریخته درباره‌شان شنیده‌اید، یک‌بار به‌طور کامل و صحیح بشنوید و از آن لذت ببرید.

داستان اسطوره‌ها

«تو پادکست اسطوراخ، داستان‌های اساطیری تمدن‌های مختلف دنیای باستان رو تعریف می‌کنم. خدایان و موجودات عجیب و غریب رو معرفی می‌کنم و میگم که با خودشون، دنیا و انسان‌ها چه کارهایی که نکردن!»؛ این معرفی پادکست «اسطوراخ» به زبان دست‌اندرکاران تولیدش است؛ پادکستی که حدودا یک سال پیش کارش را شروع کرد و تقریبا هر‌ماه یک اپیزود درباره اسطوره‌های مختلف دنیا منتشر می‌کند؛ آن هم با زبان طنز که باعث می‌شود مفاهیم اسطوره‌ها بیشتر در ذهن باقی بماند. قسمت سیزدهم این پادکست به تازگی و در‌ ماه تولد یک‌سالگی اسطوراخ منتشر شده است. «تایتان‌ها؛ خدایان هفت ایکس لارج»،
«ملکه انتقام»، «این یکی گاوی که آدم می‌خورد»، «تور نیم‌روزه هادس گردی» و...، ازجمله اپیزودهای این پادکست منحصر به فرد در حوزه داستان‌های اساطیری تمدن‌های مختلف است.

بررسی فیلم مستند

اگر به فیلم‌های مستند علاقه دارید، اما نمی‌دانید چطور آنها را به‌طور دسته‌بندی‌شده دنبال کنید و کجا نقد و بررسی‌هایشان را بخوانید و بیشتر درباره‌شان بخوانید، حتما گوش‌کردن به پادکست «داکس» را در برنامه‌تان بگذارید. این پادکست درباره فیلم‌های مستند ساخته شده و تا به امروز 20قسمت از آن منتشر شده است. جدیدترین قسمت این پادکست «مینیمالیسم» است که در آن به این پدیده نوظهور و جذاب پرداخته شده است. عوامل تولید پادکست داکس در معرفی این قسمت‌شان نوشته‌اند: «واژه مینیمال یعنی حداقلی. پس در ظاهر این سبک زندگی آدم‌ها رو به داشتن حداقل وسایل توصیه می‌کنه. در این اپیزود در مورد مینیمالیسم و اینکه چرا ناگزیر به مصرف کمتر هستیم می‌گم و در همین رابطه سه مستند مرتبط را روایت می‌کنم.»

فقط یک طاعون ساده!

رودولف ایوانویچ، میکروبیولوژیستی است که روی واکسن طاعون کار می‌کند و براثر یک بی‌احتیاطی خودش به این بیماری دچار می‌شود. حکومت وقت شوروی برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، در سال1939 میلادی رئیس پلیس مخفی کشور را مأمور جمع‌آوری و قرنطینه همه افرادی می‌کند که با رودولف در ارتباط بوده‌اند. این موضوع کتابی است که لودمیلا اولیتسکایا آن را نوشته است. البته نویسنده سال‌ها پیش آن را به‌صورت فیلمنامه‌ای کوتاه منتشر کرد، اما این فیلمنامه هیچ‌وقت ساخته نشد. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا نویسنده مجاب شود یک‌بار دیگر اثر قدیمی‌اش را به چاپ برساند؛ این بار در قالب یک کتاب 136صفحه‌ای. این کتاب را آبتین گلکار به فارسی ترجمه کرده و توسط نشر برج به چاپ رسیده است.

ایران بین دو انقلاب

خواندن کتاب «ایران بین دو انقلاب» به علاقه‌مندان به تاریخ به‌خصوص تاریخ معاصر به‌شدت توصیه می‌شود. این کتاب که به بررسی تاریخ ایران در فاصله انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی می‌پردازد، کاری از یرواند آبراهامیان است؛ استاد ایرانی‌الاصل تاریخ در دانشگاه «باروک» نیویورک که با دید جامعه‌شناسی سیاسی به تحلیل وضعیت ایران در این برهه تاریخی می‌پردازد. این کتاب که در 11فصل نگاشته شده، نخستین بار سال 1361توسط انتشارات دانشگاه پرینستون در نیوجرسی آمریکا منتشر شد و پس از آن در سال1377 به همت نشر مرکز و در سال1387 توسط نشر نی به فارسی ترجمه شد و به چاپ رسید. این کتاب به قدری مورد استقبال ایرانیان علاقه‌مند به تاریخ معاصر قرار گرفته که هر چاپ آن حدود 30بار تجدید شده است.

زنان نامرئی

«زنان نامرئی» نام کتابی از کرولاین کریادو پرز است؛ درواقع افشاگری او از سوگیری داده‌هایی است که منجر به طراحی دنیایی مردانه شده است. این اثر که جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی بریتانیا و جایزه کتاب تجاری سال فایننشال تایمز را در سال 2019 از آن خود کرده، به تازگی با ترجمه نرگس حسن لی و به همت نشر برج منتشر شده است. در این کتاب این نویسنده مشهور فمینیست مطرح می‌کند که حتی در قرن 21و در آرمان‌شهرهای فمینیستی دنیا هم همچنان به زنان به چشم جنس دوم نگاه می‌شود. اگر به مطالعه در حوزه زنان علاقه‌مندید، حتما این کتاب را بخوانید. ضمن اینکه علی بندری در پادکست «بی پلاس» هم به توضیح این اثر درخشان پرداخته که با گوش‌کردن آن، نمای کلی کتاب دست‌تان می‌آید.

مستند همینگوی

ارنست همینگوی ازجمله نویسندگان بزرگ آمریکا بود که در کارنامه درخشان ادبی‌اش، جایزه نوبل ادبیات هم به چشم می‌خورد. این نویسنده، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار آمریکایی که به‌خاطر قدرت بیان و زبردستی‌اش در توصیف شخصیت‌های داستانی، به پدر ادبیات مدرن شهرت یافته، آثار فراوانی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «پیرمرد و دریا»، «وداع با اسلحه»، «برف‌های کلیمانجارو» و... اشاره کرد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره زندگی این نویسنده بزرگ بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مستند زندگی‌اش را ببینید؛ مستندی 3قسمتی به کارگردانی کن برنز و لین نوویک که محصول سال2021 آمریکاست و جالب اینکه در سایت معتبر IMDB، رتبه بسیار خوب 2/8 را کسب کرده است. این سریال مستند جذاب در ژانر بیوگرافی را می‌توانید از طریق پلتفرم فیلیمو  هم تماشا کنید.

حال و هوای زمین

این هم یک مستند بسیار جذاب برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های زمین: «حال و هوای زمین». این مستند جدید که تولید نشنال‌جئوگرافیک در سال2021 است، یک‌سریال 5قسمتی است که هر قسمت آن تقریبا 30دقیقه است و در هر قسمت مخاطبان به مکان‌های شگفت‌انگیز سیاره زمین سفر می‌کنند؛ ازجمله یخچال‌های آبی، بیابان‌های خشک، جنگل‌های بارانی و سرسبز و حتی کلانشهرهای دیدنی دنیا. نکته جالب توجه درباره حال و هوای زمین این است که این سریال تلویزیونی هیچ راوی‌ای ندارد و مخاطب‌ها فقط شاهد زیبایی‌های طبیعت هستند. در این سریال آن‌قدر ردی از انسان وجود ندارد که حتی تصاویر هوایی آن همه با هواپیماهای بدون سرنشین گرفته شده‌اند! درواقع حال و هوای زمین، زیبایی‌های شگفت‌انگیز سیاره ما را بدون حضور انسان‌ها روایت می‌کند.

انسان هوشمند

«انسان هوشمند» نام یک فیلم مستند نروژی است که بیانگر تأثیرات تکنولوژی بر زندگی انسان‌هاست. این فیلم مستند که به کارگردانی تونیا هسن شی در سال2019 ساخته شده، با حضور چهره‌هایی همچون مکس تگمارک، زینب توفکی، النور پاولز، بن گویرتزل، یورگن شمیفیوبر، ایلیا ساتسکیور، مایکل کاسینسکی و کارا سویشر شکل گرفته و روایتگر تغییر زندگی انسان‌ها در پی پیشرفت تکنولوژی است. انسان هوشمند که در آن به هوش مصنوعی پرداخته می‌شود، علاوه بر تأثیر تکنولوژی در زندگی امروز، از آینده بشریت هم صحبت می‌کند که به همین دلیل برای همه علاقه‌مندان به این حوزه جذاب و قابل توجه است. این فیلم یک ساعت و 40دقیقه‌ای تاکنون در جشنواره‌های مختلف افتخارات متعددی کسب کرده که یکی از آنها نامزدی دریافت جوایز داکویل و نوردیسک پانوراماست.

لیدیا در خاک آمریکا

کتاب «خاک آمریکا» کتاب برگزیده سال 2020آمریکاست که یکی از رمان‌های پرطرفدار سال گذشته کشور ما هم به‌حساب می‌آید. موضوع اصلی این رمان که بسیاری از منتقدان آن را با رمان معروف «خوشه‌های خشم» مقایسه می‌کنند، درباره کتابفروشی به نام «لیدا» است که برای فرار از دست کارتل‌های مواد‌مخدر، همراه پسر هشت ساله‌اش «لوکا» به‌صورت مهاجر غیرقانونی از مکزیک به آمریکا می‌رود. در این مسیر او با مهاجرانی بی‌پناه‌تر از خودش آشنا می‌شود و به این ترتیب داستان رمان جلو می‌رود.

قانون‌شکنی پیرزن!

این هم یک رمان فانتزی و جذاب برای علاقه‌مندان به این نوع کتاب: «پیرزن دوباره قانون‌شکنی می‌کند». این رمان که نوشته کترینا اینگلمن سوندبرگ است، جلد سوم زندگی مارتا اندرسون قانون‌شکن بزرگ است که در این قسمت همراه دوستانش تصمیم می‌گیرد یک روستای رؤیایی برای سالمندان بسازد. اما ساختن این روستا پول می‌خواهد و مارتا اندرسون تصمیم می‌گیرد با سرقت از بانک، هزینه ساخت روستای رویایی‌اش را تامین کند! این رمان سال2017 در پی استقبال مخاطبان از جلدهای اول و دومش به چاپ رسید.

با من بخوان

در سال گذشته که کرونا هنر را تحت‌تأثیر خودش قرار داد، اوضاع موسیقی کشورمان هم چندان مساعد نبود. تعطیلی سالن‌های کنسرت باعث شد تا فعالان موسیقی کمتر رغبتی برای تولید کارهای جدید داشته باشند. اما در همین فضای دلسردی موسیقی، افرادی هم بودند که خیلی خوب کار کردند. نمونه‌اش علیرضا قربانی، خواننده نام‌آشنا که در سال گذشته آلبوم «با من بخوان» را روانه بازار موسیقی کرد؛ آلبومی تلفیقی از موسیقی ایرانی و موسیقی الکترونیک که درنظرسنجی سایت «موسیقی ما» با کسب رتبه 94 از 100، جایگاه نخست برترین آلبوم‌های موسیقی اصیل ایرانی را به‌خود اختصاص داده است. «می‌دانی تو»، «عاشقانه نیست»، «دلم گرفته»، «آمد خزان»، «الله‌ مزار»، «بوی گیسو»، «روزگار غریب»، «پل»، «باغ اهورایی» و «از خون جوانان»، 10قطعه این آلبوم را تشکیل داده‌اند.

از تهران تا مریخ!

این روزها در دنیای موسیقی صحبت از یک زوج موزیسین کاردرست است که در قالب دوئت «لیرا» فعالیت می‌کنند. آرش هژیرآزاد و یگانه حسینی‌نیا زوج هنرمندی هستند که به تازگی با آلبوم «بازار وکیل» بر سر زبان‌ها افتاده و جایزه بهترین فولکلور آکادمیا موزیک اواردز آمریکا را از آن خود کرده‌اند. اگر تاکنون کارهای این زوج خوش‌ذوق را نشنیده‌اید، توصیه می‌کنیم آنها را از نخستین آلبومشان یعنی «تهران مریخ» دنبال کنید. این آلبوم جذاب مثل 2آلبوم دیگر این گروه موسیقی دو نفره، مجموعه‌ای از همنوازی‌های بی‌کلام پیانو و ویولن است که خالقانش در معرفی آن گفته‌اند: «فضای آزاد موسیقی این قطعات، کاملا ملهم از فضای موسیقی کلاسیک ولی به هیچ عنوان کلاسیک نیست. تلاشی است برای ساکت‌نبودن در برابر احساسات‌مان در نگاه به کیهان و هستی.»

آلبوم راک حامد بهداد!

اگر از طرفداران موسیقی آلترناتیو (موسیقی غیرمتعارف جایگزین سبک‌های مرسوم) هستید و به‌خصوص به راک، جاز و بلوز علاقه دارید، آلبوم «هزار هیچ» حامد بهداد را بشنوید! بله، هم ما درست نوشته‌ایم، هم شما درست خواندید! حامد بهداد، بازیگر نام‌آشنای سینما که تاکنون چند باری خوانندگی را در آلبوم‌ها و کنسرت‌های گروه موسیقی دارکوب تجربه کرده بود، سال گذشته آلبومی در سبک راک روانه بازار موسیقی کرد که نخستین آلبوم مستقلش به‌حساب می‌آید. این آلبوم 7قطعه‌ای را که همه اشعارش از حافظ است، خود بهداد و مسعود فیاض‌زاده، آهنگسازی کرده‌اند. «من خراب»، «نمی‌ارزد»، «دل و دین»، «تخت جم به باد»، «هزار هیچ»، «سرو چمان» و «صوفیان رقص‌کنان»، قطعات این آلبوم منحصر به فرد است که در بخشی از آن گروه کر فیلارمونیک ایران هم همکاری داشته‌اند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید