• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134500
+
-

استقبال مجلسی‌ها از دولت سیزدهم

مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب چهاردهم مردادماه در بهارستان برگزار می‌شود

خانه ملت
استقبال مجلسی‌ها از دولت سیزدهم

مجلسی‌ها از یک سو آماده مراسم تحلیف می‌شوند و از سوی دیگر با طرح‌هایشان به استقبال دولت سیزدهم رفته‌اند. به‌گفته علیرضا سلیمی،‌عضو هیات رئیسه مجلس، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور قرار است پنجشنبه، چهاردهم مرداد برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است. در ادوار قبلی هم مراسم تحلیف رؤسای جمهور منتخب در روزهای سیزدهم و چهاردم مرداد در آستانه سالروز صدور فرمان مشروطیت برگزار می‌شد.
پیش‌تر اعلام شده مراسم تنفیذ 12 مردادماه برگزار می‌شود.
 معمولا مهمانان زیادی در بهارستان برای روز تحلیف حضور دارند اما در این دوره، شیوع کرونا حضور آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس، گفته است تصمیم‌گیری درباره تعداد و نحوه حضور مهمانان به شرایط کرونا در مرداد بستگی دارد اما «قطعا این مراسم با حضور مهمانان داخلی و خارجی خواهد بود». نکته دیگر اینجاست که طبق عرف رئیس قوه قضاییه قرآن را برای رئیس‌جمهور منتخب می‌آورد و هنگام سوگندخوردن در کنار او حضور دارد. در این دوره اما سیدابراهیم رئیسی همزمان رئیس‌جمهور منتخب و رئیس دستگاه قضاست. هرچند به‌نظر می‌رسد در روزهای پیش‌رو فرد دیگری ریاست قوه قضاییه را به‌عهده خواهد گرفت.

تدارک طرح‌هایی در آستانه دولت سیزدهم
این روزها مجلس فقط در تدارک مراسم تحلیف نیست. مجلسی‌ها که همسویی و همگرایی بسیاری با رئیس‌جمهور آینده دارند طرح‌هایی را هم برای به‌وجودآوردن تغییرات در دولت ارائه داده‌اند. آنها حتی پیش از کاندیداتوری رئیسی در نامه‌ای خواستار حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری شده بودند؛ درخواستی که انتقادات بسیاری به همراه داشت و حتی تعداد معدودی از نمایندگان مجلس این اقدام را بی‌توجهی به جایگاه قوه مقننه و اصل تفکیک قوا دانستند. آنها معتقد بودند که درصورت رئیس‌جمهورشدن رئیسی، مجلس با چنین مواضعی بیش از آنکه وکیل‌ مردم باشد وکیل‌الدوله خواهد بود. همان اتهامی که اصولگرایان مجلس یازدهم پیش از ورود به بهارستان به نمایندگان مجلس دهم می‌زدند. در چنین شرایطی یکی از اعضای کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «تسنیم» از پیشنهاد طرح تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی و تبدیل آن به دو وزارتخانه مجزا به نام وزارت حمل‌ونقل و لجستیک و وزارت‌ مسکن و شهرسازی خبر داده است. به‌گفته اقبال شاکری این پیشنهاد در کمیسیون عمران شورا مطرح شده و به امضای رئیس کمیسیون رسیده است و «انجام این کار به‌معنای فربه‌شدن بدنه دولت نیست، بلکه به‌معنای تقسیم وظایف است». پیشنهاد دیگر مجلس نیز تغییر زمان برگزاری انتخابات‌ شوراهاست چرا که نمایندگان مجلس اعتقاد دارند «برگزاری همزمان این دو انتخابات باعث سایه‌ انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری بر شوراها می‌شود».
این در حالی است که انتخابات شورای شهر پنجم به شکل همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و بیشترین میزان مشارکت در ادوار شوراها اتفاق افتاد. تا حدی که نفر اول تهران، یعنی محسن هاشمی نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰هزار رأی داشت.
مجلسی‌ها در آستانه آغاز به‌کار دولت سیزدهم طرح دیگری نیز ارائه دادند. این طرح تشکیل «شورای کنترل هزینه‌های غیرضروری و مقابله با تجمل‌گرایی در نهاد ریاست‌جمهوری»‌ نام دارد و مسئولیت اجرای آن نیز با رئیس‌جمهور است. مجلس یازدهم در حالی اقدام به ارائه چنین طرح‌هایی می‌کند که طرح شفافیت آرا در آن رأی نیاورده است؛ درحالی‌که شفافیت یکی از شعارهای اساسی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم بود.

مکث
طرح مجلس با اقبال جامعه مواجه نمی‌شود

در حالی‌که دیروز برخی خبرها از خارج شدن موقت طرح مجلس برای فضای مجازی از دستور کار حکایت داشت،نماینده مردم تبریز در مجلس درمورد طرح مجلس درباره فضای مجازی و مجازات خاطیان به ایلنا گفت: چنین طرحی نمی‌تواند در جامعه برد داشته باشد، خیلی وقت‌ها خیلی از چیزهایی را که از اول انکار و رد می‌کردیم یا تأیید نمی‌کردیم، خودبه‌خود آمده و ما را زیر پای خودش له کرده و برده است. با رادیو، حمام، ویدئو و هر چیز تازه‌ای مخالفت کردیم و این به هیچ جایی نمی‌رسد. مسعود پزشکیان درباره یکدست شدن حاکمیت و حذف برخی جریان‌های سیاسی از عرصه قدرت، با بیان اینکه این حرف‌ها و کارها دیگر به نتیجه نمی‌رسد و خودشان بدتر گیر می‌افتند، به ایلنا گفت: به‌طور کلی وقتی همه یکدست باشند به نفع کشور نیست. بالاخره یک فرد یا گروهی هم باید باشند که بتوانند نقد کنند. اگر قرار باشد که ما هر کاری می‌کنیم از یکدیگر تعریف کنیم، هیچ‌وقت نمی‌توانیم عیب‌های خودمان را ببینیم و حتی گاهی بر این عیب‌ها و اشتباهات سرپوش می‌گذاریم؛ در نتیجه به‌جای اینکه پیشرفت کنیم، عقب می‌مانیم. مسعود پزشکیان تصریح کرد: در رقابت است که انسان توسعه پیدا ‌می‌کند و عیب‌های خودش را اصلاح کرده و پیشرفت می‌کند، اما وقتی رقابت نیست دیگر تفاوتی ندارد؛ هر کاری که می‌کنید به‌خودتان می‌گویید کاری بهتر از این نبود. او در پاسخ به اینکه طرفداران این شیوه می‌گویند که در این شرایط کارها بهتر انجام می‌شود و کمتر قوا برای یکدیگر مانع‌تراشی می‌کنند، اظهار داشت: حاکمیت، همه مردم هستند، وقتی ما جریان‌هایی را حذف کرده و یک جریان را حاکم کنیم، این از نظر عدالت درست نیست. کشور متعلق به همه است، مال یک دسته، یک گروه و یک جریان نیست. ولی متأسفانه ما آمدیم همه آن کسانی را که آن طرف بودند به بهانه‌های مختلف کنار گذاشتیم و یکدست کردیم. حالا   یکدست کردند؟ اشکال ندارد؛  سفره مردم را رنگین کنند و مشکلات مردم را حل کنند. ولی اگر نتوانستند این را حل کنند توجیه نکنند و بازی «کی بود، کی بود، ما نبودیم به راه نیندازند»؛ حالا که خودشان هستند، حل کنند ما هم دعا و کمک می‌کنیم. ما دیدیم آنهایی که ادعا کردند مشکل مسکن وجود دارد، سوءمدیریت است، فقر وجود دارد و سفره مردم رنگی نیست؛ گفتند که برجام و FATF بد است. اینها می‌گفتند FATF بد است، برجام بد است، خب اینها را حل نکنند و با آنها هم دعوا کنند و مشکلات کشور را حل کنند، ببینند شدنی است؟ اما این امکان ندارد که چنین امری محقق شود. اکنون بیایند سفره مردم را رنگی کنند. ما نیز کمک‌شان می‌کنیم؛ همه آدم‌ها را بیرون بگذارند، اما مشکل مردم را حل کنند، ولی به شرط اینکه مشکل را حل کنند، مهم نیست که من باشم یا فرد دیگری؛ مهم این است که مشکلی را که مردم به آن گرفتارند، حل کنیم، نه اینکه دعوای قدرت باشد یا دعوا بر سر این باشد که من بخورم و تو نخوری. نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو تصریح کرد: منابع این مملکت را یا ما خورده‌ایم یا آنها؛ یا اینکه ما خوابمان برده و دیگران خوردند یا خودمان نیز دست داشته‌ایم. اگر این منابع را به نفع مردم هزینه کنند، دعوایی نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید